Gazdaság

Wall Street Journal: drága volt a BAA-nak Ferihegy

A BAA 1,3 milliárd fontot fizetett a Budapest Airport Rt.-ért, ami körülbelül 28-szorosa a budapesti cég idénre várt pénzforgalmi többletének (EBITDA). Ilyen magas árnak csak akkor van értelme, ha a BAA jóslatai beválnak – írja a Wall Street Journal.

A lap szerint a brit cég látványos növekedésre számít Budapesten. A ferihegyi repülőtér máris az egyik leggyorsabban fejlődő légikikötő Európában, idén az utasok száma várhatóan 20 százalékkal gyarapodik. A BAA 2020-ra az ideinél közel háromszor több, 19 millió utasra számít, ezzel Ferihegy már egy szinten lesz a London melletti, ugyancsak BAA-kezelte stanstedi repülőtérrel. Budapesten nagyobb a megtérülés lehetősége, mint az erősen szabályozott brit repülőtereken, mert itt csak a leszállási díjak megtérülését maximálták, ugyanakkor a BAA a repülőtéri boltok és parkolók teljes bevételét megtarthatja.

A BAA saját becslése alapján a befektetők a befektetett tőke több mint 12 százalékos megtérülésére számíthatnak, miközben a brit repülőtereken ez az arány alig hét százalékos. A dolog hátulütője a Wall Street Journal szerint csak az, hogy a befektetők kénytelenek évtizedekig megtartani a részvényeket, ha részesülni akarnak a megtérülésből, feltéve, hogy a BAA rózsás növekedési előrejelzései egyáltalán beválnak. Még ha 2011-re sikerül is elérni a brit cég által tervezett 100 millió fontos pénzforgalmi többletet Budapesten, az EBITDA-vételár szorzó akkor is csak 13-ra csökken.
Aggodalomra ad okot továbbá, hogy a többi pályázó kevésbé bízott a Budapest Airport Rt. növekedési kilátásaiban: a BAA fizette ár 15 százalékkal több, mint amit a német Hochtief építőipari és repülőtér-üzemeltető csoport kínált, és 25 százalékkal múlja felül a harmadik pályázó, a német Fraport repülőtér-üzemeltető kínálta összegnél. Ez a különbség nyugtalanítóan nagy – írta a Wall Street Journal Europe.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik