Nem Nyugat-Európa, az Egyesült Államok vagy Japán húzza majd magával az autópiacot az elkövetkező 15 évben, hanem a “feltörekvő” piacok, amelyekben a lakosság mostanában kezd érdeklődni az új autók iránt – jelentette ki Christian Esteve, a Renault tárgyalódelegációjának vezetője, amikor a francia konszern több mint két esztendeje megvásárolta az Automobile Dacia Pitesti 51 százalékát. Az 50 millió dolláros bevásárlás és a 2004-ig terjedő időszakra vállalt 260 millió dolláros befektetési kötelezettség jelezte, hogy a Renault-nál komolyan gondolják, amit Esteve mondott.
SZERVEZETI ÁTALAKULÁS. A Renault 1999-ben nagy fába vágta a fejszéjét. Maga a pitesti központi gyáregység szinte romos állapotban volt. Jellemző részlet, hogy csak a telefonközpont felújítására 600 ezer eurót kellett költeni. Nagyobb baj volt, hogy a termékpalettán már régen elavult – még a hatvanas évek Renault 12-esén alapuló -, a mai minőségi követelményeknek nem megfelelő autók szerepeltek. Egy akkoriban végzett Renault-felmérés szerint a Dacia 87 romániai beszállítójából mindössze 15 volt képes a konszern szakemberei által támasztott minőségi elvárásoknak megfelelni. Az 1999-es évben a Dacia eladásai 20 százalékkal estek vissza, miközben a cég vesztesége 25,7 millió dollárra rúgott.
A Dacia átvételét követő legsürgősebb tennivaló a vállalat átszervezése és a termékek minőségének javítása volt. A szervezet átalakítása a 29 ezer munkatárs 8 százalékának elbocsátásával járt, s amikor a Renault nemzetközi beszállítói közül 30 cég képviselői Pitestibe látogattak, attól lehetett tartani, hogy a román beszállítói kör is súlyos veszteségeket szenved. A Dacia igazgatója, Constantin Stroe azonban kijelentette: “A külföldi beszállítók nem azért jöttek, hogy felváltsák a románokat, hanem hogy segítsenek nekik.” A kulcsszavak a modern vállalatirányítás és a minőségbiztosítás voltak.
Leporolt változatA Dacia SupeRNova lassan évtizedes formaterve ugyan semmiképpen nem nevezhető divatosnak, de a gyári kiegészítők, a könnyűfém keréktárcsák és a sötétített üvegek sportos kisugárzást kölcsönöznek az új modellnek. A rideg, kellemetlen tapintású műanyag alkatrészek és a belső térben sok helyen kiálló csavarfejek azonban még a régi Dacia örökségre utalnak. Az 1400 köbcentis, 75 lóerős motor megegyezik a törökországi Bursában összeszerelt, Magyarországon Renault Thalia néven forgalmazott autó alapmotorjával, amely az Euro 3-as környezetvédelmi normát is teljesíti.
Egy csúcsfelszereltségű, klímás SupeRNova Romániában 5,6 ezer eurónak megfelelő összegbe, a kissé spártai alapmodell 4 ezer euróba kerül. A gyár egyelőre megtartotta a “klasszikus” Daciát, az 1410-es típusjelűt is, ami – felszereltségtől függően – 3 ezer euró körül vásárolható meg. A román piacon népszerű Dacia kisáruszállítók ezen a modellen alapulnak.
SOKAT ÍGÉRŐ MODELL. A múlt év további súlyos viszszaesést hozott a Daciánál, még az 1999-ben regisztráltnál is csaknem 40 százalékkal kevesebb autót adtak el, a cég vesztesége meghaladta a 60 millió dollárt. Manuel Gomez, az igazgatótanács elnöke a Skoda példájával csitította a kedélyeket: “Amikor a Volkswagen átvette a gyárat, a Skoda eladásai 53 százalékot estek” – emlékeztetett. Gomez egyébként akkor három tényezővel magyarázta a gyenge eredményt. Először is a Dacia termelésének 90-95 százalékát felvevő belföldi piac szinte ugyanakkora mértékben szűkült, mint az autógyártó eladásai, másodszor a cég modelljeinek ára is magasabb lett, harmadrészt a Dacia hűséges vásárlói már az új modellre vártak.
Az idén azután a román társaságban immár 93 százalékos részesedéssel bíró Renault megjelentette a SupeRNovát, vagyis a régóta várt új Daciát. A SupeRNova (a nagy R nyilván az anyacégre utal) a korábbi Nova típus karosszériáját örökölte, viszont a komplett motor, a sebességváltó és sok más lényeges szerkezeti elem is közvetlenül a Renault-tól származik. Az idei eredmények igazolni látszanak a típusváltás sikerét. Az első három negyedévben a Dacia 13 százalékkal növelte eladásait, és piacvezetőként immár 60 százalékát uralja romániai eladásoknak.
Az év első felének statisztikái szerint az eladott járművek fele már az új SupeRNova volt. Ezt az új termék népszerűségén kívül részben a román piac élénkülése tette lehetővé, részben az a fejlesztés, amit a Dacia a vevőkapcsolatok javítása érdekében végzett: Romániában új márkaszervizek nyíltak, miközben 460 vevőszolgálati- és szervizmunkatárs részesült továbbképzésben.
TERJESZKEDÉS. A SupeRNova azonban csak az első fejezet a Dacia nagyra törő terveiben. Miközben folytatja a termelés racionalizálását – jövőre újabb 6 ezer ember elbocsátására készül -, a Renault párizsi központjában már teljes gázzal folyik egy vadonatúj típus, az egyelőre X90 kódnéven futó Dacia fejlesztése. A projekt vezető tervezője, Kenneth Melville csak annyit árult el a román sajtónak, hogy a 2004-ben bemutatandó modell “új identitást” ad majd a Daciának. Az X90-ről egyelőre annyit tudni, hogy családi méretű autó lesz, többféle karosszériaváltozatban. Az autó piacának a fejlődő országokat tekintik, külön hangsúllyal a kelet-európai piacokra. Így nem csoda, hogy ára a nyugat-európai szint alatt marad: a vállalattól kiszivárgott hírek szerint kevesebb lesz 5 ezer eurónál.
Míg az idén 60 ezer Dacia előállítása tűnik reálisnak, 2010-re már évi 200 ezer új kocsi eladásával, ezen belül 80 ezres exporttal számolnak Pitestiben. Az idei detroiti autókiállításon elhangzott, hogy Románián kívül is fognak Daciákat gyártani. Az már biztos, hogy jövőre Oroszországban teszik le egy új Dacia-üzem alapkövét, de hamarosan még egy gyárat nyitnak egy egyelőre meg nem nevezett helyszínen.