Game over – villoghatna a felirat a képzeletbeli kijelzőn, amelyen a Microsoft kísérletét lehetett volna végigkövetni a Yahoo! felvásárlására. A világ vezető szoftvergyártójának vezérigazgatója, Steve Ballmer május első hétvégéjén, egy újabb sikertelen tárgyalási forduló után jelentette be, hogy a társaság lemond a keresőcég megszerzéséről. A február eleji 44,6 milliárd dolláros ajánlatot további ötmilliárddal növelte a Microsoft. A részvényenkénti 33 dolláros vételárat azonban még mindig kevésnek tartotta Jerry Yang, a Yahoo! társalapítója és irányítója, aki 37 dollárt kért volna részvényenként, ez azonban már túl sok volt a szoftvercég vezetésének. Persze kérdés, hogy ez a döntés mennyire végleges, megengedheti-e magának a Microsoft, hogy egyedül próbálja megállítani a Google nevű gőzhengert az internetes piacon.
Bár egy ütközet véget ért, az internet és főleg az online hirdetési bevételek feletti ellenőrzésért vívott globális háború korántsem dőlt el. Sőt, a közeljövőben újabb, talán még hevesebb összecsapásokra lehet számítani a világháló néhány meghatározó szereplője között, hiszen a fődíj, a múlt évben már 38 milliárd dollárnyi netes reklámköltés egyre nagyobb vonzerőt jelent. A ZenithOptimedia piackutató cég előrejelzése szerint 2010-re 67 milliárd dollárosra bővülő online hirdetési piac feletti ellenőrzésért vívott küzdelem középpontjában jelenleg úgy tűnik, két „nagy játékos” van, a Microsoft és a Google, de bőven akadnak trónkövetelők, így például a Rupert Murdoch ausztrál milliárdos tulajdonában lévő News Corp., illetve a Time Warner médiabirodalom. A jelek szerint ugyanakkor egyre kisebb a valószínűsége, hogy az internet hőskorát képviselő Yahoo! megőrizheti függetlenségét. A keresőcég ugyanis jóval gyengébb eredményeket produkál negyedévről negyedévre, mint a nagy rivális Google. Az idei év első három hónapjában például kevesebb mint tíz százalékkal sikerült növelnie forgalmát az egy évvel korábbihoz képest, míg a fő vetélytárs negyven százalék feletti bővülést mutatott fel.
A gyengélkedés ellenére vonzó célpontot jelent a társaság, hiszen napjainkban is a Yahoo! portfólióba tartozó weboldalakat látogatják a legtöbben. A netes hirdetőkért vívott küzdelem kulcseleme a látogatottság, mivel nem mindegy, hogy egységnyi befektetéssel mennyi potenciális vevőhöz jut el az adott termék, szolgáltatás híre. Érthető volt a Microsoft próbálkozása, hiszen a Yahoo!-val összefogva a társaság megháromszorozta volna részesedését ebben a szegmensben az amerikai piacon, míg a grafikus webes reklámokban vezető helyet szerzett volna. A felvásárlás meghiúsulása egyben azt is jelenti, hogy a Google előnye tovább nő a Microsofttal szemben a netes hirdetési piacon. Pedig az már most sem kicsi, az elmúlt évben a világ legnépszerűbb keresőjét üzemeltető cég hétszer akkora bevételre tett szert internetes reklámokból, mint a szoftvergyártó.
Bármennyire is vonzó célpont a Yahoo!, kérdéses, hogy lesz-e bármelyik jelentős netes cégnek elegendő ereje és elszántsága arra, hogy megszerezze a társaságot. A Google ilyen jellegű próbálkozása várhatóan még a Microsoft kísérleténél is nagyobb ellenállást váltana ki a Yahoo!-nál, illetve valószínűleg az egész technológiai világban. A Microsoft-fenyegetés árnyékában felröppent az a hír is, hogy a Time Warnerhez tartozó AOL esetleg beolvad a Yahoo!-ba, cserébe a Time Warner húszszázalékos részesedést szerez a keresőcégben.
ADATOK
A globális online hirdetési piac
Forrás: ZenithOptimedia
(milliárd dollár)
2006 28,82
2007 37,80
2008* 47,54
2009* 57,11
2010* 66,90
* Előrejelzés.
Nagy játékosok
Forrás: cégközlések
(2008. március 31-én zárult üzleti negyedév, milliárd dollár)
Cég: Microsoft // Yahoo! // Google
Árbevétel: 14,45 // 1,82 // 5,19
Üzemi eredmény: 4,41 // 0,12 // 1,55
Adózott eredmény: 4,39 // 0,54 // 1,31