Gazdaság

Smart csillag – Zsebkocsi

Smart csillag – Zsebkocsi 1Két és fél méter “hosszú”, másfél méter magas és 135 kilométeres tempóval száguld, mi az?#<# Mi lenne, ha nem a Smart, a hányatott sorsú nagyvárosi törpeautó. Az ötvenes évek kétüléses, takarékos autópótlói, a BMW Isetta és Messersmidt "Kabinroller" után röpke két évtizeddel fogant meg a régi-új gondolat Johann Tomforde, a Mercedes nyughatatlan agyú stratégája agyában: a parkolóhely-mizériától szenvedő nagyvárosok megmentésére le kellene törölni a port a világháborút követő törpeautó-tanulmányokról. A "zsebkocsi" ötletét nem fogadta osztatlan lelkesedés a nagy luxusautóiról híres autóbirodalomban. Újabb kerek húsz évig kellett várni, amíg megszületett a városi kisautó prototípusa, és még öt évet, amíg a Genfi Autószalonon kiállíthatták a kétüléses remekművet. A Smartok értékesítése egy évvel később kezdődött, nem túl nagy sikerrel. Később azonban átszervezték az értékesítést, s emellett bizonyára az egyre gazdagodó modellpalettának - egyebek között a dízel majd a kombinált dízel-elektromos, illetve a cabrio változat megjelenésének - és a kemény marketinghadjáratnak is köszönhető, hogy a kisautó csillaga viharos tempóban emelkedni kezdett az ezredfordulóra. Tavaly már a forgalom meghaladta az egymilliárd eurót, ugyanis az előző éves eredménynél 14 százalékkal több, összesen 116 ezer darab "kis ügyest" adtak el világszerte. Smart csillag – Zsebkocsi 2Magyarországon 2002 januárjától árusítják a Smartot. Az idei tervben 120 darab autó eladása szerepel, de már az első negyedévben, még a Smart Center átadása előtt, különösebb hírverés nélkül eladtak belőle 40-et. A Smart terméklista tovább bővül, nyártól árusítják az ajtó és tető nélküli crossblade-et, jövőre pedig jön a Smart Roadster, majd 2004-től egy, a Mitsubishivel közösen fejlesztett négyajtós verzió.

Milyen érzés a Smartot vezetni? Nem teljesen olyan, mint egy “igazi” autót. Meglepő a belső tágasság, a futurisztikus design, a rengeteg szellemes ötlet, hogy például az indítókulcsot a sebességváltó mellé, középre helyezett kapcsolóba kell dugni. A sebességváltás amúgy is igazi különlegesség a félig automata, intelligens szerkezettel, kuplungja ugyanis nincs a Smartnak. De akinek volt szerencséje annak idején BMW Isettát vezetni, elsősorban a méretei miatt felfedezhet némi hasonlóságot. Persze, már a 2,5 millió forintos indulóár is arról árulkodik, hogy a Smart egy más világ.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik