A magyar piacon több éven keresztül a Metro egyedül képviselte a Nyugat-Európában jól ismert C+C rendszerű áruházi láncokat. A Cora megnyitásával viszont sokan úgy vélték, megásták a Metro sírját. Igazuk lehet?
– Nem, és azoknak sem, akik azt mondták, hogy a Cora lesz a vetélytársunk. Eddig ugyanis még nem akadtunk ilyenre. A mi előnyünk az, hogy a nyitás utáni kampányt követően is olcsók tudunk maradni, mert alacsonyak a költségeink. A Cora feladta az árversenyt, és rájött arra, hogy neki is ki kell alakítania a saját vevőkörét.
Mégis, mennyire csökkent a forgalmuk a Cora megnyitása után?
– A leginkább érintett Budaörsi áruházban az összforgalmunk 3 százalékkal, a vevőszám pedig 2-3 százalékkal csökkent az első három hónapban. Augusztus-szeptemberben azonban visszaállt, október-novemberben pedig már reálértéken is nőtt az itteni forgalmunk. A Ferencvárosi áruházban az Europark megnyitása után csak a fehéráruk területén volt néhány hónapos, mintegy 5 százalékos visszaesés – főként a Média Markt kínálata miatt. De október-november táján itt is emelkedett a forgalom az előző évhez képest.
Az azért valószínűsíthető, hogy a bevásárlóközpontok megjelenésével a Metro körül is szorul egy kicsit a hurok.
– Közvetlen konkurensünk nincs; indirekt módon a bevásárlóközpontok úgy támasztanak versenyt, hogy miattuk néhány kiskereskedő – akik adott esetben ma még partnereink – ellehetetlenül. Vásárlóink között, akik általában viszonteladók, jelentős piaci szelekció indult el az utóbbi időben: néhányan tönkre is mentek. Akik viszont jól tudtak alkalmazkodni a változó körülményekhez, azok megerősödtek, és így még többet vásárolnak. A két tendencia tehát kompenzálja egymást.
A megváltozott piaci helyzet és az ígért gazdasági növekedés mellett is megmarad a Metro eddigi taktikája?
– Az elmúlt három év alatt 15 milliárd forintos beruházással 8 áruházat hoztunk létre az országban. Most egy konszolidációs időszak következik: a 3-4 százalékos piaci részesedésünk megőrzése a cél. Ennek érdekében továbbra is agresszív árpolitikát folytatunk, s emellett igyekszünk még inkább vevőbaráttá tenni a kiszolgálást. De szükséges a szállítói fegyelem további javítása is.
A mai versenyhelyzetben meny-nyire nőhet az árbevételük?
– Piaci pozíciónk megtartásához évi 10 százalékos forgalomnövekedésre van szükség. De a multik térnyerése és a beruházásaik megvalósítása miatt elképzelhető, hogy új modellt kell kidolgoznunk. Esetleg a vidéki városokban is nyitunk kisebb alapterületű, speciális igényeket kiszolgáló áruházakat, a jelenlegitől eltérő üzletpolitikával.
Jaross Tamás 48 éves, a Külkereskedelmi Főiskolán szerzett diplomát. Húsz évig a Metalimpex Külkereskedelmi Vállalatnál dolgozott, az utóbbi időszakban már kereskedelmi igazgatóként. Mostani cégéhez 1987-ben került; először a Metro Trading Kereskedelmi Képviselet vezetője lett, majd 1992-ben a Metro Holding Hungary country menedzsere. Két évvel ezelőtt nevezték ki a holding ügyvezető igazgatójává.