Egyszer minden őrületnek vége – úgy tűnik, most a Facebook áll vesztésre. A Médiatudományi Intézet blogján Paál Vince idézi a Socialbakers elemző cég friss kutatását, amely szerint 2013-ban a 18–34 éves korosztályból egyre többen fordítanak hátat a Face-nek.
Ez a trend főleg az USA-ban, Németországban és Japánban jellemző: kevesebbet használják, vagy véglegesen szakítanak vele. A legfejlettebb országokban növekedés már csak a 45 év felettiek korosztályában van. Azaz megindult az oldal „elöregedése”.
Jönnek az új platformok
163 millió felhasználóval még mindig az USA a fő „Facebook-ország”, de az év elején a 25 és 34 év közötti felhasználók közül 1,2 millió hagyta ott, és az elmúlt hat hónapban a felhasználók összesített száma 2,9 millióval csökkent, csak a 65 felettiek esetében volt enyhe növekedés.
Az utóbbi hónapokban egyre többet beszélnek a tengerentúlon a Snapchatről. Ez egy olyan képküldő okostelefon-alkalmazás, amelyekkel a fogadó csak néhány másodpercig láthatja az elküldött fotókat, aztán azok eltűnnek. A Snapchat hatalmas növekedésnek örvend az amerikai tinédzserek között. A Facebook másik nagy riválisa a Tumblr nevű mikroblogplatform.
Nyugdíjasklubbá válik?
Németországban 25 millió Facebook-felhasználó van. A közösségi háló hatalmas növekedése ott is leállt. Január óta csak a 45 felettiek között volt több belépő, ez azonban nem pótolja a fiatalabbak körében tapasztalható veszteséget. Egy átlagos német Facebook-felhasználó életkora 38,7 év.
Japánban különösen drasztikusan csökkent a felhasználók száma, az elmúlt fél évben csaknem a háromnegyedére esett vissza, ma már 13 millió alatt van. Az osztrák közösségi tagok szintén korosodnak. A Socialbakers adatai szerint a fiatal felhasználók nagy számban hagyják ott a Facebookot, különösen a 13–15 évesek körében jelentős a csökkenés. Viszont a 45 év feletti tagok száma emelkedett az utóbbi három hónapban. Magyarországon a lakosság 44,8 százaléka használja havonta a Facebookot, a kutatás arra nem tér ki, mik a trendek nálunk, de általában Magyarország „leköveti” a nyugati mintákat e téren.
A szülők is látják
A Facebook sok tizenéves számára nem túl személyes, mert egy olyan hely, ahol a szülők, a nagyszülők, a tanárok és az edzők is jelen vannak. Jelentős növekedést könyvelhet el körükben a Twitter is. Az is oka lehet a változásoknak, hogy a fiatal célcsoport különösen érzékenyen reagál a Facebook platformján végrehajtott változásokra. Eredetileg az egyszerűség sok felhasználó tetszését nyerte el. A felhasználók 45 százaléka ma már kifogásolja, hogy a Facebook egyre átláthatatlanabbá válik.
Bár úgy tűnik, lejtőre került a Face, de a végről még korai beszélni. Németországban a lakosság egyharmada, az USA-ban, Kanadában, Nagy-Britanniában, Ausztriában vagy Svédországban a lakosság több mint fele használja.
Sok országban – többek között Indiában, Vietnamban, Brazíliában – a növekedési potenciál pedig még mindig hatalmas.