Tovább drágulhat a magyar autópálya-építés azáltal, hogy a Pannonflax Rt. tulajdonában álló Konflax Kft. a Figyelő információi szerint pert készül indítani azért, mert az állami vagyonkezelő, akkori nevén az Állami Vagyonügynökség (ÁVÜ) 1993-ban nem szüntette meg a Betonút Szolgáltató Rt.-t. Azt a társaságot, amely ma a Vegyépszer Rt.-vel párban végzi az autópálya-építéseket szerte az országban. Már az is éppen eléggé borzolta a kedélyeket, hogy közbeszerzési eljárás mellőzésével jutottak hozzá a lukratív állami megrendelésekhez, ráadásul erre a Betonút Szolgáltató Rt.-nek egy 1991. október 10-én kelt szerződés szerint nem is lenne módja.
HÁTTÉRALKU. Akkoriban ugyanis az ÁVÜ úgy adta el az olasz Co.Ge.I-nek a Betonútépítő Nemzetközi Építőipari (BNÉ) Rt.-t, hogy a privatizáció után az állami kézben maradt Betonút Szolgáltató Rt. nem végezhet útépítést, illetve, hogy e céget 1993-ban jogutód nélkül felszámolja. Ezt Szűcs Endre, az ÁVÜ akkori igazgatója is kijelentette a Figyelő birtokába került levelében, amelyet a Betonút Szolgáltató Rt. akkori vezérigazgatójának írt. A feltételeket egy szindikátusi szerződésben rögzítették annak érdekében, hogy az új olasz tulajdonos cégének, a BNÉ Rt.-nek az útépítés terén ne teremtsen konkurenciát a vagyonügynökség a Betonút Szolgáltató Rt.-vel. A Figyelő birtokába került szindikátusi szerződés kimondja azt is, hogy amennyiben az utóbbi cég mégis utat építene, akkor az abból származó árbevételének 20 százalékát köteles volna a BNÉ Rt. tulajdonosainak átadni.
Az ominózus megállapodás óta eltelt közel tíz év során azután mindkét “betonos” cégnél tulajdonosi változások történtek. A vagyonügynökség annak ellenére eladta a Betonút Szolgáltató Rt.-t, hogy azt meg kellett volna szüntetnie. Az eladó természetesen per-, és tehermentesnek mondta a céget, s információink szerint a vevők nem tudtak az adásvételkor a szindikátusi szerződésről, így arról sem, hogy nem építhetnek utat. A BNÉ Rt. a Co.Ge.I csődje miatt 1998-ban egy olaszországi árverésen a Pannonflax-csoporthoz került, és egészen 2001 végéig a cégcsoport 100 százalékos tulajdonában volt.
A szindikátusi szerződés egyébként 2001-ig irattárakban kallódott, így jószerivel nem foglalkoztak vele. Előkerülésekor pedig a BNÉ Rt. legrosszabb időszakát élte, mivel az autópálya-építésekből kimaradt, és tetemes hitelállományát nem tudta tovább finanszírozni. A cég 2000 utolsó napjaiban végül csődöt jelentett. A Betonút Szolgáltató Rt. – amelyet ugyebár 1993-ban jogutód nélkül fel kellett volna számolni – mindeközben virágzásnak indult, és pont arra a tevékenységre állt rá, amelyet annak idején a szindikátusi szerződés megtiltott. Igaz, erről állítólag a cégnél nem tudott senki.
A Konflax Kft. által most indítandó per súlya nem csekély. A Betonút Szolgáltató Rt. útépítésből származó árbevételének 20 százalékát követelik, mely összeg megközelíti a 12 milliárd forintot. Mivel a szerződés jogilag a két cég tulajdonosai között született, ezért az alperes első körben a Betonút Szolgáltató Rt. lehet, ám mivel annak tulajdonosai nem tudtak a szindikátusi szerződésről, ezért a sok milliárdos kártérítés kifizetésére az ÁVÜ jogutódát, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt.-t kötelezhetik. Azaz a vagyonkezelő alig pár hete felállt új vezetőségének kell majd szembenéznie e terhes örökséggel, melynek számláját, végső soron az adófizetők állhatják. Kíváncsiak voltunk az ÁPV Rt. üggyel kapcsolatos véleményére is, ám az illetékesek többszöri megkeresésünkre sem kívántak nyilatkozni.
NEMZETKÖZI FÓRUMON. A per rövid időn belül megindulhat, az eljárást a szindikátusi szerződés értelmében választott nemzetközi bíróságnak kell lefolytatnia. Ezen a jogi fórumon a magyarországi gyakorlattal ellentétben akár már egy-két éven belül jogerős ítélet születhet.