Gazdaság

Tömegben közlekedők

Egységes bérlettel utazhatunk a fővárosban a BKV, a MÁV, és a Volán járatain ősztől. Demszky Gábor szerint a Budapesti Közlekedési Szövetség a motorizáció káros hatásainak kivédésére jött létre, számításaink szerint azonban inkább olcsóbbá teszi az utazást.

Kóka János gazdasági miniszter, Demszky Gábor főpolgármester és Szabó Imre, a Pest Megyei Közgyűlés elnöke június 28-án írta alá az erről szóló szerződést. Az első lépésként bevezetendő „budapesti egyesített bérlet” szándéka már tavaly decemberben megszületett. Az utasoknak jó lesz, de tarifaközösséget még nem jelent. Ez ugyanis a BKV-bérletnél csak 10 százalékkal drágább, viszont bármelyik közlekedési eszközt igénybe lehet vele venni a város határain belül. Így elsősorban azoknak nyújt majd előnyt, akik az agglomerációból utaznak be dolgozni, illetve az őket alkalmazó vállalatoknak, akik a munkába járás költségeit megtérítik dolgozóiknak.


A Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) létrehozása már nagyon aktuális volt, Nyugat-Európa fejlett nagyvárosaiban ugyanis néhol nemcsak a tömegközlekedés, de még a taxiszolgáltatás is össze van hangolva.


Kóka János közlekedési miniszter persze megjegyezte: az átlagban 11 éves Volán-buszok nem azok, amikkel közlekedni szeretnénk a XXI. század Európájában, ezért új motorvonatok beszerzésére is szükség van. Jövő tavasztól olyan vonatok járnak a sínpárokon, mint előtte Magyarországon még soha.
A miniszter szerint a BKSZ előnyeit mindenki érzi majd: a cél egy-másfél éven belül egy olyan szolgáltatás megteremtése, amely a tömegközlekedést a vezető beosztásúaknak és a diákoknak is minden másnál attraktívabb utazás eszközévé tenné. Kóka szerint a közlekedési szövetség példa másoknak, miként lehet hatékonyabb és olcsóbb a városba járás. A miniszter elismerte: ez az első év, amikor a kormány félmilliárd forinttal támogatja az esztendő hátralévő részében (vagyis az utolsó negyedévben) a költségeket. A folytatáshoz jövőre is meg kell állapodniuk az érintetteknek, de ez már kódolva van, hiszen a szövetség megalakult, csak tovább kell működtetni.


Útfelújítások is lesznek


Demszky Gábor szerint valamennyire igaz, hogy a kormány és a főváros jó együttműködése a közlekedés megújítását szolgálja. A főpolgármester megerősítette: semmit nem lehetett volna tenni, ha a Gyurcsány-kormány nem tartotta volna be az ígéreteit. Jövőre folytatják az útfelújítást, 2006–2007-ben 100 km utat újítanak fel, 2007 végére az utak 40 százalékával végeznek.

Az ingázók bérlete


A január elsejétől megvásárolható éves BKSZ-bérlettel 50–80 ezer forintot lehet megtakarítani. Demszky szerint jól járnak az ingázók, akik a városhatáron belül eddig MÁV- vagy Volán-, meg BKV-bérletet, illetve jegyet is vettek. De a külső kerületeknek is jó, a Rákosokról sokkal gyorsabban lehet majd bejutni a belvárosba.


Egy példa: aki Telkiből eddig Volánbusszal bement a Széna térre, majd innen BKV-val utazott tovább, az 16 826 forintot fizetett. Szeptembertől BKSZ-szel havonta 4291 forintot takarít meg ugyanezen az útvonalon. Tárnokról a Déli pályaudvar ma 10 900 (MÁV-bérlet) plusz 6250 (a felnőtt BKV-bérlet). Ez a BKSZ tarifarendszerében szeptembertől 3680 forint (MÁV) plusz 6875 forint (BKSZ-bérlet). Pécelről a Keleti pályaudvarig ugyanilyen számítási módszerrel 6270 forintot lehet megspórolni havonta. (BKSz-bérlet birtokában ugyanis csak az első budapesti vasúti megállóig kell MÁV-bérlet, onnan már érvényes a BKSZ-é.)

Tovább fogják fejleszteni


Ez a bérlet a szövetség első lépése, jövőre összehangolják a menetrendet, és a cégek arculatát is. De ez még nem tarifaközösség. Január elsejétől lesznek összhálózati bérletek, ahol már csak egy helyen kell fizetni, és egy bérlettel végig lehet utazni a vidék–város távolságot. 2010-ig pedig bevezetik az elektronikus jegyrendszert, amely lehetővé teszi a költségek és a bevételek megosztását is. (Az úgynevezett Elektra pályázatot már kiírta a BKV, jelenleg értékelik az elektronikus jegy lehetséges beszállítóinak pályázatait.) Addig a kiegészítést a BKV kapja a központi költségvetésből. De már jelenleg is dolgoznak azon, hogy a költségeket megosszák a résztvevő vállalatok, önkormányzatok és a kormány között. Jövőre egyébként 2/3-1/3 arányban állja a költségeket a kormány és a Főpolgármesteri Hivatal. A miniszter szerint a BKSZ-bérlet csak 10 százalékkal kerül majd többe, mint a BKV-bérlet. Ha elég sokan választják, ebből bejön az az évi körülbelül kétmilliárdnyi összeg, amivel jelenleg a kormányzat száll be a költségekbe.


Szabó Imre, a Pest Megyei Közgyűlés elnöke szerint ez az első olyan helyzet, amikor mindenki jól jár. Elárulta azt is: ez az egyezség elsősorban két lelkes képviselőnő munkája: a Gödöllőt reprezentáló Fogarasiné Deák Valéria és a fővárosi Devánszkyné Molnár Katalin hozta össze az egészet. Az elnök szerint most velük közösen aratják le a dicsőséget.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik