Mi a célja a vezetői utánpótlás tréningnek?
A vezetői utánpótlás tréning a “jövő generációjának” felkészítése a vezetésre. A programok általában hosszabb képzési folyamatot jelentenek, amely az adott cégben szükséges vezetői kompetenciák meghatározásával és a résztvevők kiválasztásával kezdődik, áll 6-12 nap képzésből, ami többnyire 2-napos tréningeket jelent, és többnyire kíséri egy személyes fejlesztő-visszajelző coaching folyamat is.
Mikor érdemes ilyen tréninget alkalmazni?
Akkor, ha a cégnek van egy konkrét elképzelése a fejlesztés/fejlődés irányáról, tudja definiálni a jelenlegi és jövőbeli vezetés céljait és feladatait, illetve az ezek teljesítéséhez szükséges készségeket-képességeket, és be tudja azonosítani a potenciális résztvevőket, vagyis tudja, hogy kiből lesznek a jövő vezetői a cégben.
Miben lesz testreszabott egy ilyen tréning?
A testreszabottságot első körben a céges kompetenciák összeállítása biztosítja: bár a vezetői kompetenciák nem különböznek lényegesen az egyes cégek között, a hangsúlyok nagyon eltérőek lehetnek. Éppen ebben rejlik a testreszabottság másik része: a képzés során úgy építjük fel az egyes témaköröket, hogy az adott cég életében fontos/hangsúlyos témák kapjanak a nagyobb teret.
Hogyan méri fel a tréner, hogy mire van szüksége az “utánpótlásnak”?
Erről szól a kiválasztási folyamat: a jelenlegi vezetés kijelöli azt a kört, akiket utánpótlásként el tud képzelni, és utána többnyire egy fejlesztő központban mérjük fel a jelöltek erősségeit és fejlesztendő területeit.
Mit kap a tréningtől a cég?
Három dolgot: a vezetői készségek fejlesztését, a résztvevők praktikus menedzsment tudásának bővülését illetve az együtt töltött idő során kialakuló vezetői csapatot, amely a későbbiekben komoly üzleti erőt is jelenthet a cég számára.
Mit kap a tréningtől az “utánpótlás”?
Olyan készségek fejlesztését, amelyek bárhol-bármikor vezetőként (és magánemberként is) hasznosítani tud, konkrét menedzsment ismereteket, rengeteg személyes és csoportos visszajelzést, fejlesztési támogatást – és tagja lehet egy olyan csapatnak, amely később még sikeresebbé teheti a céget.
Mikor elégedett a tréner, mikor érzi úgy, hogy a tréning elérte célját?
Ha a folyamatban látja egy-egy résztvevő személyes fejlődését. Ha beszámolnak arról, hogy miben léptek előre, mit próbáltak ki két tréning között (erre egyébként “házi feladatokkal” is ösztönözzük őket. Ha egy bizonytalan résztvevő viselkedésében a biztonságos környezet, a gyakorlás és a visszajelzések hatására megjelenik egy egészséges magabiztosság.
Hogyan készül a tréner egy ilyen tréningre?
Megismerkedik a cég célkitűzéseivel, elvárásaival, működésével, a résztvevőkkel, a szükséges kompetenciákkal, az egyéni erősségekkel és fejlesztendő területekkel. És ehhez szabja a gyakorlatokat, a témakörök súlyozását és módszertanát és a személyes beszélgetéseket is.
Mennyi időt vesz igénybe egy ilyen tréning?
A résztvevőkkel egy-egy órát töltünk el személyes interjúval. A fejlesztő központban mindenki egy napot tölt el, a tréningek ideális esetben kétszer 5-6 napot vesznek igénybe. Ezen kívül a személyes coaching még 2-3 alkalommal egy-egy óra időráfordítást jelent.
Milyen más tréning-típus jöhet szóba még?
Itt elsősorban vezetői készségeket fejlesztünk, egy-egy konkrét készségről külön is lehetne többnapos tréningeket tartani, pl. időgazdálkodás, konfliktuskezelés, kommunikáció, stb. A program során egyértelművé válik, hogy egy-egy résztvevőnek milyen konkrét területeken lenne érdemes tovább fejlődnie – eszerint érdemes a mélyebb készségfejlesztő programokon részt venniük, ez minden résztvevőnél más-más témákat jelent.