Számos meglepetéssel szolgál az autóipar hatékonysági versenye. A minél nagyobb sorozatra törekvő konkurensek egyre inkább összefognak még a riválisaikkal is a kisebb költség, nagyobb haszon reményében. (A nemzetközi példák sora hosszú: a csak motorjában különböző Suzuki Wagoner/Opel Agila párostól a hollandiai egykori Daf gyárban egy szalagról legördülő Volvo S 40 és a Mitsubishi Carisma kettősig.) Így csak első ránézésre meglepő, hogy az Audi is “eladta a lelkét”: saját 2,5 literes dízelmotorját ádáz versenytársa, a Volvó is használja az S 80-ban.
Pedig az A6-ban megbúvó 110 kilowattos, 150 lóerős V6-os motorral hajtott A6 TDI is kitesz magáért. A három évvel ezelőtt debütált második A6-os generáció bizarr farkiképzése szokatlan újhullámos jelleget adott az ingolstadti táltosnak. Megjelenésével változott a motorpaletta is, amelyben a V elrendezésű 6-8 hengeresek súlya növekedett, de a TDI is felértékelődött. Így szinte valamennyi A6-osnak magyar a lelke, hiszen a “kis” 1,9 literes dízelt kivéve az erőforrásai – 1,8-tól 4,2 literig – Győrben készülnek.
A négykarikás márka 1989-ben kezdett TDI programja azóta is folytatódik. Az A4-be és az A6-ba is továbbfejlesztették a motort. A már szintén rendelhető 132 kilowattos (180 lóerős) 2,5 literes turbódízel éppen másfélszer erősebb, mint a 11 évvel ezelőtti.
A limuzin és kombi (Avant) karosszériában készülő A6-os tavaly 221 eladott darabbal a legkeresettebb felsőközép-kategóriájú kocsi volt itthon. Vonzó a felszereltsége: alapárért jár például a 2,5 literes V6 TDI-ben a vezetőinformációs rendszer, a 4 légzsák, az automatikus klíma. Szintén széria-felszerelés például az ABS is. A biztonsági dupla üvegezésért, álló helyzetű fűtésért, bőrkárpitért, a quattróért, a triptonic-váltóért felárat kérnek.
Kevesen tudják, hogy a Volvo másfél éve bemutatott iparművészeti remeke, a Peter Horbury designer keze nyomát viselő S 80 dízel változatát szintén Audi motor röpíti: az A6-osba 1994 és 1997 között beszerelt 2,5 literes, soros, 5 hengeres, hengerenként kétszelepes TDI. A Göteborg közeli Torslandában készülő S 80 – talán emiatt is – itthon 194 eladott autóval az Audi után a második legnépszerűbb volt, pedig a riválisok között találjuk a Mercedes E-t, a BMW 5-ös modellt, a Lexust, valamint a Honda Legendet. Az S 80-as osztályában már 27 százalékos részesedést szerzett. 140-től 272 lóerőig öt-féle benzinmotorral és 2,5 literes turbódízellel kínálják.
Frankfurtban mutatták be az úgynevezett Executive luxusváltozatot, amelyben növelték a hátsó ülés előtti lábteret. A különleges kartámasz-középkonzolban televízió, videó, minibár foglalja el a helyet. Nem lebecsülendő újdonság, hogy rendelhető páncélozott változat is. A dízelben a márkához illően gazdag az alapfelszerelés, különösen sok a biztonsági berendezés: ABS, kipörgésgátló és menetstabilizátor, 6 légzsák, klíma, de a bőrkárpitért ugyancsak felárat kell fizetni, mint az Audiban. Az itthon eladott S 80-asok között kevés volt a dízel, ezen bizonyára változtat a Volvo jövőre várható saját fejlesztésű Common rail turbódízelje. És ez csak a Volvo dízelprogram kezdete…
A német Auto Bild összemérte a két rokonlelket. Érdekes észrevétel, hogy a skandináv fagyos reggeleken az S 80-as 5 hengerese csendesebben ébred, az A6 V6-osa hidegen valamivel “lármásabb”. Persze a korszerűbb, hengerenként 4 szelepes, 150 lóerős A6-motor dinamikusabb, gyorsulásában megmutatkozik a bődületes, 310 newtonméteres nyomaték. A végsebességben (kétszázas tempó fölött) is van különbség. A teszten mért átlagfogyasztásban és árban lepipálta a “féltestvért” a szintén erős, helyben és kényelemben egyaránt bővelkedő S 80-as. És ez sem mellékes szempont, még ha luxusdízelekről van is szó. –