Akár az autóvezetés közbeni evés, ivás, dohányzás, GPS-nyomkodás, televíziózás, videózás vagy a hangos zenehallgatás is tiltólistára kerülhet nemsokára. A minap írtuk, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szigorítaná a KRESZ-t. Most épp azt vizsgálják, hogy a mobiltelefonálás mellett mely egyéb tevékenységeket lehet majd büntetni, miközben az ember kocsival közlekedik.
Halálos turkálás
A Genertel Biztosító tavaly év végén publikált felmérése alapján a közlekedési balesetek 80 százalékát a gondatlanság, figyelmetlenség okozza. Leggyakrabban például az, ha valamit éppen keresgélünk az autóban: a felmérésben részt vevő sofőrök 46 százaléka mondta azt, hogy kutatott már menet közben leesett, a táskában vagy a kesztyűtartóban lévő tárgyak után.
Gyilkos hamburger
Egy másik – nem magyar, hanem amerikai – felmérés szerint azonban nem a kocsikázás közbeni turkálás a legveszélyesebb, hanem az evés-ivás. Az USA-ban öt balesetből négyet a hamburger (vagy valami hasonló) okoz. A csöpögő, potyogó ételek ugyanis annyira elvonják az autósok figyelmét, hogy azok már nem tudnak kellően reagálni a megváltozott közlekedési helyzetekre – tehát a kaja miatt például belemennek az előttük hirtelen lefékezőbe.
Vigyázzunk a gyorskajával! – Fotók: Northfoto
Az amerikai felmérés arra is kitér, hogy melyik a legrosszabb vezetés közbeni étel. A nyertes a hamburger. Ha veszélyes italt keresünk, akkor pedig a forró kávé vezeti a listát.
Az autózás közbeni szendvicsezést egyébként sok helyen büntetik. Kalifornia állam például a kihangosítás nélküli telefonálás, és az SMS-írás mellett 2010-ben bevezette az evés-ivás tiltását is. Ha egy rendőr észrevesz egy sofőrt, amint szendvicsezik vagy kávézik autókázás közben, akkor megbünteti. Két pénzbírság után a visszaesőktől átmenetileg még a jogosítványukat is elvehetik.
Veszélyes szex
Az evésnél és a turkálásnál kevésbé gyakori, ám talán még annál is veszélyesebb a vezetés közbeni szex. Erről is készült már felmérés: a magyar vezetők négy százaléka vallotta, hogy menet közben élt a másfajta menet lehetőségével. Egy nemzetközi kutatás szerint a magyarok ebben elmaradnak például a britek, franciák, amerikaiak, oroszok, németek és japánok mögött. Ezekben az országokban ugyanis a sofőrök 15 százaléka szexelt már kocsikázás közben (29 százalékuk pedig csókolózott, miközben a kormányt tekerte).
Lehetőleg álljunk félre előtte!
Véres dohányzás
A szexhez hasonlóan figyelemelterelő tevékenység lehet a vezetés közbeni dohányzás. Nálunk ennek tiltásáról sincs még konkrét döntés, ezért ismét külföldön kerestünk példákat. A Wikipedia kimerítő bejegyzése alapján kiderült, rengeteg országban tiltott a kocsiban való füstölés, azonban elsősorban nem vezetésbiztonsági, hanem egészségügyi szempontok miatt. Ausztráliában, Bahreinben, Kanadában, Cipruson, Dél-Afrikában és az USA-ban például nem szabad dohányozni az autókban akkor, ha ott – országtól függően 16 vagy 12 évesnél fiatalabb – gyerek is utazik.
Karambolt okozó zenehallgatás
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium többek közt a hangos zenehallgatást is betilthatja – legalábbis ez is szerepelt a KRESZ átalakításának ötletei között. Az USA-ban van olyan állam, ahol ezt 2007 óta tiltották, de nem sokáig. Precedensértékű ítélet született ugyanis tavaly decemberben egy floridai férfi ügyében, aki öt évvel ezelőtt kapott egy 73 dolláros büntetést azért, mert az eljáró rendőr szerint túl hangosan hallgatta Justin Timberlake-et motorozás közben. A Legfelsőbb Bíróság azonban 2012 végén kijelentette: a vezetés közbeni zenehallgatás tiltása ütközik az Egyesült Államok alkotmányának első kiegészítésével, az egyéni szabadságjogok biztosításával.
Németh Lászlóné fejlesztési miniszter szerint azonban az, aki túlságosan hangos zenét hallgat a kocsiban, szándékosan megsérti a vezetésre képes állapotban történő járművezetés követelményeit. Ilyenkor – a miniszter szerint – a rendőr intézkedhet ellene. Hogy milyen hangszint felett, az nincs szabályozva.
Ne vegyünk példát a magyar KRESZ-szabályokra fittyet hányó Colin Farrellről, bármilyen menő is!
A köztévé Ma Reggel műsorában vendégeskedő szakember szerint képtelenség lesz ellenőrizni az autókban a hangerőt. Pintér József elmondta, kísérletek igazolják, hogy azoknak a gépkocsivezetőknek, akik hangosabban hallgatják a rádiót, megnövekszik a reakcióidejük, azaz lassabban reagálnak azokra a váratlan eseményekre, amelyek a forgalomban előfordulhatnak. Mindazonáltal az is kiderült, hogy a rádiót hallgató sofőröknek jobb a sávtartásuk.
Brit tudósok egyébként már kiderítették, hogy milyen zenét kell ahhoz hallgatnunk, hogy biztonságosan közlekedjünk. Simon Moore kutató végső megállapítása persze senkit sem fog meglepni: a nyugodt zene nyugodt, a tempós zene tempós sofőrré változtat. A hivatalos verdikt szerint a biztonságos vezetéshez az 55-65 decibel hangerő, és a szívveréshez közeli, 60-80 BPM az ideális.
És ön mit tiltana vezetés közben? Szavazzon a lap jobb oldalán!