Üzleti tippek

Infóhiányos áruházi honlapok

Egyelőre nem élnek az internet kínálta lehetőséggel a nagy áruházláncok, a helyzet azonban néhány éven belül jelentősen megváltozhat, a világhálón ugyanis egyre többen vásárolnak.

Levelezés, keresés, zene- vagy filmletöltés, chatelés, illetve a közösségépítő oldalakon rég nem látott ismerősök felkutatása – jelzik leggyakrabban az internetezők azzal kapcsolatban, hogy mivel is töltik idejüket a világhálón. Újabban azonban egyre többen egészítik ki a listát azzal, hogy vásárlás előtt – különösen a tartós fogyasztási cikkek esetében – szívesen tájékozódnak a világhálón – derül ki a GfK Hungária felméréséből.

A legtöbben a termékjellemzők iránt érdeklődnek, az összes nethasználó 45 százaléka kutat ilyen jellegű információk után, míg az AB státusúaknál ennél is magasabb, 58 százalékos az arány. Az üzletek elérhetőségéről, nyitva tartásáról is egyre többen tájékozódnak a világhálón, de sokakat érdekel az aktuális árukészlet, illetve az árak összehasonlítása.

Netes útvesztők





Infóhiányos áruházi honlapok 1













Magyar online kiskereskedelmi piac
2002-ben 4 Mrd Ft
Infóhiányos áruházi honlapok 2
2003-ban 7,5 Mrd Ft
Infóhiányos áruházi honlapok 2
2004-ben 12 Mrd Ft
Infóhiányos áruházi honlapok 2
2005-ben 19 Mrd Ft
Infóhiányos áruházi honlapok 2
2006-ban 30 Mrd Ft*
Infóhiányos áruházi honlapok 2
2007-ben 45 Mrd Ft*
Infóhiányos áruházi honlapok 2
megjegyzés: *becslés
forrás: GKI Zrt.

Infóhiányos áruházi honlapok 1
Infóhiányos áruházi honlapok 9


Nem mindegy tehát, hogy a nagy karácsonyi roham előtt milyen webes felülettel várják vásárlóikat a kereskedők, köztük a nagy üzletláncok. A legismertebb, Magyarországon is jelen lévő hálózatok honlapjait böngészve azonban kissé elszomorító kép tárul elénk, hiszen a legtöbb esetben az áruházak elérhetősége, illetve nyitva tartása mellett legfeljebb a jelentősebb árucsoportokról kap felvilágosítást a tájékozódni vágyó. Gyakran az aktuális reklámújságok feltöltött változatai jelentik az egyetlen lehetőséget arra, hogy árakat is megtudhassunk, igaz, ez az információs forrás valamennyi megvizsgált honlapon elérhető volt.
A legismertebb kiskereskedelmi üzletláncok, mint a Tesco, az Auchan és a Cora a tapasztalatok szerint nem fordítanak túl sok figyelmet arra, hogy az interneten is tájékoztassák a potenciális vásárlókat. Mindegyik cég honlapján megtalálható az országban lévő üzletek elérhetősége és nyitva tartása, illetve az akciós újságok virtuális változata, de ezzel nagyjából végére is értünk az online tájékozódást segítő eszközöknek.


Tudta-e…?

Az idén várhatóan a nyugat-európai internetezők 58 százaléka vásárol a világhálón a karácsony előtt hetekben, és mintegy 51 milliárd eurót hagynak az internetes kereskedőknél.

A Tesco honlapján van ugyan egy termékkereső, de segítségével csak az akciós újság tartalmában böngészhetünk. Internetes vásárlási lehetőséget egyelőre egyik nagy üzletlánc sem kínál, annak ellenére, hogy a Tesco hazájában, Nagy-Britanniában a cég bevételeinek egyre nagyobb részét adja ez a csatorna. Mentségül szolgálhat a kiskereskedelmi láncok számára, hogy valamennyi több tízezer termékfélét forgalmaz, így el kell ismerni, hogy hatalmas feladat lenne ezeket mind feltölteni az internetre, és ráadásul frissíteni is az információt.

Elektronikai előny


Persze ez a feladat sem lehetetlen, és ha talán kisebb méretekben is, de a nagy elektronikai üzletláncoknak sikerült megvalósítaniuk. Ebben a kategóriában sokkal kedvezőbbek a tapasztalatok, hiszen lényegesen több információval várják a tájékozódni vágyó netezőt. A Media Markt oldalán ugyan nem szerepel mind az ötvenezerféle, az üzletekben forgalmazott árucikk, de számos terméket megtalálhatunk, sőt főbb jellemzőikről információt is kapunk. A honlap látogatottsága az elmúlt években folyamatosan nő, és tapasztalataik szerint az emberek a vásárlással kapcsolatosan főként információszerzésre használják az internetet – közölte érdeklődésünkre Szánthó Balázs, a Media Markt koncepciómenedzsere. Sajnos árakat csak a reklámújságban találunk, és az interneten keresztül nem vásárolhatjuk meg a kiszemelt termékeket. Erre a közeljövőben sem lesz lehetőség, mivel a társaság egyelőre nem tervezi az online vásárlás bevezetését – mondta el Szánthó Balázs.


Más a helyzet az Electroworldnél, amelynek honlapját megnyitva egy pillanatra úgy érezni, hogy eltévedtünk, hiszen az eddig vizsgáltaknál megszokott nagy színes ábrák és reklámújságrészletek helyett egy rendkívül gyakorlatiasan megalkotott, a pénzköltést szolgáló oldalra juthatunk. Részletes termékinformációk alapján válogathatunk, és amivel végleg leveszik a lábáról az érdeklődőt, ha sikerült valamit kiválasztani, a világhálón keresztül akár azonnal meg is lehet vásárolni a kiszemelt terméket.

Barkácsolt infók


Az elektronikai üzletláncok mellett egy barkácsüzlethálózat, a Praktiker weboldala is kellően modern és felhasználóbarát. A cég honlapján akár azt is pontosan kiderítheti a netező, hogy a hozzá legközelebb lévő áruházban raktáron van-e a kiszemelt termék, és ha igen, meg is rendelheti a neten keresztül. A társaság 2006 novemberében indította el webáruházát, amely az idén 26 millió forintos forgalmat ért el – tudtuk meg Dömötör Pétertől, a Praktiker marketingigazgatójától. Persze ez csak töredéke a cég mintegy 46 milliárd forintos éves bruttó bevételének, azonban a tervek szerint a közeljövőben házhoz szállítással és online fizetési lehetőséggel egészítik ki a szolgáltatást, amely várhatóan megnöveli az érdeklődést a lehetőség iránt. A magyar fejlesztők által létrehozott megoldás tapasztalatai és teszteredményei döntően befolyásolják, hogy a Magyarországon kívüli – köztük a németországi – barkácsáruházak milyen módon és mikor vezetik be online szolgáltatásaikat – tette hozzá Dömötör Péter.


Nos, a Praktiker honlapján megismert kényelemnek a nyoma sem fedezhető fel a két másik barkácshálózat, az Obi és a Bricostore weboldalán, igaz, az áruházakra vonatkozó információk elég részletesek, és természetesen a reklámújságok is megtalálhatók. Ha azonban olyan árut keresünk, amely nem szerepel ezekben a kiadványokban, akkor jobban tesszük, ha telefonálunk, vagy személyesen keressük fel a hálózatok hozzánk legközelebb lévő üzleteit.



Online vásárlás (a vételt megelőzően vizsgált kérdések az interneten, a gyakran tájékozódók százalékában kifejezve)





Infóhiányos áruházi honlapok 1













Infóhiányos áruházi honlapok 11

Nethasználó

Infóhiányos áruházi honlapok 11

AB státusúak

Infóhiányos áruházi honlapok 2
Termékjellemzők Infóhiányos áruházi honlapok 11

45%

Infóhiányos áruházi honlapok 11

58%

Infóhiányos áruházi honlapok 2
Üzlet elérhetősége / nyitva tartás Infóhiányos áruházi honlapok 11

43%

Infóhiányos áruházi honlapok 11

53%

Infóhiányos áruházi honlapok 2
Árukészlet Infóhiányos áruházi honlapok 11

38%

Infóhiányos áruházi honlapok 11

52%

Infóhiányos áruházi honlapok 2
Árak összehasonlítása Infóhiányos áruházi honlapok 11

32%

Infóhiányos áruházi honlapok 11

38%

Infóhiányos áruházi honlapok 2
Tesztek, vásárlók elégedettsége Infóhiányos áruházi honlapok 11

28%

Infóhiányos áruházi honlapok 11

36%

Infóhiányos áruházi honlapok 2
Infóhiányos áruházi honlapok 11 Infóhiányos áruházi honlapok 11

Infóhiányos áruházi honlapok 1
Infóhiányos áruházi honlapok 9

Forrás: GfK Hungária, Internet Insight Report


Anna örök


Az IKEA oldalán a svédek igazán kitettek magukért, és bár a netes vásárlás még náluk sem működik, talán kárpótol ezért Anna, a virtuális kalauzunk. A hagyományos keresőt kiegészítő szolgáltatás a tapasztalatok szerint bizonyos szinten képes asszociációkra, így például a karácsonyi díszek után érdeklődve a dekorációs osztályra invitál, azonnal meg is jelenítve annak kínálatát fotókkal és árakkal.


Rövid körképünk alapján megállapítható, hogy a nagy áruházláncok egyelőre nem élnek az internet kínálta lehetőséggel, azonban ez a helyzet várhatóan néhány éven belül megváltozik. A hazai online kiskereskedelmi forgalom ugyan még csak töredéke a teljesnek, de az elmúlt években dinamikusan bővült, és a tavalyi 30 milliárd után az idén várhatóan már 45 milliárd forint körül alakul. Ráadásul folyamatosan nő azok száma, akiknek vásárlásnál valós alternatívát jelent a világháló, hiszen a GfK adatai szerint a felnőtt lakosság körében 43 százalékos az internetpenetráció.

Karácsonyi rekordok

Az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában jóval komolyabb hagyományai vannak az online vásárlásnak, és az előrejelzések szerint a netes kereskedők az idén is rekordbevételre számíthatnak a karácsonyi ünnepek előtt vásárlási láznak köszönhetően. A Forrester Research piackutató cég adatai szerint az Egyesült Államokban 33 milliárd dollárt költenek majd el a felhasználók a weben a karácsony előtti hetekben, ez 21 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A leggyakrabban ruházati termékek és kiegészítők kerülnek majd az amerikaiak virtuális kosaraiba.

Európában a britek költik majd a legtöbbet, a szigetország webes kereskedői mintegy 27 millió vásárlóra és 20 milliárd euró körüli forgalomra számíthatnak. Őket a németek követik 12 milliárdos költéssel, míg a franciák az előrejelzés szerint 6,5 milliárd eurót hagynak majd a webáruházaknál az ünnepek előtt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik