A magyar férfi holttestét több más áldozatéval együtt a hajótestben találták meg, és azonnal értesítették a magyar konzult – közölte a Hír24 érdeklődésére Tóth József, a Külügyminisztérium sajtófőosztályának vezetője. Hozzátette, hogy a férfi zenészként dolgozott az óceánjárón, holttestét édesanyja azonosította a helyszínen.
Fotó: AFP / FILIPPO MONTEFORTE
Az olasz hatóságok Grosseto városában válságközpontot állítottak föl az áldozatok és az eltűntek hozzátartozóinak.
A holttest boncolását később végzik el, hogy megállapítsák a férfi halálának körülményeit – mondta Tóth József.
A hajón 12 magyar volt. A balesetben eltűnt másik magyart, egy nőt továbbra is keresnek. Amint arról beszámoltunk, több mint húsz embert még nem találtak meg.
A hajó kapitánya elismerte hibáját. Mint kiderült, a parti őrség kiabálva utasítottaFrancesco Schettinót, a péntek este zátonyra futott Costa Concordia kapitányát, hogy kapaszkodjon vissza a bajba került hajó fedélzetére, de ő erre sokáig nem volt hajlandó.
Gregori De Falcó, a livornói kikötői kapitányság parancsnoka ordítozva próbálta rábírni a már mentőcsónakban lévő Schettinót arra, hogy azonnal menjen fel a hajóra, és jelentse neki, hányan maradtak még a Costa Concordián.
– Ide hallgasson Schettino! Emberek rekedtek a fedélzeten. Most a mentőcsónakjával menjen a hajóorr alá, a jobb oldalához! Van ott egy létra. Fel kell másznia a létrán a hajó fedélzetére. Menjen fel a fedélzetre, és jelentse nekem, hogy hány ember van ott, világos? Rögzítem ezt a beszélgetést Schettino kapitány – mondja De Falcó.
A továbbiakban erősködik, és parancsszóval próbálja rávenni a kapitányt, hogy menjen fel a hajó fedélzetére, s pontosan mérje fel a helyzetet, hogy hány ember van a hajó fedélzetén, s vannak-e gyerekek és asszonyok, vagy olyanok, akik segítségre szorulnak.
– Ide figyeljen Schettino! Maga talán ép bőrrel megúszta, de biztosítom, teszek azért, hogy bajba kerüljön! Megfizet érte. Menjen a fedélzetre! A fenébe is! – indulatoskodik hasztalan a livornói kikötőparancsnok.
– Itt vagyok a mentőcsónakban, a hajó alatt. Nem mentem sehova. Itt vagyok – válaszolja a többszöri felszólítás után Schettino, akit gondatlanságból elkövetett emberöléssel, hajótörés előidézésével és a hajója elhagyásával gyanúsít az ügyészség.
De Falco kérdőre vonja a hajókapitányt, hogy megtagadja-e a parancsát, ő pedig azt válaszolja, hogy nem tagadja meg, de a mentőcsónakból “hangolja össze” az utasok mentését.
– Mit szeretne Schettino? Haza akar menni? Sötét van, és maga haza akar menni – vonja kérdőre De Falcó a kapitányt, majd ismét a hajó fedélzetére parancsolja őt. Ezután kiderül a párbeszédből, hogy a hajó másodkapitánya – Dimitrynak hívják – is Schettinóval van, a livornói kikötőparancsnok pedig mindkettőjüket megpróbálja rábírni arra, hogy kapaszkodjanak vissza a hajó fedélzetére.
A hosszas győzködés után Schettino beadja a derekát. “Rendben, parancsnok” – mondja.
Az elhangzottak ellenére Schettino azt állítja, hogy nem hagyta el a hajót. Ügyvédje, Bruno Leporatti szerint a kapitány több száz vagy ezer emberéletet mentett meg azzal, hogy a part felé irányította a hajót. Ezzel is eltért az előírásoktól, mert – mint mondta – “nem akart a Titanic parancsnoka lenni”.
A kapitány 70 perccel azután adott parancsot a hajó kiürítésére, hogy a Costa Concordia sziklának ütközött. A hajó és a livornói parti őrség közötti rádióbeszélgetésekből azonban kiderül, hogy a legénység már jóval korábban érzékelte a bajt, s már a kapitány utasítása előtt elkezdte az utasok kimenekítését. Tíz perccel Schettino utasítása után az első mentőcsónak teli utasokkal már a part felé tartott. Ennyi idő alatt nem lehet vízre ereszteni egy mentőcsónakot.