Gazdaság

Elektronikus könyvkiadás – Digitalizált papíron

Főként az e-könyvek ára, s nem az olvasás nehézkessége tartja vissza egyelőre az amerikai fogyasztókat az elektronikus könyvektől#<# - az internetezők körében végzett felmérése nyomán erre a következtetésre jutott az Arthur Andersen. Noha az internetezők 40 százaléka szimpatizál az e-könyvek ötletével, csupán egytizedük vásárolt vagy olvasott már ilyet. A tanulmány szerint elektronikus alapon az emberek inkább üzleti és befektetési témájú könyveket "forgatnak". Mégis, az efféle kiadványok eddigi legnagyobb bestsellere Stephen King 2,5 dollárért megvásárolható Riding the Bullet című thrillere volt, amelyet néhány hét alatt félmillióan töltöttek le. A virtuális könyvkiadás jól jön azoknak az önjelölt íróknak is, akiknek a hagyományos kiadók nem akarják drága pénzen megjelentetni a műveiket - legalábbis a hazai piac kevés e-könyve közül ez többre is igaz. Magyarországon két elektronikus könyvkiadó működik (még nem nyereségesen), a Vikknet (www.vikknet.hu) és a Digital Future Kft. áruháza (www.e-kiado.hu). Mindkettő a múlt év végén nyitott, s főként népszerű és ismeretterjesztő irodalmat árulnak, egy-két tucatnyi tétel erejéig. Az utóbbi áruházban olvasószoftvert is le lehet tölteni, amely arra jó, hogy a monitoron lévő szöveg vizuális hatása (legalább) valamennyire emlékeztessen a nyomtatottéra. Az olvasószoftverek terén a két nagy versenytárs a Microsoft és az Adobe, miközben három másik cég (a Xerox, a Lucent és az IBM) azon igyekeznek, hogy egymást megelőzve dobják piacra elektronikus papírjukat. Az ötlet a Xeroxé, s az úgynevezett gyricon technológián alapul. A gyricon lap egy vékony, átlátszó műanyagréteg (papírhelyettesítő), amelynek felületét több millió fekete-fehér félgömbökre osztott golyó alkotja. A feszültség hatására a golyók elfordulnak, így alakítják ki a betűket. Egy elektronikus lap tartalma ezerszer is módosítható, s előállítási költsége alig valamivel magasabb a megfelelő felületű normál papírénál.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik