Gazdaság

Kiköthet?

Jachtokat gyárthatnak majd a kaposvári NABI-üzemben, amelyet árul az új tulajdonos. A budapesti buszgyár megmaradhat.

Dan Quayle, az idősebb George Bush egykori alelnöke áll az élén annak a hatalmas amerikai tőkebefektető csoportnak, a Cerberus Capital Managementnek, amelynek egyik kockázatitőke-társasága a múlt héten nyilvánosságra hozta: megvásárolja a NABI Autóbuszipari Rt. amerikai cégét és hazai eszközeit, valamit átvállalja a buszgyártó óriási hitelterheit.



Kiköthet? 1

A 12 milliárd dolláros vagyont kezelő, patinás New York-i befektetői csoporttal (pontosabban annak amsterdami bejegyzésű érdekeltségével, a Homerica Investments B.V.-vel) azonban január végén csupán egy előszerződést kötött a NABI. Mint Rácz Andrástól, a társaság vezérigazgatójától megtudtuk, a tranzakció lezárására – és jó pár nyitott kérdés megválaszolására – néhány hetet még várni kell. Ezt követően viszont a NABI Rt. kiüresedik, csupán némi „vigaszdíj” marad az esetenként vagyonokat bukó részvényesek számára. A dolgozók és a beszállítók számára jó hír viszont, hogy a termelést – legalábbis a február első napjaiban a NABI vezetése által megerősített hírek szerint – valószínűleg folytatni, sőt fejleszteni is kívánja az új tulajdonos.


PESTI KÉRDŐJELEK. A múlt év júniusában (Figyelő, 2005/22. szám) a banki hitelezők tulajdonába került magyar-amerikai buszgyártó ezzel a tranzakcióval esélyt kaphat arra, hogy alaptevékenysége hosszabb távon fennmaradjon. A vásárló ugyanis egy olyan csoport, amely kifejezetten a bajba jutott társaságok megmentésére, feljavítására szakosodott. Ez persze nem zárja ki, hogy például a megmaradt, 380 fősre olvadt budapesti termelőegység egy gyors és kíméletlen reorganizáció áldozatául essen. Ez esetben a termelés teljes egészében az amerikai üzemben folytatódhat, bár a cég vezetőinek álláspontja szerint az itteni termelés a mai dollárárfolyam mellett versenyképes a távol-keleti alternatívákkal. A kaposvári üzemet már árulják (lásd külön írásunkat).


Kaposvári kilátások

Biztosra vehető a cég körüli számtalan bizonytalanság között, hogy a 2002 nyarán óriási ünnepléssel és sugárzó optimizmussal felavatott kaposvári üzemet értékesítik. Ez ügyben egy amerikai céggel, a Saltwater márkanéven jachtokat gyártó Brunswickkel folytatnak tárgyalásokat. Az összesen 1,4 milliárd forintos költséggel létrehozott üzem eladását jelenleg az hátráltatja, hogy a beruházásra felvett állami támogatások egy részét – százmilliós nagyságrendű összeget – vissza kell fizetni, hogy átruházható legyen a modern üzemcsarnok. Úgy tudni, ezt az összeget már az új tulajdonos, nem pedig a kiürített NABI Rt. állja majd.

A NABI Rt. szövevényes, évek óta tartó végjátéka többlépcsős tranzakcióval zárul. Ennek lényege, hogy a hitelező bankok a tőzsdén jegyzett NABI Rt.-t nem értékesítik, csupán teljesen kiürítik. Az új befektető a NABI amerikai leánycégének összes részvényét, továbbá a NABI Rt. minden magyarországi termelőeszközét és ingatlanját is megkapja. Egyúttal természetesen a cég kötelezettségeit teljes mértékben átvállalja a Homerica Investments, köztük a 83,6 millió dollárra (17,3 milliárd forintra) rúgó, gyakorlatilag két éve behajthatatlan, többször átütemezett hitelét is. A gyártás folytatásához szükséges garanciákat és alkatrészellátást is vállalja, ami jelzi a termelés fenntartásának szándékát.


VIGASZDÍJ. Az új befektető által a bankoknak fizetett vételár sajnos üzleti titok, ám a korábban szinte biztosnak látszó végjáték, a felszámolás helyett a NABI Rt. részvényesei így mégis némi vigaszdíjhoz jutnak. A tulajdonától megfosztott, de adósságától is megszabadított NABI Rt. ugyanis 2 millió dollár, azaz mintegy 420 millió forintnyi készpénzhez jut vételár címén, ez részvényenként közel 90 forintot tesz ki. A mai 60 forint körüli tőzsdei ár mégis indokolt, hiszen az igazgatóság, a felügyelőbizottság díja és a tőzsdén tartási költség (a kilátásba helyezett végelszámolás és tőzsdei kivezetés előtt) csökkenti a kiürített cég pénzállományát. A mai ígéretek szerint azonban más költség nem terheli a részvénytulajdonosokat – leszámítva persze az évek alatt elszenvedett, részvényenként immár akár 5-6 ezer forintot is elérő katasztrofális árfolyamveszteséget.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik