Üzleti tippek

Válságmentes övezet?

Egyelőre nem érződik a válság hatása a hazai webhozzáférések számában. Hónapról hónapra mintegy tízezerrel bővül a vezetékes előfizetők tábora, miközben gyorsan hódít a mobilnet. A válság akár még kedvezhet is az online kereskedelemnek és a hirdetési piacnak.

Úgy tűnik, a gazdasági válság sem veti vissza az internetezési kedvet itthon, sőt, a lefedettség növekedésének és az egyre kedvezőbb csomagoknak köszönhetően a mobilnetezők számában dinamikus fejlődés figyelhető meg. A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) adatai szerint március végére 542 ezerre emelkedett a mobilinternet-előfizetések száma, ez 2008 végéhez viszonyítva közel 50 ezres, míg februárhoz képest 23 ezres bővülést jelent. A felhasználószám gyors bővülésével párhuzamosan nő a mobiltelefonon keresztüli adatforgalom is.

Márciusban a három hazai mobilcég előfizetőinek adatforgalma elérte a 840 ezer gigabájtot, ez közel tizedével haladja meg a februári értéket és 30 százalékkal múlja felül a decemberit.
Kedvezhet a mobilinternetezés terjedésének, hogy folyamatosan nő a gyors hozzáférést kínáló hálózatok lefedettsége. Márciusban például már megjelent egy közel 47 százalékos beltéri lefedettségű, garantáltan széles sávú le- és feltöltést lehetővé tevő csomag is. A vezetékes hálózatokon korlátlan letöltéshez hozzászokott felhasználókat ugyanakkor távol tarthatja a mobilinternettől, hogy a szolgáltatók által kínált csomagok túlnyomó többsége még meghatározott adatforgalmat biztosít a havi díjért cserébe. Ha a felhasználó belefeledkezik a böngészésbe, igen kellemetlen meglepetés is érheti, amikor kézhez kapja a számlát. Jó hír, hogy léteznek a piacon – igaz, magasabb árért – korlátlan hozzáférést kínáló csomagok is.

Biztos bővülés

A recesszió egyelőre nem érinti komolyabban a széles sávú vezetékes internet-hozzáférések számának növekedését sem, a bővülés üteme tartja a tavalyi szintet. Az NHH havonta megjelenő vezetékes gyorsjelentései alapján 2008-hoz hasonlóan az idén is hónapról hónapra mintegy 10 ezerrel nő a telefonvonali (ADSL) vagy kábelnetkapcsolatra előfizetők száma. Március végén a széles sávú vezetékes hozzáférések száma megközelítette az 1,6 milliót. Bár még mindig a telefonvonali előfizetések dominálnak – március végén 804 ezer volt belőlük, mindössze kétezerrel több, mint egy hónapja –, a szegmens folyamatosan veszít előnyéből a kábeltechnológiával szemben. A kábelnetes felhasználók az első negyedév végén közel 780 ezren voltak, ez 15 ezerrel haladta meg az egy hónappal és mintegy 150 ezerrel az egy évvel korábbi értéket. A folyamat hátterében az áll, hogy az ADSL-előfizetések számának növekedése főként a régi kapcsolt vonali (modemes) vagy ISDN-hozzáférések lecseréléséből adódik, és igen kevés új előfizető választja ezt a technológiát.

Vonzó kombinációk

Pedig a netkapcsolatok árára sem lehet már panasz, a tavalyi évre uniós szinten is elfogadható mértékre csökkentek. A belépőszintű, másodpercenként 2 megabites letöltési sebességet kínáló hozzáférések ára 3000 forint körül van havonta.

Persze ma már az ár/érték arányt vizsgálva jóval vonzóbbak a több szolgáltatást – telefon, televízió, internet – egyben tartalmazó csomagok. Az ilyen ajánlatok ugyan már néhány éve megjelentek, de tavaly teljesedett ki igazán a folyamat a telefonvonali internetkapcsolaton keresztül kínált televíziós szolgáltatás, az IPTV szélesebb körű elterjedésével. A kombinált szolgáltatáscsomagok legfontosabb előnyének a felhasználók az átláthatóságot tartják, emellett kiemelten fontos az egyszerűbb, kényelmesebb ügyintézés is a BellResearch kutatócég felmérése szerint. A konstrukció előnyös a szolgáltatóknak is, hiszen az élesedő versenyben az ügyfelek megtartásának, az egyre több oldalról történő „magukhoz láncolásának”, a jövőbeli forgalom és az egy ügyfélre jutó átlagos bevétel stabilizálásának lehet ez az eszköze.

Miközben a hozzáférések piacát egyelőre kevésbé befolyásolja a gazdasági válság, a hazai internetpiac egyes ágazatainak akár előnyére is válhat a recesszió. A hazai online kiskereskedelmi forgalom a tavalyi 63 milliárd forintról az idén várhatóan 95 milliárdra nő majd a GKIeNET internetkutató előrejelzése szerint. A társaság szakértői szerint nincs válságban az elektronikus kereskedelem, s a dinamikus növekedésben nagy szerepet játszik az internet-hozzáférések számának folyamatos emelkedése. Persze az is igaz, hogy a világhálón sokkal könnyebb összehasonlítani az árakat és kiválasztani a legmegfelelőbb, vagy a legolcsóbb termékeket, és ez a közismerten árérzékeny magyar fogyasztók számára igen vonzóvá teszi a webes vásárlást.

Keresési boom

Profitálhat a recesszióból az online hirdetési piac is, amely a többi csatornához képest jóval pontosabban juttathatja el a célközönséghez a reklámozók üzeneteit. Az internet mint hirdetési platform előretörése már tavaly is határozottan érezhető volt, a Magyar Reklámszövetség adatai szerint a teljes hazai reklámköltés 10 százalékát adta ez a szegmens, és bár a televízióhoz és a nyomtatott sajtóhoz képest még jókora a lemaradása, a közterületi hirdetések összege alig volt nagyobb, mint a webeseké.

Az internetes hirdetések közül is kiemelkednek a keresésekhez kapcsolódók. A keresőmarketingre fordított összeg tavaly 2007-hez viszonyítva az IAB Hungary adatai szerint több mint 240 százalékkal nőtt Magyarországon, így a 21,8 milliárd forintos hazai online reklámpiac mintegy 17 százalékát adja ez a szegmens.

Éleződő verseny

Nehezíti ugyanakkor a webes tartalomszolgáltatók helyzetét, hogy folyamatosan nő a rivális weboldalak száma, és egyre kiélezettebb küzdelmet kell vívniuk a hirdetők forintjaiért. A felhasználói interaktivitásra épülő webkettes szolgáltatások forradalma már itthon is lezajlott, és az üzleti modelljükbe a reklámköltéseket is beépítő közösségi, kép- és videomegosztó portálok Magyarországon is rendkívül népszerűek. Így például a legnagyobb hazai közösségi oldalnak, az Iwiwnek már több mint négymillió regisztrált felhasználója van. Az oldal üzemeltetői a piaci pozíció megőrzése érdekében kívülről érkező segítséget is igyekeznek bevonni, hiszen a portált megnyitották a külsős fejlesztők előtt, és az első alkalmazások már meg is jelentek az oldalon. A frissítésre szüksége is van az Iwiwnek, ugyanis a világ legnépszerűbb közösségi portálja, a Facebook elérhető már magyar nyelven is. Bár a szolgáltatásra egyelőre csak mintegy százezer magyar regisztrált, globálisan rendkívül gyorsan nő a jelenleg 200 milliósra becsült felhasználói tábor, és itthon is hasonló folyamatra lehet számítani.

Miközben a webkettes szolgáltatásokat a hazai netezők nagy része már használja, jóval kisebb arányban veszik igénybe az elektronikus ügyintézési lehetőségeket. Pedig az Eurostat uniós statisztikai szolgálat adatai szerint a legalapvetőbb hivatali ügyek felét már nálunk is teljes mértékben el lehet intézni a világhálón keresztül. Ennek ellenére tavaly a magyar internetezők mindössze negyede intézte hivatali ügyeit a weben keresztül.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik