A Renault rövid közleményben adta hírül, hogy a Motorsport Világtanács jövő hétfői párizsi ülésén nem vitatják majd a tavalyi Szingapúri Nagydíjjal kapcsolatban felvetődött vádat, miszerint Nelsinho Piquet előre megtervezetten törte össze az autóját, hogy ezzel Fernando Alonsót előnyös helyzetbe hozza. Piquet-t már a Magyar Nagydíj után elküldte a csapat – épp az e miatti bosszú indította a botrányt -, és most a két érintett vezető, a csapatfőnök, Flavio Briatore és a technikai főnök, Pat Symonds is távozott.
Megúszhatja a csapat?
A csapat szurkolóinak öröm lehet az ürömben, hogy a francia gyártó lépése úgy is értelmezhető, hogy a bűnösök kitaszítása után szeretne maradni az F1-ben. A napokban már felmerült a négyszeres világbajnok Alain Prost és a korábbi Benetton- majd BAR-főnök, a jelenleg a Prodrive vezetőjeként működő David Richards neve is Briatore lehetséges utódjaként.
Briatore és Symonds (MTI/EPA)
Kérdés persze, hogy a fehér zászlót lengető csapattal mennyire bánik finoman az FIA. Az ügyben ugyanis a csapat áll a Motorsport Világtanács elé, papíron mindegy, hogy kirúgták-e a főkolomposokat vagy sem. Két kimenetel képzelhető el: az egyik, hogy Briatoréék elcsapása után – amely biztos öröm az elnök, Max Mosley számára – már elnézőek lesznek a Renault-val, és mondjuk a tavalyi győzelem vagy épp az idén szerzett pontok elvételével elintézik az ügyet.
A másik lehetőség – ha Mosley nemcsak Briatorét, hanem egy újabb gyári csapatot is szeretne kicsinálni -, hogy az FIA teljes szigorral csap le a Renault-ra, és a McLaren kémügyéhez hasonlóan százmilliós pénzbüntetéssel vagy egyenesen kizárással sújtja a csapatot, ilyen forgatókönyvnél természetesen szinte biztos, a francia gyártó jó ideig nem kerül majd az F1 közelébe újra.
Hamilton marad a bajnok!
Ami a tavalyi szingapúri verseny eredményét illeti – Alonso győzött -, semmiképpen nem várható olyan megoldás, amely megváltoztatná a 2008-as bajnokság kimenetelét, utólag nem cserél helyet Massa és Hamilton. Annyi várható inkább, hogy a Renault-tól elveszik a győzelmet, de a pontokat nem osztják újra.
“Az biztos, hogy nem bolygathatjuk meg a bajnokság eredményét, vagy a konkrét futamét. A szabályok alapján november 30-án a bajnokság lezárul, onnan nincs tovább” – nyilatkozta még a hétvégén Mosley.
Mire elég a büntetlenség?
Az ügy szereplőinek sorsa sem mellékes: a szándékos balesetet a kirúgásáig elhallgató Nelson Piquet ugyan büntetlenségi garanciát kapott az FIA-tól, de ennek ellenére elképzelhetetlen, hogy bármelyik F1-csapat vagy akár komolyabb versenysorozatban induló alakulat alkalmazná ezek után.
Symonds – ha elfogadta az FIA ajánlatát és beszélt – szintén büntetlenül úszhatja meg az esetet. Mivel közel 30 éves F1-es tapasztalattal rendelkezik, így lehetséges, hogy valamelyik 2010-es vagy más jövőbeli belépő alkalmazhatja még, de szakértelme más sorozatokban is kapós lehet.
A fentiek persze csak akkor igazak, ha a bundabotrány szereplői nem végzik börtönben – ne feledjük, a Forma-1-re nagyon sokan és összességében hatalmas összegekben fogadnak, így ebből az irányból még igen kellemetlen helyzetbe kerülhetnek a futamot manipulálók.
Az idősebbik Piquet néhány napja a szingapúri baleset legnagyobb nyertesét, Alonsót is belerángatta az ügybe, és az FIA hibát követ el, ha nem vizsgálja a spanyol érintettségét. A kétszeres bajnok ugyanis extrém stratégiával vágott neki a futamnak, pedig nem arról híres, hogy csak úgy beletörődik, hogy irányítsák. Alonsót is vizsgálni kell, ha érintett, büntetés jár neki, ha nem, tisztázódhat a neve – ha viszont kihagyják az ügyből a gyanú mindig megmarad.
Briatore – magasból lehet nagyot esni
Nézzük Briatorét, akinek az FIA nem tett büntetlenségi ajánlatot. A Renault-t, pontosabban még elődjét, a Benettont 1989-től irányító olasz többéves vagy akár életfogytig tartó, az F1-től vagy az általában az autóversenyzéstől való eltiltást is kaphat.
Természetesen a a csapatok szervezetében, a FOTA-ban bírt igazgatói posztjáról is távoznia kell, és a Bernie Ecclestone-nal közösen birtokolt angol fociklubja, a Queens Park Rangers is kicsúszhat a kezéből, ugyanis az angol fociliga szabályai szerint nem lehet tulajdonos vagy vezető olyan személy, akit egy jelentősebb sportszervezet eltiltással büntetett.
Briatore a csapatfőnöki poszt mellett versenyzői menedzserként is működött eddig. FFBB nevű ügynökségéhez tartozott Piquet, de Mark Webber és Romain Grosjean karrierjét is ő egyengeti. Könnyen lehet, hogy erről a munkáról is le kell mondania, persze feltehető, hogy a mostani botrány után egyébként sem sokan szeretnének üzletelni vele.
Majd meglátjuk…
Hogy mi jön ezután? Erre még az F1 ura, Briatore barátja, és nem mellékesen a Motorsport Világtanács tagja, Bernie Ecclestone is csak annyit válaszolt ma, hogy majd meglátjuk. “Igazából sajnálom Flaviót. Természetesen meglepett, ami történt, meglepett a mai nap, a távozásuk.”