Három kategóriában nyert aranyérmet a magyar muzeológia szakmai lapja, a MúzeumCafé a világ egyik legrangosabb designversenyén, az amerikai Creativity International Awardson. Az elismerés részeként a magazint a Phoenix Design Museumban állították ki, majd a többi győztes pályaművel közösen egy utazó kiállításon vesz részt amerikai és kanadai nagyvárosokban. A magazin sikeréről Salát Zalán Péter művészeti vezetővel beszélgettünk.
Gratulálok a díjhoz, bár gondolom, nemcsak téged illet.
Valóban jár az elismerés Lencsés Dávidnak, Suszter Viktornak és Németh Dánielnek is mint tervezőknek, a kiadvány illusztrátorának, Kovács Lehelnek, képszerkesztőjének és fotográfusának, Dezső Tamásnak (aki nemrégiben nyerte el a franciaországi Jeune Création Européenne – Fiatal Európai Alkotás – biennále nagydíját), őt munkájában Kovalik Máté segíti. Természetesen neki is, továbbá a szerkesztőinknek, akik partnerek a látványújságíráson alapuló tartalmi szerkesztésnek.
A mostani díjnál van feljebb?
Nyilvánvalóan. Ami nem fejlődik, az enyészik. A Creativity International Awards a legnagyobb hagyományokkal rendelkező designverseny a világon – a szervezők legalábbis ezt állítják magukról. 1970 óta díjazzák a reklám- és designtermékeket. Ezen a versenyen magyar pályamű még sohasem nyert. Ráadásul olyan pontozási szisztémával végeztünk az élen, ami összevethető a korábbi évek értékeléseivel is.
Mivel győztétek meg a zsűrit?
Nem tudhatom, nem vettem részt a zsűrizésben. A magazin erőssége a szigorú szabályrendszer, amelyet a lapkészítésben betartunk, ami a korabeli könyvkészítő műhelyek munkavégzését idézi. Múzeumi szaklapként nekünk ez kötelességünk. Továbbá hogy minden számban pontosan ugyanarra, a magunk elé állított magas minőségre törekszünk. Sem a papírminőségen, sem a fotókon, sem a munkaidőn nem spórolunk.
A látvány diktál a tartalomnak?
Inkább azt mondanám, a design kölcsönhatásban működik a tartalommal.
Van erre ma kereslet?
A Michelin-csillagos éttermekbe sem jóllakni mennek az emberek, hanem a különlegességekért. Azt gondolom, hogy a mostani elismerést is azért kaptuk, mert a MúzeumCafé egy művészien tervezett nem profitorientált termék. A magyar múzeumi szakma presztízsének emelése az elsődleges szempont.
Érdekes ezt hallani, amikor a nyomtatott sajtó épp haldoklik.
A nyomtatott sajtó bizonyos formájának határozott ideje van. De egy része fennmaradhat: a művészi igényességű, gyűjthető kiadványok. A miénk egy kézműves termék. Ma, amikor egy gombnyomással balra zárhatjuk a szövegeinket egy kiadványszerkesztő programban, mi hat órát dolgozunk hárman, hogy tizenegy oldalnyi szövegen – az elfeledett tipográfiai szabályoknak megfelelően –, harmonikusan nézzen ki ugyanezen balra zárt szöveg a soresése.