Üzleti tippek

Webre váltó zenerajongók

Tavaly júniusban a világ zeneértékesítésének 11 százalékát adták az internetes letöltések, míg 2005 decemberében még csak 5,5 százalékos volt az online csatorna részesedése a hanglemezkiadók nemzetközi szövetsége, az IFPI adatai szerint.

A világ legnagyobb online zenepiacának számító Egyesült Államokban várhatóan 2,74 milliárd dollárért vásárolnak majd zeneszámokat a weben keresztül a felhasználók az idén az eMarketer piackutató cég előrejelzése alapján, ami a múlt évhez képest 43 százalékos növekedést jelent. Az évtized végére pedig már megközelíti majd az ötmilliárd dollárt a webes zenepiac az USA-ban, miközben a CD-eladásokban drámai visszaesés tapasztalható világszerte.

Lejtmenetben

A világ egyik legnagyobb lemezkiadójaként ismert Sony BMG nagy-britanniai főnöke azt jósolja, hogy a CD-eladások három éven belül ötven százalékkal fognak visszaesni az internetes letöltések rohamos terjedése miatt. Az IFPI adata szerint egyébként 2006 első félévében a tagok bevétele négy százalékkal zsugorodott, és a webes értékesítés dinamikus bővülése ellenére a folyamat várhatóan felgyorsul a következő években.

Egyelőre úgy tűnik, nehezen alkalmazkodnak a világ vezető lemezkiadói a felhasználói szokások változásához, az elmúlt hetekben sorra érkeztek a riasztó hírek, és profitfigyelmeztetések a zeneipar óriásaitól. A múlt évben 4,9 százalékkal, 588,2 millióra esett vissza az amerikai albumok értékesítése a Nielsen SoundScan adatai alapján az Egyesült Államokban, miközben 582 millió zenei fájlt adtak el a weben keresztül, ami 65 százalékos bővülést jelent 2005-höz képest. A teljes albumoknál még látványosabb volt a növekedés, kétszer annyit, 33 milliót adtak el belőlük 2006-ban, mint egy évvel korábban.

A világ három legnagyobb zenekiadójának egyikénél, a brit EMI-nál a rendkívül gyenge karácsonyi forgalom miatt a márciussal záruló pénzügyi évben 8–10 százalékos bevételcsökkenéssel számolnak, a visszaesés okát főként az illegális letöltésekben látják a cégnél. A cég vezetőváltással és elbocsátásokkal is járó átszervezéssel igyekszik úrrá lenni a gondokon, emellett a bevételnövelés érdekében erősíteni akarják a digitális tartalomeladást.

Webáruházaké a jövő

Az elmúlt másfél évben világszerte és Magyarországon is sorra indultak webes zeneáruházak, főleg internetszolgáltatók illetve technológiai cégek üzemeltetésében. Januári hír volt, hogy a fájlmegosztás hőskorát szimbolizáló Napster megállapodott a világ egyik vezető netszolgáltatójával, az AOL-lal, amely úgy döntött, hogy saját zenei szolgáltatását, a MusicNow-t bezárja, és rövid időn belül új partnere platformjára áll át. Magyarországon a T-Online indította el az első online zeneboltot 2004 májusában, a legújabb hazai piacra lépő pedig az Econet leányvállalata, az eMusic Kft.

Globális szinten olyan cégek szálltak be az online zeneüzletbe, mint a Yahoo!, a Microsoft vagy éppen a világ vezető lemezkiadója a Universal, amely klasszikus és jazz-zenét kínál internetes áruházában. Nincsenek ugyanakkor könnyű helyzetben a webes zeneértékesítésbe kezdő vállalatok, hiszen az ágazatban szinte egyeduralkodónak számít az Apple szolgáltatása, az iTunes. A hetente több tízmillió zeneszámot értékesítő áruház részesedését 80 százalék körülire becsülik. Ráadásul a társaság megoldása szorosan összekapcsolódik a világ legnépszerűbb digitális zenelejátszójával, az iPoddal, amelyből havonta már mintegy 3 millió darabot adnak el, és a múlt évre már nyolcmilliárd dolláros forgalmat vártak a cégnél a termék értékesítéséből. Nem véletlen, hogy az Apple sikereit irigyen figyelő Microsoft saját netes zeneáruházának elindítását követően a múlt évben piacra dobta az iPod vetélytársának szánt Zune zenelejátszóját. Az Apple válasza mindössze néhány hónapot késett, a cég január elején már egy telefonálási képességgel is bíró iPod-ot mutatott be, amely várhatóan tovább növeli majd a digitális zenelejátszó és ezzel az iTunes iránti érdeklődést.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik