Hány százalékra akarják növelni a Centrumban a jelenlegi 43,5 százalékos részesedésüket?
– Ma ezt még nem tudom megmondani, mert a Centrum menedzsmentjével közösen dolgozzuk ki azt a stratégiai együttműködést, amely erről rendelkezik. Most úgy gondolom, hogy 53 százaléktól egészen 95 százalékig bármekkora lehet a tulajdonrészünk. A döntés 1998 első negyedévében várható.
Ha nagyobb mértékben vásárolnak részvényeket, hozzá kell “nyúlniuk” az MRP 20 százalékához is.
– Ez ma még elméleti a kérdés, de mindenképpen szükséges vele foglalkozni. Az MRP működését szabályzó törvény szerint, ha most adják el a hitelből vásárolt részvénycsomagot, akkor nem kapnak semmit érte. Persze az sem vonzó, ha valaki csak 2008-ban jut hozzá egy bizonytalan összeghez. Mivel egyiket sem tartjuk jónak, igyekszünk kedvezőbb megoldást találni.
A Skála tulajdonosa, a Tengelmann-csoport mennyire befolyásolja a Centrum-vásárlásukat?
– A tulajdonos sem a májusi tőkeemeléskor, sem a mostani akcióban nem volt kezdeményező, de a lehetőséget jónak tartotta, ezért rendelkezésre bocsátotta a szükséges tőkét.
Milyen szerkezeti változtatásokat terveznek?
– A Centrum januártól központosított üzletvezetésre tér át – eddig minden áruház külön készített mérleget, s az áruházvezetők önállóan állapították meg az árakat. Némileg átrendezzük a 25 áruházat: a kőbányait például eladjuk, a kiskunfélegyházit és a csepelit pedig bérleti rendszerben hasznosítjuk. A megmaradt egységeket folyamatosan felújítjuk – többmilliárdos beruházással kalkulálunk. Jövő év közepére a Centrum áruházakban teljesen megszüntetjük az élelmiszerek, valamint a napi háztartási és vegyi cikkek árusítását. Egyes élelmiszerosztályokat a Plus vesz majd át.
Mi változik az árubeszerzés területén?
– Együtt fogunk vásárolni, s a nagyobb tételből fakadó kedvezményeket beépítjük az árakba. Ám a két láncban nem lesznek egyformák az árak.
Az előzetes számítások szerint az akció mennyiben segíti cégüket a piaci részesedés és a forgalom növelésében?
– A Centrum, a Skála-Coop és az S Modell a teljes belföldi kereskedelmi forgalom 7 százalékát adja. Ezt az arányt minden bizonnyal sikerül megőriznünk, sőt úgy vélem, hogy egy-két százalékkal még növelni is tudjuk. Az áruházakban a legelőnyösebb területeket a ruházatnak adjuk, mert ennek az eladása növekszik a legdinamikusabban. Csökkentjük viszont a nagy fehéráruk kínálatát, s inkább az aprókét helyezzük előtérbe. Tervezzük az ismert márkák visszacsábítását is.
Imre István 54 éves, diplomáját a közgazdasági egyetem kereskedelmi karán szerezte. Húsz éven keresztül fogyasztási szövetkezeteknél dolgozott, előbb Áfész-elnökként, később a Szövetkezetek Országos Szövetsége elnökhelyetteseként. 1986 óta a Skála-Coop Rt. vezérigazgatója. Több éve tagja a Magyar Külkereskedelmi Szövetség elnökségének.