Élet-Stílus

Tarr Béla: ellenzem a versenyt a műalkotások között

Már csak a feliratozás van hátra Tarr Béla A londoni férfi című filmjének utómunkálataiból – mondta az MTI-nek a rendező, aki a jövő kedden utazik a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválra.

A Kossuth- és Balázs Béla-díjas alkotó a szerdán kezdődő fesztivál kapcsán elmondta, hogy csak akkor lehet kijelenteni, hogy a film elkészült, ha a kész kópiával minden rendben van. Úgy véli, hogy mindenki, aki Cannes-ban versenyben van, mást csinál, mindenkinek más a műfaja, más a stílusa, nem lehet az alkotókat összehasonlítani. Mint hozzáfűzte, elvből ellenzi a versenyeztetést műalkotások között, és nagyon fontosnak tartja egy film időtállóságát.


Tarr Béla: ellenzem a versenyt a műalkotások között 1


Fel kellett pörgetni a munkát

„Ha nem kaptunk volna meghívást, akkor szépen komótosan, a saját tempónkban fejeztük volna be a filmet” – tette hozzá a rendező, aki szerint a megfelelő utómunkálatokhoz minimum négy hónap szükséges. Ehhez képest az utómunkálatokat két hónap alatt „zavartuk le” – jegyezte meg. A fesztivál igazgatója azért érkezett egy napra Magyarországra, hogy megnézze a film munkakópiáját. Ekkor még az utószinkron is hátravolt. Az igazgató néhány nap múlva telefonált, hogy szeretné bemutatni a versenyprogramban A londoni férfit.

A fiú ajánlása


„ A londoni férfi” című filmhez: „Maigret-vel vagy nélküle, apám regényei mindig egy hozzánk furcsa módon hasonlító férfi vagy nő sorsa felé vezetnek, az elkerülhetetlen és a drámai út velük való megélésére invitálnak. Ezeket az életutakat sohasem könnyű filmre vagy televízióra adaptálni, de amikor – mint „ A londoni férfi” esetében – a kamerával követteti a főhős gondolataiban lezajló egész bizonytalanságot, akkor a feladat szinte megoldhatatlannak tűnik. És mégis, amit Tarr Béla megkísérelt, a forgatás során felmerült hihetetlen nehézségek dacára, sikeres, briliáns stílusgyakorlat, amely egyszerre érdes és nehéz, de engem mélyen megérintett.
Tiszta szívből köszönetet mondok mindezért.
John Simenon, az író Georges Simenon fiának ajánlása

A Georges Simenon bűnügyi regényéből, Krasznahorkai László forgatókönyve alapján, magyar–francia–német koprodukcióban készült filmmel 19 év után kapott meghívást magyar alkotás a cannes-i fesztivál versenyprogramjába. Tarr Béla elmondta, hogy az alkotók a könyv történetéhez ugyan nem nagyon voltak hűek, de szellemiségéhez és alaphangulatához igen. A konkrét történetben, annak lényegében van néhány változtatás.

Az angolul és franciául forgatott, fekete-fehér filmben a főszereplőt, a kikötői pályaudvaron dolgozó, elmagányosodott váltóőrt, aki egy gyilkosság szemtanúja lesz, Miroslav Krobot cseh színész-rendező, feleségét pedig a brit Tilda Swinton alakítja. Lányukat Bók Erika játssza, akit a közönség Tarr Béla: Sátántangó (1994) című filmjében kislányként ismerhetett meg.

A többi szerepben Derzsi János, Szirtes Ági, Lázár Kati, Lénárt István, Almási Albert Éva és Pauer Gyula látható. A film operatőre Tarr Béla berlini tanítványa, a magyar származású Fred Kelemen, a zenét pedig Víg Mihály, a rendező korábbi filmjeinek komponistája szerezte.


Kompromisszumok nélkül

Bár a film megszületését számos nehézség hátráltatta, a rendező hű maradt eredeti elgondolásaihoz: „Nem változott az elképzelésem, nem is szeretek, és nem is szoktam kompromisszumokat kötni”. A film költségvetéséről a rendező nem nyilatkozott, tájékoztatása szerint azt most számolják ki. A koprodukció egyebek mellett magyar, francia és német közpénzből készült, a költségvetés hatvan százalékát a magyar fél állta.


Tarr Béla: ellenzem a versenyt a műalkotások között 2



Tarr Béla rámutatott arra, hogy a filmmel a cannes-i szereplés után is rengeteg munka lesz, hiszen el kell készíteni a francia és az angol verziót. A londoni férfit a magyar mozikban is vetítik majd, de pontos dátumot a rendező egyelőre nem tudott mondani.

A forgatás kezdetekor sokáig kétséges volt, hogy a film valaha is elkészül. Mindössze két nappal a forgatás előtt ugyanis a francia producer öngyilkos lett. A francia támogatás így akkor elapadt, és a magyar pénzek „átfinanszírozásával”, jelentős késéssel tudták csak megoldani, hogy a drágán kialakított, nagy díszletigényű helyszínen – ahol vasútvonalat és hajót építettek, kiürítették a kikötőt – forgassanak. Kilencnapi munka után, pénzhiány miatt el is kellett hagyniuk Korzikát.

Egy új, kisebb költségvetéssel járó forgatási tervnek és a finanszírozási gondok megoldásának köszönhetően a tavalyi, nyolcnapos magyarországi forgatást követően a megközelítőleg nyolcvanfős nemzetközi stáb idén február 12. és március 10. között 23 napot dolgozott a Franciaországhoz tartozó szigeten.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik