Gazdaság

A vagyonkezelő

A Wallis átlátható, letisztult, növekvő és jelentős likvid tartalékokkal rendelkező, elemeiben is nyereséges befektető cég - állítja Bajnai Gordon, aki elsőként a Figyelőnek értékelte a Wallisnál eltöltött hat évét.

– Harminckét évesen vállalta el a Wallis irányítását, nem akármilyen szakmai múlt után: 1995 és 1999 között a CA IB Értékpapír Rt. ügyvezető igazgatójaként részt vett egyebek mellett mind a négy mai blue-chip tőzsdei bevezetésében, s levezényelt számos cégfelvásárlást. A Central European Business Review 1999-ben a régió 20 legtehetségesebb fiatal szakembere közé választotta. Nyitva állt Ön előtt a nemzetközi karrier, s úgy hallottam, itthon is voltak vonzó állásajánlatai. Miért döntött a Wallis mellett?

– Azt gondoltam, hogy ugyan sok hasonló tranzakcióban részt vehetnék még, de a hőskor már véget ért a befektetési banki piacon, s a tanácsadásból át szerettem volna menni a reálszférába. A Wallis azért volt különösen vonzó, mert itt a döntéseket nagy önállósággal én magam hozhattam meg. Az első sikeres tíz év után a holding a „kamaszkorba” ért, s át kellett vezetni a felnőttkorba. Már itt voltam a Wallisnál, amikor a kezembe került Ichak Adizes könyve a vállalati életciklusokról, s úgy éreztem, ez pont rólunk szól: az első ciklusban, a „gyerünk, gyerünk” korban a vállalatnak minden sikerül, de aztán eljut a kamaszkorba, amikor a korábbi módon már nem működhet, s a kreativitás után előtérbe kerül a rendszerszerű működés. Most úgy adom át a vezetést, hogy a Wallis érett, stabil és ismét sikeres cég.

– Mit tudott a Wallis „gyerünk, gyerünk” korszakáról?


A vagyonkezelő 1

– Amikor Veres Tiborral, a Wallis alapítójával és főtulajdonosával a kilencvenes évek elején találkoztam, a Wallis befektető cég volt, a szakmában már akkor is az egyik legnagyobb. Szinte minden létező szektorban jelen volt, és fejlődésére a magyar piacgazdaság kialakulásának jellegzetes szakaszai hatottak. A rendszerváltás után pusztán az, hogy egy vállalat állami tulajdonból magántulajdonba került, hogy olyan tulajdonosa lett, aki figyelt rá, sok mindent megváltoztatott. De aztán ez a hajtóerő kifújt. A kilencvenes évek közepén azok a cégek tudtak fennmaradni, amelyeknél értettek a pénzügyekhez, tudták finanszírozni a tevékenységüket. Később, amikor minden iparágban megjelentek a nyugati versenytársak, felértékelődött a marketingtudás, még később a gyártásszervezés, a gyártási technológiák ismerete, ami már nagyon szektorspecifikus. Most, 2005-ben, mindezen ismeretek együttes, mély tudására van szükség a talpon maradáshoz. A Wallis-csoport tagvállalataiban ma már ez a szakértelem adott; például van, aki nagyon ért ahhoz, hogyan kell PVC padlót gyártani, ingatlant fejleszteni, vagy éppen autót eladni.

– Ugye, a három stratégiai befektetésre, a Graboplastra, a Wallis Ingatlanra és a Wallis Autó Holdingra (WAH) céloz. Utóbbi vezetőjét hallottam beszélni arról, hogy kezdetben az 53 fős központ havonta kontrollálta például a telefonköltség-túllépéseket, de fogalma sem volt mondjuk a vevőelégedettségről. Amikor elvállalta a Wallis irányítását, felmérte-e, hogy ehhez hasonló problémákkal kell majd szembenéznie?

– Úgy tudtam, a Wallisnak van működő kontrolling rendszere, és volt is. Ezt azonban át kellett alakítanunk úgy, hogy sokkal iparág-specifikusabb legyen, és ne csak a pénzügyi kimutatásokat ölelje fel.

– Ha jól tudom, Karvalits Ferenc dolgozott ezen, de ő aztán elment, a CIB Bank társ-vezérigazgatója lett. Önt mennyire érintette érzékenyen egy ilyen kulcsember távozása? Egyáltalán, mennyire alakult át a kezdő csapat?

– Karvalits arra vállalkozott, hogy az új kontrolling-rendszer felépítését irányítja, és éppen, amikor ezt sikeresen befejezte, kapott egy olyan ajánlatot, amelyet nagyon nehéz lett volna visszautasítani. Általában is igaz, hogy a Wallis mindig is igyekezett a legtehetségesebb embereket megnyerni. Ugyanakkor a vállalati fejlődés eltérő korszakaiban más és más képességek értékelődnek fel egy szervezetben. Döntően ez volt az oka a menedzsment csapat részleges átalakulásának. Úgy hiszem, ma a Wallisnak van az egyik legjobb menedzserállománya; több mint 100 ember karrierjét követi a cég, próbálja őket motiválni, magához kötni.

– Meg kellett hoznia sok fájdalmas döntést is. Ilyen volt az Est Taxi bezárása, a napkollektorokat gyártó Dunasolar végelszámolása, a Parád Kristály átadása a menedzsment tulajdonába, nyilvánvalóan jelképes áron. És a legfájdalmasabb minden bizonnyal a Hajdú-BÉT felszámolása.

– Igen, voltak fájdalmas helyzetek. Ez törvényszerű egy portfólió tisztításakor. Egy ilyen cég tulajdonképpen egy „befektetési döntésgyár”, a termékei befektetések, és van selejt. Nemzetközi átlagban ha tízből három-négy bedől, három-négy elműködik és egy-kettő nagyon bejön, az jó. A Wallis ennél sokkal jobb eredményességgel dolgozik. Vegyük sorjában, de különböztessük meg az eltérő súlyú történeteket. A kisebb ügyek között van a Dunasolar, amelyet bezárt gyárként vettünk meg, s mi újraindítottuk a termelést. Miután az európai és amerikai piacok bizonytalanságai miatt az örökölt vevőink tönkrementek, a technológiát Thaiföldre értékesítettük. Ott azért volt erre érdeklődés, mert az országban fut a világ legnagyobb szabású napenergia-hasznosítási programja. A másik az Est Taxi, amely az autós leányvállalatnak csak az egyik akkori befektetése volt a tizenkettőből, s a többi sikeresnek bizonyult, mint például a Wallízing vagy a Biztosítás.hu. A felső piaci szegmensbe szánt Est Taxira sem a fogyasztói igények, sem a környezet nem volt alkalmas. A Parád Kristályból a portfóliótisztítási stratégiánk részeként szálltunk ki. Úgy gondoltuk, hogy a nem növekvő, kisméretű leányvállalatokat el kell adni, s ez egy olyan, családi méretű cég, ahol jó, ha a tulajdonos és a menedzsment egybeesik. A Parádot egyébként szerintem a makrofolyamatok sodorták súlyos helyzetbe: a minimálbérek gyors emelkedése 2001-2002-ben, az exportot ellehetetlenítő forinterősödés, valamint egy iparág-specifikus tényező, a gázárak emelkedése, ugyanis ezt az ipari fogyasztókra terhelték rá, miközben a lakosságot kímélték.

– Mi volt a helyzet a Hajdú-BÉT-tel?

– A Hajdú-BÉT összeomlása, ami személyesen engem is nagyon megviselt, a Wallis történetének legfájdalmasabb eseménye volt. Amikor 1998-ban a Wallis befektetett, a cél az volt, hogy a már akkor is az összeomlás szélére sodródott céget pénzügyi válságkezelés után eladják egy szakmai befektetőnek. S 2001 végére el is jutottunk oda, hogy a világ egyik legnagyobb baromfiipari társaságával szándéknyilatkozatot írjunk alá, amely azonban visszalépett, s erre két okot hozott fel. Az egyik, hogy amíg Bábolna állami tulajdonban van, és az állam pótolja a veszteségeket, addig nem piacszerűek a körülmények. A másik, hogy a víziszárnyas-piac ciklikus, kiszámíthatatlan. S a Hajdú-BÉT-et valóban e két tényező lökte le végleg a szakadékba. A Wallisnak be kellett látnia, hogy a tőkéje nem versenyezhet a magyar államéval, s nem tudja a veszteségeket folyamatosan kipótolni. Úgy is értékelhetjük, a Wallis elég erős volt ahhoz, hogy túlélje a Hajdú-BÉT-et, de ahhoz nem, hogy életben tartsa. Az elvesztett tízmilliárd forintjával – ennyit írtunk le veszteségként a 2003-as mérlegben – számszerűleg a Wallis a történet legnagyobb vesztese, de pontosan tudom, hogy egy beszállító számára a néhány százezres vagy milliós veszteség adott esetben súlyosabb csapás lehet. Azóta kiderült, a Hajdú-BÉT története nem volt egyedi. A magyar baromfi- és húsipar nagy szereplői, az eltérő tulajdonosi stratégiák és szerepvállalások ellenére, egymást követően dőltek össze, és ez a folyamat jelenleg is tart.

– Azért voltak sikeres befektetések is.

– Igen, s szerencsére ezekből több volt. Ilyen a Graboplast, amelyben 2001-ben vásárolt döntő többséget a Wallis. Nagyon sikeresen működik, aminek záloga, hogy az ország egyik legjobb menedzsercsapata dolgozik ott Jancsó Péter vezetésével. Az ingatlanos cégünknek számos remek fejlesztése van, például a Harbor Park logisztikai központ, amelyet nemrég adtunk el. A Wallis Ingatlan építi PPP konstrukcióban a Budapesti Corvinus Egyetem új épületét. Kialakított egy piacvezető létesítménygazdálkodó – facility management – céget is, s vagy három éve megvásárolta a Market Rt. többségét, amely akkor nyolcmilliárd forintos építőipari cég volt, ma húszmilliárdos. Nagyszerű befektetés volt a Danubius Rádió is, amelyben öt évig voltunk tulajdonosok. Az Elendert reorganizáció után nyereséggel továbbértékesítettük, hasonlóképpen a Navigátort, amely kis informatikai üzemeltető cégként indult, majd meghatározó szereplőjévé vált ennek a piacnak, nemrég vette meg az Euroweb. Az Indexre különösen büszke vagyok, mert amikor befektettünk, a társaság mélyponton volt: már nem tudták kifizetni az újságírók következő havi fizetését, mi adtunk rá kölcsön. Nemcsak profitot csináltunk az Indexen nagy kockázatvállalással, de meg is mentettük az általa képviselt egyedülálló kultúrát.

– A holding cég konszolidált mutatói látványosan javultak 2004-ben, adózott eredménye ugyanannyi volt pluszban, mint az előző évben mínuszban, és a sajáttőke-arányos adózott eredménye 32 százalék lett. De mintha az autós holding nem teljesítene jól. Korszerűsítették a szervezetét, de a piaci körülmények nem kedveztek: a BMW visszavonta az importjogokat, az újautó-eladások piaca pedig már második éve megy lefelé.


A vagyonkezelő 2

– A magyar piacon a korábbi gyors növekedés után törvényszerű volt a fékezés. Az uniós szabályozás változása miatt pedig egész Európában átalakul az autókereskedelem. A BMW a többi európai országhoz ha­son­lóan a saját kezébe vette az importőri jogokat, miközben elismerte addigi piacfejlesztési sikereinket. Mostanra az autós csoport minden meghatározó cégében megújítottuk a menedzsmentet, vezetőink dinamikus, elkötelezett emberek, s a cégcsoport továbbra is az egyik piacvezető vállalkozás. A WAH a BMW legnagyobb dílere, és a Wallisé a legnagyobb Citroën-kereskedés, az Opel és a Daewoo márkán belül pedig az egyik legnagyobb, nála van a Saab, a Corvette, a Cadillac márka, övé a Sixt autókölcsönző. A reorganizáció 2005 közepéig tartott, a 2004-es mérlegben még ez látszik.

– Milyen a Wallis működőtőke-ellátottsága, vagyis a forgótőkéjét milyen arányban finanszírozza saját tőkével?

– Ezt holding szinten nehéz értelmezni. A hitel/tőke arányt érdemes nézni, ez a konzervatívnak tekinthető 50 százalék alatt van; a hitelek nagyobb része hosszú lejáratú és döntően a projekt alapon finanszírozott ingatlan üzletághoz kapcsolódik. A Wallis átlátható, letisztult, növekvő és jelentős likvid tartalékokkal rendelkező, elemei­ben is nyereséges befektető cég. Az idén a tavalyi­­­hoz hasonlóan jó évet zár. Jelentős hu­mán tőkével rendelkezik, ami a sikeres jövő záloga.

– De nem vezetik be a tőzsdére, pedig tagja a tőzsdeképes cégek klubjának.

– Célunk volt, hogy tőzsdeképes legyen, mert ez önmagában érték. A börze azokat a tulajdonságokat várja el egy cégtől, amelyeket az előbb említettem, meg hogy etikusan működjön, készítsen rövid és hosszú távú terveket, s ezek teljesítéséről számoljon be. Mivel ma mindezeknek megfelel, az, hogy a Wallis valóban a tőzsdére megy-e, tulajdonosi döntés kérdése.

– Az Ön szerződését 2003-ban öt évvel meghosszabbították, tehát még bőven maradhatna. Miért megy el mégis?

– Ez a személyes döntésem volt. Meghatározott stratégia végig vitelére vállalkoztam 2000-ben, és ezt a feladatot mára elvégeztem. A következő néhány hónapot azzal szeretném tölteni, hogy új inspiráló feladatot találjak. Jelenleg is gondolkodom néhány felkérésen. A Wallis nagy lehetőség volt nekem, sokat tapasztaltam. Ezért a bizalomért hálás vagyok a tulajdonosoknak, és különösen büszke vagyok arra, hogy mindvégig remek egyéniségekkel, nagyszerű csapattal dolgozhattam együtt. Úgy érzem, az elmúlt hat év küzdelmei közepette nem csak a Wallis lett felnőtt, hanem én is…

– Lapzártánkkor úgy tudni, a Budapest Airport elnöke lesz.

– Pillanatnyilag idő előtti lenne erre bármit mondanom.

– Ön a Mosoly Alapítvány egyik alapítója, tehát fontosnak tartja a beteg, hátrányos helyzetű gyerekek segítését. Miért?

– A Mosoly Alapítvány és a hozzá kapcsolódó Bátor tábor számomra fontos értéket képviselnek. Én nagyon sokat kaptam az élettől, illik, hogy ebből visszaadjak valamit. Fontos lenne, hogy Magyarországon sokan gondolják ezt így.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik