Gazdaság

Sikert arattak

Az ügyfélközpontúság és a külföldi piaci megjelenés segítette a Figyelő TOP 200 legjobb magyar vállalata címhez az Axiál Kft.-t.

Kereskedő cég, amely a mezőgazdasági ciklusokhoz alkalmazkodik – ez az Axiál Kft., amelynek legtöbb ügyfele csak növénytermesztésből él, s július előtt nemigen van bevétele. Ezért az Axiál a régi, megbízható partnerek számára – külön kidolgozott pénzügyi konstrukcióban – lehetőséget ad arra, hogy az év közben beszerzett alkatrészeket, elvégzett javításokat csak betakarítás után fizessék ki. Az aratási csúcsidőszakra más módon is készül a cég: annak érdekében, hogy a meghibásodások ne a használat közben derüljenek ki, arra igyekszik ösztönözni partnereit, hogy előre, a téli üres időszakban végeztessék el a kombájnokon szükséges javításokat, ellenőrzéseket, az alkatrészbeszerzéseket.


Sikert arattak 1

Az Axiál a 18-20 milliárd forintos hazai alkatrészpiacnak több mint a felét uralja.

ETORRAL KEZDTEK. A Figyelő TOP 200 gálán a kétszáz legnagyobb cég közül a zsűri által a legjobb magyar vállalatként kitüntetett Axiált 1991-ben, szinte kényszerből, 100 ezer forint tőkével, külső segítség nélkül alapította az akkor 24 éves Harsányi Zsolt (Az erőgépész – Figyelő, 2006/5. szám). A vállalkozás kezdetben a Zetor traktoralkatrészek hiányát lovagolta meg. „Volt egy húsz négyzetméteres fűtetlen raktárunk, vettünk tíz alkatrészt, eladtuk, abból vettünk húszat” – emlékszik vissza a hőskor üzleti modelljére Pintér Zsolt ügyvezető igazgató, aki az alapító egyetemi évfolyamtársaként kezdettől a vállalkozásban dolgozott. Az alkatrész-kereskedelmen túlnőve, 1996-tól több külföldi mezőgazdasági gépgyártó kizárólagos hazai képviselője lett az Axiál. Ma már 16 céget képviselnek, többek között Fendt, Landini, Claas traktorokat, Manitou teleszkópos rakodókat, Sulky és Monosem vetőgépeket forgalmaznak, 430 dolgozójuk és több mint 18 ezer üzleti partnerük van.

„Arra törekszünk, hogy ne csak a gépet adjuk el, hanem a biztonságos üzemeltetéshez szükséges alkatrészt, szervizt is nyújtsuk” – magyarázza Pintér Zsolt. A cég fő ereje a mára kiépített országos hálózatban rejlik. „A gyors alkatrész-beszerzésben és -kiszállításban különböznek a többiektől; figyelembe veszik a termelők helyzetét, ennek megfelelően alakítják a fizetési feltételeket, gépvásárlásnál komplett tájékoztatást adnak” – dicséri az Axiált az egyik ügyfél, Mohari Pál, a Dél-Pest Megyei Mezőgazdasági Zrt. gazdasági igazgatója. Példának hozza fel, hogy amikor a frissen vásárolt trágyaszóró meghibásodott, az Axiál már másnap kicserélte a rossz alkatrészt. A központi raktárból a cég minden éjjel feltölti a 13 telephely készleteit; egyszerre 40-60 ezer féle cikket tartanak. A termelők délutánig beérkezett alkatrész-megrendeléseit másnap reggel kiszállítják a helyi raktárba vagy egyenesen az ügyfélnek, illetve kiküldik gyorspostán. Ma az alkatrész-értékesítés több mint felét közvetlenül a vevőnek szállítják ki, külön felár nélkül. Minden szállítóút hatékonyságát folyamatosan ellenőrzik, és ahol csökken a forgalom, beavatkoznak. Figyelik a termékek nyereségességét, különös figyelmet fordítanak a „versenynek kitett” termékcsoportokra, vagyis azokra, amelyekre tömegigény van és viszonylag sok helyen beszerezhetők. Az Axiál folyamatosan monitorozza, mennyibe kerülnek az alkatrészek a konkurensek géptípusainál.


Sikert arattak 2

IRÁNY KELET. Bizonyos részesedés fölött azonban a magyar piac önmagában már kicsinek bizonyul, így a cég Szlovákiában, Ukrajnában, és Romániában is megkezdte a hálózatépítést. Fő céljuk most az utóbbi két piacon a bővülés, Szlovákiában pedig a hatékonyság növelése, ezért Nyitrán is egy, a bajaihoz hasonló logisztikai központot építettek. A legnagyobb gondjuk a terjeszkedés kapcsán a megfelelő műszaki végzettségű munkaerő megtalálása. Magyarországon a dolgozók munkáját 80 gépészmérnök is segíti, továbbá folyamatosan együttműködnek a mezőgazdasági főiskolákkal, s a kollégákat tréningeken képzik tovább. Itthon az építőipari gépek piacán szeretne most előretörni a cég, ehhez megkapták a Hyundai rakodók és kotrók képviseleti jogát; az idén 2 milliárd forint forgalmat várnak ezen a területen.

Hogy a traktorokat ne csak elméleti alapon értékesítsék, két saját mezőgazdasági üzemükben tesztelik is azokat. Így jobban megértik a „másik oldal”, az ügyfél gondjait, esetleges idegességét, ha aratási szezonban a három kombájn közül egy kidől. „Hazánkban a gépek üzemóra-kihasználtsága jóval nagyobb, mint Nyugaton. Ehhez különösen biztonságos gép kell, különben a gyártó nehéz helyzetbe kerül” – mutat rá az ügyvezető.

Ma a 18-20 milliárd forint értékű hazai alkatrészpiacon az Axiálnak több mint 50 százalékos részesedése van. „Bízunk benne, hogy ezután sem fog piaci erejével visszaélni” – jegyzi meg Mohari Pál. „Rugalmasságuk, vevőbarát működésük, alacsonyabb áraik és nagyon jól szervezett kiszolgáló hálózatuk révén megelőzték az iparág régi szereplőit. Mára azonban a cég elért bizonyos nagyságot, s a szolgáltatás fontosabb, mint a nyereség mottó feledésbe merült, a cég kezdi kihasználni piacvezető helyzetét és emelni az árait” – üt meg kritikusabb hangot egy másik agrárvállalkozás képviselője.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik