Kapásból sorolni kezdte a Figyelő érdeklődésekor az egyik informatikai bolt eladója azokat a termékeket, amelyekkel az interneten keresztül kikerülhető a hagyományos vonalakon zajló, drága telefonálás. Jelenleg körülbelül 30 ezer forintos egyszeri beruházással teljesen az internetre terelhetnénk telefonbeszélgetéseinket, ha van egy szélessávú világhálós kapcsolatunk. Ennyi pénzért egy olyan kütyüt kínáltak, amelynek egyik bemeneti pontjához az internet vezetékét, a másikhoz pedig a hagyományos telefonunkat csatlakoztathatjuk, harmadikként pedig jöhet a számítógép, hogy szörfözés közben is lehessen telefonálni. A megoldás arra jó, hogy – a számítógép állandó bekapcsolása nélkül is – ingyen beszélgessünk világszerte bárkivel, akinek hasonló felszerelése van, függetlenül persze a hardverek konkrét márkájától.
|
Hatóság válaszúton
• A megváltozott körülmények között a távközlési szabályozó hatóság két út közül választhat: • Az infrastruktúrák közötti versenyre helyezi a hangsúlyt: Ebben az esetben kérdéses, hogy mi lesz az olyan párharcokkal, mint amit ma például a Tele2 vív – ugyanazon az infrastruktúrán – a telefoncégekkel. • A szolgáltatások közötti versenyre helyezi a hangsúlyt: Ennél a verziónál a T-Com-Tele2 versenyhez hasonló helyzetek szaporodása várható. Például a telefonvo-nalakat, a kábeltévés és mikrohullámú hálózatokat külső versenytársak „kibérelhetik”, és a hasonló szolgáltatásokért kért áraikkal versenyezhetnek. Igaz, jelenleg csak a telefonháló-zatok tulajdonosait kötelezi a szabályozás a nyitásra. |
|
|
|
|
FELKÉSZÜLTEK? Elvesztik-e bevételük jelentős részét a telefoncégek, ha ilyen egyszerű kikerülni a hagyományos hangátvitelt? A válasz nem egyértelmű, mert az említett boltot sem rohamozzák a vevők efféle termékekért. S például az NRC Piackutató ezer internetező körében szeptember végén elvégzett felmérése szerint a webet látogatók 44 százaléka számára teljesen ismeretlen terület az internetes telefonálás.
Ennek ellenére az érintett társaságok régóta tudják, hogy a hagyományos hangtovábbítás mint üzlet hosszabb távon halálra van ítélve. A telefonálás a jövőben VoIP alapú lesz, és kiegészítő szolgáltatássá válik. „Néhány éven belül teljes egészében IP alapokra helyezzük az országos hálózatunkat” – érzékelteti Straub Elek a Magyar Telekom (MT) elnök-vezérigazgatója, hogy már készülnek az új korszakra. A cég a napokban bővítette a nála Klip fantázianevet viselő VoIP telefonálással az ADSL szolgáltatását. Az Internet Hungary konferencián be is jelentették, hogy még ebben az évben lehetőség lesz „kihívásra és visszahívásra”, azaz nem csupán két – a Klip ingyenes szoftverével ellátott – számítógép közt lehet majd telefonálni, hanem számítógép és hagyományos telefon között is, bár ez utóbbiért már fizetni kell.
A mélyreható változás idehaza azonban nem hónapok, inkább évek kérdése. Mint az az Internet Hungary konferencián kiderült, jelenleg összesen is csupán 55 ezer előfizetője van a UPC és a Magyar Telekom által is kínált, kábeltelevíziós vezetékre épülő VoIP megoldásoknak, és a becslések szerint a számítógép segítségével telefonálók száma sem haladja meg az 50-60 ezer főt – legalább is egyelőre. A hangot adatként továbbító VoIP telefonok és az említett útvonalválasztó-adapterek sem slágercikkek ma (ám könnyen azzá válhatnak a közeljövőben). A technológia lassú lakossági térnyerése tehát a telefoncégeknek időt ad arra, hogy felkészüljenek a változásokra.
|
Távközlési lépésváltás
A hazai távközlési piac átalakulása várhatóan a következő forgatókönyv szerint zajlik majd le:
1 A kábeltársaságok a tévézés-internetezés-IP-telefonálás hármas szolgáltatásával jelentek, jelennek meg. 2 Ezzel párhuzamosan a telefoncégek is hasonló hármas szolgáltatásokat indítanak, a telefonvonalon keresztül. 3 Azok a háztartások, ahol mindkét vezetéken keresztül elérhető lesz mindhárom szolgáltatás, valószínűleg az egyik „drótot” fogják választani, a másikat visszamondják. 4 Lesznek, akik speciális előfizetési szokásaik miatt a 3G mobilhálózatok egyikén interneteznek és telefonálnak, s csak a tévére fizetnek elő máshol. 5 Ahol nincs kábeltévés hálózat, várhatóan elterjednek a vezeték nélküli (például WiFi-s) megoldások, amelyek szintén alkalmasak szélessávú adatátvitelre, így a telefonvonal itt sem marad versenytárs nélkül. |
|
|
|
|
KÉTFÉLE VOIP. Összehasonlítva azt az állapotot, amikor még senki sem internetezett széles sávon, és a másik – a valóságban persze nehezen elképzelhető – végletet, amikor mindenki így szörfözik és VoIP technológiával telefonál, azt az eredményt kapjuk, hogy a telefoncégek nagyjából a pénzüknél maradnak. A két helyzet közül az első esetben egy telefontársaság – a magyar előfizetői szokásokat alapul véve és mai árakon számolva – átlagosan 7-10 ezer forintot szedhet be havonta előfizetőnként, a második esetben a 3 ezer forintos alapdíj mellett további havi 6-7 ezer forintot számlázhat ki egy ADSL (vagy más adatkapcsolatért), hiszen ezek nélkül nincs VoIP sem. Igaz, hogy a váltáshoz szükséges fejlesztések sokba kerülnek, az ADSL ára pedig – s így a profit is – csökken, az időben kapcsoló cégek túlélését ez a logika biztosíthatja. A Skype mégis rést üthet a rendszeren, ha nagy tömegeket bír rá arra, hogy ne az említett szolgáltatók VoIP megoldását használják. A Skype-féle alapprogramok célja az, hogy az előfizető csak a szélessávú internetes hozzáférésért fizessen, majd teljesen ingyen telefonáljon.
A kétféle VoIP között azonban különbségek vannak. A kábelcégek és a telefontársaságok ugyanis menedzselt szolgáltatást nyújtanak, míg a teljesen ingyenes programok nem. A Skype és társai a nyílt interneten keresztül juttatják célba a hívásokat, és ha a hálózat akár egyetlen pontján is lecsökken a sávszélesség, a minőség romlik. A menedzselt szolgáltatásnál ez nem fordul elő, mivel a társaságok között kölcsönös megállapodások vannak, a VoIP forgalom mindig előnyt élvez más adatfolyamokkal szemben. Persze a verseny itt sem ér véget: hamarosan jön az IP tévézés is. Ugyanezt az utat járják a kábeltévés cégek, csak a másik irányból, így nemsokára a tévé, az internet és a telefon hármas csomagjai fognak egymással versenyezni. „Igaz, hogy a kábelesek időben előttünk járnak, ám hosszú távon visszaelőzünk, mert a telefonhálózatban jobb technológiai lehetőségek vannak” – véli Fürjes Balázs, az Invitel Rt. szabályozási és üzletfejlesztési igazgatója, aki szerint leginkább az interaktív tartalomszolgáltatásban lehet majd előnyük.
A jövőben a háztartásoknak azt kell majd eldönteniük, hogy például a tévé- és szélessávú internet-előfizetésük mellé rendelnek-e egy csomagban menedzselt VoIP telefont, vagy a világhálón ingyenes, de (ma még) némileg alacsonyabb minőségű szoftveres hangátvitelt használnak.