Kultúra

Véres leszámolások helyett a bulvármocsokban való dagonyázásba fulladt a 21. század rapháborúja

Joseph Okpako / WireImage / Getty Images, Prince Williams / Wireimage / Getty Images
Joseph Okpako / WireImage / Getty Images, Prince Williams / Wireimage / Getty Images
Az utóbbi másfél hónapban a könnyűzene világa – a tengerentúlon legalábbis – attól volt, hangos, hogy korunk két legnagyobb rapsztárja, a slágergyáros Drake és a hiphop messiásának tartott Kendrick Lamar egymásnak estek. A 90-es évek nagy rapháborúja után most talán nem kell attól tartani, hogy halálos áldozatok lesznek, hiszen a kanadai rapper villájánál történt múlt heti támadás után a kölcsönös beszólogatás abbamaradt. De nemcsak ez mutatja meg, hogy mennyit változott a világunk az elmúlt harminc évben, hanem az is, hogy korunk keményfiúi milyen mélyre süllyedtek a másik lejáratásában a szekrényben lapuló csontvázak, és a szennyes kiteregetésével. A második nagy rapháború krónikája következik.

Korunk két legnagyobb rapsztárja, a kanadai előadóművész, Aubrey Drake Graham – vagy ahogy a legtöbben ismerik, egyszerűen csak Drake – és a nyugati parti gengszterrap otthonából, a kaliforniai Comptonból származó Pulitzer-díjas vetélytársa, Kendrick Lamar Duckworth – azaz Kendrick Lamar – a sárkány évébe fordulva akkora rivalizálásba kezdett, hogy még nem telt el két hónap se az első egymásnak címzett rímek óta, de a szájkaratézásuk már most kiérdemelte a harmadik évezred legnagyobb rapháborúja címet.

A beefet berobbantó szikrát is beleszámítva Drake legutóbbi válaszával a tizedik menetébe lépő csatározás az elmúlt hónapokban milliárdos nagyságrendű online lejátszást generált. De a Tupac Shakur és Christopher Wallace (The Notorious B.I.G.) tragikus halálával végződő első nagy rapháborúhoz hasonlóan eljutott arra a pontra, hogy már valódi pisztolylövések is eldördültek a beef árnyékában.

Május 7-én hajnalban ugyanis arról értesítették a torontói rendőrséget, hogy Drake 100 millió dolláros The Embassy nevű villájánál – aminek a műholdképét Kendrick Lamar is felhasználta eddigi utolsó, Not Like Us című riválisának címzett számához borítónak – lövöldözés volt. Az autóval elkövetett leszámolási kísérletben nem a rapper, hanem egy neki dolgozó biztonsági őr szenvedett súlyos sérüléseket, akit a kanadai közmédia, a CBC értesülései szerint több mellkasát ért lövés miatt kórházba kellett szállítani és meg is kellett műteni.

A helyszínelés után tartott sajtótájékoztatón a hatóságok nem túl sok információval szolgáltak. Így azt sem tudták megmondani, hogy a támadás idején a rapper otthon volt-e egyáltalán. Pusztán annyit közöltek, hogy Drake és a csapata együttműködik velük.

A torontói rendőrök álláspontja szerint a nyomozás még annyira az elején jár, hogy egyelőre a támadás indítékaival kapcsolatos találgatásokba is felesleges belebonyolódni – beleértve azt a teóriát is, hogy a rapbeef miatt próbálták megtámadni a rappert az otthonában –, ahova egyébként a keddi lövöldözést követő szerdán és csütörtökön is megpróbált illetéktelenül behatolni valaki.

De Drake legutóbbi válaszának, a riválisa évtizedek óta építgetett számsorozatának címét frappánsan lenyúló The Heart Part 6-nek a május 5-i megjelenése óta csupán a torontói villában történt balhékról érkeztek hírek. Szóval az amerikai zeneipart az utóbbi időben leuraló szópárbaj erősen lecsengeni látszik. Úgyhogy a rapháborús vészhelyzetet magunk mögött hagyva, immár hidegvérrel is ki lehet elemezni az egymásnak lealjasult költeményekben üzengető, írói vénájukról híres rapszupersztárok csörtéjét.

Egy évtizede lappangtak az indulatok

Bár a karrierjük elején még közreműködésekkel és közös turnézással segítették egymást, már 2013-ban hűvössé vált a viszony a Toronto-Compton-tengelyen, amikor Big Sean Control című számában közreműködve Kendrick Lamar egyszerre kiáltotta ki magát Tupac örökösének, és New York királyának is. Úgy, hogy közben a pályatársait név szerint emlegetve arról beszélt, hogy ő a legnagyobb emcee, ezért hiába van jóban több vetélytársával is, mindenkit meg fog ölni a gyilkos szövegeivel. Amit a megszólított rapperek többsége elismerésként élt meg, kivéve Drake-et, aki nagyon megsértődött rajta.

Ez a hűvös hangulat azonban sokáig csak apró beszólogatásokban nyilvánult meg a slágerlistákon a pop királyának, Michael Jacksonnak a rekordjaival versengő – vagyis a kereskedelmi szempontból legsikeresebb rappernek számító –, ötszörös Grammy-díjas Drake, és a tudatos szövegvilágával a hiphop megmentőjének tartott, tizenhét Grammyje mellett a könnyűzene világából egyedüliként még Pulitzer-díjjal is elismert – vagyis kulturális szempontból legsikeresebbnek számító – Kendrick Lamar között.

Például Kendrick Lamar volt az, aki elsőként vádolta meg azzal Drake-et a 2015-ös King Kuntában, hogy mások írják a szövegeit – ami a hiphop világában megvetendő dolognak számít.

Drake erre a szintén comptoni The Game 100 című számában úgy reagált, hogy ha nem ment volna át popba, hanem megmarad a tudatos rapnél, akkor minden Kendrick Lamar-rajongó őt bálványozná. A beszólás azért is volt elég súlyos, mert a szám videóklipjét Compton utcáin forgatták.

Gyorsan begyújtott, majd jól kioffolt

A mostani balhét egyébként nem is a két rapper, hanem a mai rapsztárok szentháromságának harmadik tagja, Jermaine Lamarr Cole – azaz J. Cole – indította el azzal, hogy közreműködött Drake For All the Dogs című tavaly ősszel megjelent albumán. A First Person Shooter videóklipjében Drake odáig ment az önbálványozásban, hogy Michael Jacksonhoz hasonlóan (akinek ezzel a számmal döntötte meg egy listarekordját) még egy óriási szobrot is állított magának.

De a viszályt kirobbantó szikra nem ez volt. Hanem az, hogy az, hogy J. Cole – aki Kendrick Lamar jó barátja és rendszeres alkotótársa is – kimondta azt a közmegegyezésnek számító vélekedést, hogy ők hárman korunk legnagyobb rapperei. Majd hozzátette, hogy de azért ő személy szerint Muhammed Alinak érzi magát.

Kendrick Lamar pedig ezt akkora árulásként élte meg, hogy a Drake-kel frissen szakító Future és Metro Boomin március végén megjelenő We Don’t Trust You című közös albumán, a másfél hónap alatt Spotify-on negyedmilliárd lejátszást produkáló Like That című számban úgy reagált, hogy nincs semmilyen rap szentháromság, csak ő ül egyedül a trónon.

J. Cole ezen a ponton úgy érezte, válaszolnia kell, ezért az új, Might Delete Later című albumának az utolsó számát, a 7 Minute Drillt Kendrick Lamarnak címezte. Majd azzal a váratlan húzással állt elő, hogy nyilvánosan bocsánatot kért az ellenfelétől, és az egyébként nem annyira versengő hangvételű számát törölte is – amivel így utólag visszatekintve talán a lehető legbölcsebben járt el hármójuk közül.

Az albumai között évekre eltűnő, nyilvánosságot látványosan kerülő comptoni rapsztár váratlan odaszúrása viszont annyira betalált a kanadai vetélytársánál, hogy Drake két héttel később 24 óra leforgása alatt két számmal is jelentkezett. Az elsőként kiadott Push Ups-ot arra húzta fel, hogy hiába nyom le bármennyi fekvőtámaszt is Kendrick Lamar, nem lehet ő a legnagyobb rapper, hiszen csak egy 40-es lábú törpe. (A szám borítója is egy cipőméretet jelző cetli, ami egyben a régi raplemezek borítóinak egyik állandó elemét, a „Vigyázat, szókimondó szövegek!” feliratot is megidézi.)

A második, Taylor Made Freestyle című számot pedig arra, hogy két kaliforniai raplegenda, a mesterséges intelligencia segítségével feltámasztott Tupac és a szintén mesterséges intelligencia segítségével megszólaltatott Snoop Dogg oldalán mondja meg neki a frankót arról, hogy igazából kettejük közül ő a nagyobb sztár, aki a listavezető slágereivel egy ligában játszik Taylor Swifttel, és nem Kendrick Lamar.

A Drake húzásáról mit sem sejtő, Tupac Shakur hagyatékát kezelő rokonok ezt természetesen nem vették túl jó néven, és nemcsak azért, mert nem kértek tőlük engedélyt, hanem azért is, mert Kendrick Lamarra még ők is Tupac örököseként tekintenek – így ezt a számot Drake-nek nem sokkal később le is kellett szednie. De ez a lépés azért is vette ki furcsán magát, mert Drake korábban már maga is eltüntetett egy olyan számot az internetről, amiben valaki az ő hangján szólalt meg a mesterséges intelligencia segítségével. (Drake és The Weeknd kamu közös számáról itt írtunk bővebben.)

A verbális farokméregetés azonban nem emiatt vett komoly fordulatot, hanem azért, mert a Push Ups-ban Drake a szájára vette Kendrick Lamar menyasszonyát és gyermekei anyját, azt állítva, hogy Whitney Alford a druszájához, a Több mint testőr című filmben a testőrével összejövő Whitney Houstonhoz hasonlóan intim viszonyt ápol egy testőrrel, vagyis megcsalja őt. Innentől kezdve pedig az egész átcsapott a bulvársajtó legmélyebb mocskaira emlékeztető vádaskodássá.

Egyszerű erőfitogtatásnak indult

Kendrick Lamar két héttel később, az első, euphoria című válaszában még csak azt rótta fel Drake-nek, hogy egy csaló, akinek az egész élete egy színjáték. Illetve azt, hogy csak egy kulturális kisajátításban utazó keselyű, akinek mások írják a szövegeit, és nem is akkora gengszter, mint amekkorának beállítja magát – aki akkora kamu, hogy még Tupac is forog a sírjában miatta. Majd zárásként azt üzente neki, hogy nem akarja többet azt hallani, ahogy kimondja az N-betűs szót.

Illetve egy-egy sorban utalt arra, hogy Drake rossz apa, és arra a 350 ezer dollár kifizetésével és peren kívüli megegyezéssel zárult ügyre is, amikor egy modell szexuális erőszakkal vádolta a kanadai rappert.

Egyébként a Push Ups-hoz és a Taylor Made Freestyle-hoz hasonlóan szám címadása egy külön fricska Drake-nek, mert az HBO kamaszokról szól sikersorozatának, az Eufóriának ő volt az egyik executive producere. És a karrierje is gyerekszínészként indult Kanadában, ahol a Degrassi: The Next Generation – magyarul A Degrassi gimi – című tinisorozat egyik főszereplője volt az iskolai lövöldözés áldozataként leendő kosárcsillagból egy csapásra kerekesszékbe kerülő Jimmy Brooks karakterét alakítva.

Három napra rá pedig – még Drake válasza előtt – egy újabb, 6:16 in LA című számmal jelentkezett, amiben egyszerűen szembeállította kettejük életvitelét, aztán felszólította Drake-et, hogy hagyja abba a hazudozást – mert még az ő csapatában is vannak emberei, és ha nem áll le, akkor ki fogja nyitni a száját.

A cím Kendrick Lamartól megszokott módon itt is több mindenre utalt: Drake egyik kedvenc címadási gyakorlatára (9AM in Dallas, 5AM in Toronto, 6PM in New York, 4PM in Calabasas, 7AM on Bridle Path, 8AM in Charlotte), Tupac születésnapjára, az apák napjára, de O. J. Simpson feleségét is június 16-án temették el.

De ami még érdekesebb, hogy a szám egyik zenei producere Taylor Swift egyik alkotótársa, Jack Antonoff volt – mintegy megkérdőjelezve Drake korábbi állítását, hogy ki is a nagyobb sztár kettejük közül, aki egy ligában játszik az énekesnővel.

A bulvár mocskában dagonyázó iszapbirkózássá fajult

Drake ugyanezen a napon, május 3-án emelte a tétet egy videóklippel megtámogatott válasszal, amiben a kanadai rapper vizuális szinten is folytatta az ellenfele alázását. Felvágott Tupac legendás gyűrűjével – amit többmillió dollárért vett meg egy aukción –, illetve 50 Cent pörgős G-Unit medáljának másolatával, és állítása szerint még Kendrick Lamar menyasszonyának a jegygyűrűjének a pontos másolatával is.

Plusz a kamera előtt semmisítettek meg egy olyan kocsit, ami hasonlít a Kendrick Lamar karrierjét beindító, a Billboard 200-as lemezeladási listáján a 2012-es megjelenése óta folyamatosan szereplő – és ezzel rekordot beállító – Good Kid, M.A.A.D City című lemez egyik kiadásának borítóján látható autóra. (Az eredeti verda egyébként a comptoni rapper édesanyjának az autója volt, ami az albumon elmesélt történetben is kulcsszerepet játszott.)

De a címével Kendrick Lamar és az unokaöccse egyik slágerére és az afroamerikaiak egyik klasszikusnak számító családi szitkomjára egyszerre utaló Family Matters a szövegvilágával is a mocskolódás új szintre lépett. Drake ugyanis itt azt állította az ellenfeléről, hogy ő kereste meg Tupac rokonait, hogy szedessék le a Taylor Made Freestyle-t.

És a családi drámákról szóló pletykák kiteregetését is tovább fokozta, amikor azt mondta, hogy Kendrick Lamar valójában nem akkora szent, amekkorának beállítja magát. Már nem is él együtt a menyasszonyával, akit amúgy is bántalmazott. Majd rátett még egy lapáttal azt állítva, hogy a kisebbik gyereküknek sem ő az apja, hanem a comptoni rapper egyik alkotótársa, Dave Free.

Kendrick Lamar pedig ezt olyannyira felhívásnak vette a párbaj folytatására, hogy húsz perccel később kiadta a következő válaszát. Amiben végre felfedte a kártyáit, miközben ő maga is örömmel ugrott fejest a legalja személyeskedés mocsarába.

A meet the grahams-ben először Drake kisfiának, a Pusha T-vel folytatott beef után felvállalt Adonisnak ajánlotta fel, hogy szívesen lesz a mentora, ha már ilyen rossz szülő az édesapja. Aztán Drake szüleit vonta kérdőre, hogy hogyan nevelhettek fel egy ilyen szerencsejáték- és hírnévfüggő szörnyeteget, aki nem mellesleg egy nőgyűlölő és egyben tinilányokra utazó pedofil szexragadozó is. Mindezt anélkül, hogy bármilyen konkrét bizonyítékkal is alátámasztotta volna ezeket a súlyos szavakat.

Majd a Drake-nek szóló szövegrészben figyelmeztette, hogy vigyázzon, mert Diddyhez hasonlóan nála is razziázni fognak a rendőrök. És aztán azzal zárta a számot, hogy Adonis mellett Drake másik eltitkolt gyerekének, egy 11 éves kislánynak is sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy milyen rossz ember az apja. (Természetesen azóta sem derült ki, hogy Drake-nek lenne még egy eltitkolt gyereke.)

De ennél a számnál már ő is bevetette Drake fegyverét, és egy olyan fotót választott hozzá borítónak, ami egy állítólag Drake édesapjájától lenyúlt táska tartalmát mutatja be. A képen a hamburgermedáljairól és hasonló, valós tárgyakat imitáló kreálmányairól ismert Nadine Ghosn nevű ékszertervező névjegye, egy ékszerboltból származó számla, az Attic nevű ruhamárka egyik ingje – rajta egy tűzcsapra pisilő bulldoggal –, egy pár kesztyű a luxusautóiról híres Maybachtól, és két Drake nevével ellátott gyógyszeres doboz látható.

A címkék szerint  az egyik doboz a hírességek által inkább fogyásra használt, eredetileg cukorbetegek kezelésére való Ozempic nevű gyógyszer doboza – amit Kendrick Lamar szerint Drake is szed –, a másik pedig egy Zolpidem nevű, szexragadozók által az áldozatok kiütésére is használt altató doboza. (A személyiségi jogokat sértő vényköteles gyógyszeres dobozok miatt bizonyos felületeken később el is távolították ezt a borítóképet.)

A comptoni rapper másnap, május 4-én tovább folytatta a támadást Not Like Us című számával, aminek a borítóján Drake torontói villájának műholdképe látható, rajta a regisztrált szexuális ragadozókat jelképező szimbólumokkal.

Kendrick Lamar itt már Drake brigádjából szexuális erőszakért valóban elítélt, a szabadulás után a csapatba azonnal visszafogadott rappereket emlegetett. A kulturális kisajátítással kapcsolatos vádjait pedig odáig fokozta, hogy egyenesen gyarmatosítónak nevezte az ellenfelét, és egyúttal meg is fenyegette, hogy a jövőben ne merjen Oaklandbe menni – mert annyira megsértette Tupac emlékét, hogy az lenne az utolsó fellépése.

A válaszai között kétszer is duplán megsorozott Drake az utolsó körre láthatóan védekezésbe kényszerült, hiszen a The Heart Part 6-ben már nem hozott fel újabb vádakat, csak a korábbiak ismételgetésével vitt be újabb övön aluli ütéseket – például olyanok felemlegetésével, hogy Kendrick Lamart nem követi a menyasszonya az Instagramon, bezzeg Dave Free, a kisfia igazi apja melyik posztokhoz kommentelt szívecskéket.

Eközben az újabb eltitkolt gyerekről szóló és a pedofilvádakra is reagálnia kellett. A gyerekkel kapcsolatban azt mondta: Kendrick Lamar beépített emberei kettős ügynökök voltak, és full kamu az egész történet, amit valójában ő indított el. De bizonyítékot tőle se kapunk. Pedig ha valóban olyan fineszes lenne, ahogy állítja, akkor az egészet dokumentálta és rögtön meg is osztotta volna a nyilvánossággal.

A pedofilvádakat pedig olyan nem túl logikusnak ható szavakkal kommentálta, hogy ő soha nem nézne rá kétszer egy tinédzserre, de amúgy is akkora sztár, hogy ha tényleg szexragadozó lenne, akkor már rég rácsok mögött ülne. Úgy, hogy közben ő emlegeti fel a Stranger Things főszereplőjét, Millie Bobby Brownt – akivel a kanadai rapper még a fiatal színésznő kiskamasz korában kezdett el haverkodni online a sorozat indulása után – és Jeffrey Epsteint is –, amikor Kendrick Lamar csupán az Epsteinnél talán egy fokkal kevésbé súlyosnak tűnő szexragadozóhoz, Harvey Weinstein filmproducerhez hasonlította.

Komoly szavak és komolytalan következmények

A rapvilág szaktekintélyei és a lejátszási adatok szerint Kendrick Lamar nyerte meg a csatát, aki párbaj végére azt a bravúrt is elérte, hogy saját magával versenyzett az Egyesült Államokban legtöbbet hallgatott rapszámok Spotify-listájának az élén. Az euphoria már első nap megdöntötte a 2024-ben megjelent rapszámok legnagyobb napi lejátszási rekordját, a Not Like Us pedig Drake egyik számát bőven megelőzve az egy nap alatt legtöbbször lejátszott rapszámmá vált a felületen. És a Billboard globális és amerikai slágerlistájának is rögtön a legtetején debütált. (Miközben Drake-től a Family Matters csak a 7. helyet érte el úgy, hogy Kendrick Lamar két másik száma is megelőzte, az utolsó válasza pedig be se fért Billboard Hot 100 listájára.)

De közben Drake is tovább folytatta a rekorddöntögetést, és egy újabb kategóriában érte be a Beatlest azzal, hogy különböző megjelenéseit összesítve már több mint háromezer hetet szerepelt a Billboard heti slágerlistáin – amit rajta kívül egyetlen szóló előadó sem mondhat el magáról.

A két rapsztár elfogult rajongótábora között viszont körülbelül akkora az átjárás, mint a magyarországi szekértáborok között, ezért a beef alapos kivesézése után nem próbálkoznánk meg az ítélethirdetéssel. Hiszen anélkül is elég érdekes következtetéseket vonhatunk le a második nagy rapháborúból, ha összevetjük a Tupac és Notorious B.I.G. halálával végződő első nagy rapháborúval, ami a műfajt kezdetektől jellemző rivalizálással megismertette az egész világgal.

Míg a hiphop aranykorának tartott 199o-es években megjelenő Who Shot Ya és Hit’em Up az önfényezés mellett még leginkább az egymásnak címzett halálos fenyegetéseiről szólt, és csak „megkúrtam a feleséged” szintű magánéleti beszólogatásokat engedtek meg maguknak a rapperek, addig a modern rapháború a szekrényben rejtegetett csontvázakról, a legmocskosabb bulvárlapok címlapjait idéző szennyes kiteregetéséről szól.

Ebben a félig-meddig az internetre és a közösségi oldalakra költöző életünk mellett annak is nagy szerepe lehet, hogy a mostani csatározás főszereplői a saját konfliktusukba belehaló elődeikkel szemben nem forrófejű huszonéves fiatalok, akiknek pár év ragyogás után tragikusan leáldozott a csillaguk. Hanem olyan több mint egy évtizede szupersztárnak számító előadóművészek, akik már közelebb vannak a negyvenhez, mint a harminchoz – vagyis sokkal több vaj lehet a fülük mögött. (És egyúttal talán sokkal megfontoltabban is cselekszenek.)

Ahogy nagy szerepe van a 90-es évek vége óta aktív veteránnak, Pusha T-nek is, akinek a munkásságát a McDonald’s I’m Lovin’ It szlogenjét megteremtő Justin Timberlake-dal egyik írójaként a hiphop világában járatlan laikusok is ismerhetik. És akiről a bulvárvilágban jártas olvasók azért hallhattak, mert a Drake-kel vívott, éveken át tartó rapháborúját azzal zárta le még 2018-ban, hogy a Story of Adidon című számában megismertette a világot Drake eltitkolt kisfiával, a rapper és egy pornószínésznő egyéjszakás kalandjából megszülető Adonisszal. A neki címzett szám után nem sokkal Drake fel is vállalta a gyereket.

Ez a magánélet mocskában való vájkálás mostanra annyira mélyre süllyedt, hogy még egy Pulitzer-díjas művész is odáig aljasult benne, hogy olyanokat üzen egy hatéves kisfiúnak, hogy annyira szörnyű embernek tartja apját, hogy azt szokta kívánni, bárcsak viselt volna óvszert a nagyapja. Ez onnan nézve szomorú, hogy Drake és Kendrick Lamar gyerekeinek is súlyos lelki sérüléseket okozhatnak még ezek a számok, ha nagyobbak lesznek. Onnan nézve viszont örvendetes, hogy az egymás besározásáról szóló szópárbaj megmaradt annak, ami, és nem változott át fegyveres leszámolásokká.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik