Hogyan lehet nyereségessé tenni a webáruházat, mire kell figyelni, ha valaki komolyan gondolja, hogy ebből szeretne meggazdagodni? Íme, néhány tipp, amit Tippek Zajdó Csabától, a Webshop-Experts szakértőjétől csíptünk el az Infoszféra előadásán.
1. Legyünk reálisak
A webáruház nem csodafegyver. Nem elég létrehozni a webáruházat és ölbe tett kézzel várni a vevőket. Viszont akik szívvel-lélekkel csinálják, hisznek a termékükben, azok sikeresek lehetnek.
2. Folyton fejlesszünk
Vannak ingyenesen elérhető webáruházak is, de bérléssel a karbantartás is együtt jár. Ez pedig fontos szempont, mivel a weben folyton változik minden. Muszáj folyamatosan fejleszteni, illeszkedni a trendekhez. Nem szabad elhanyagolni a folyamatos keresőoptimalizálást sem. A webáruházra jellemző kulcsszavak pedig (termékkör, termékek neve) minél többször szerepeljenek az oldalon.
Ha a keresőkben (pl. google) már az első oldalon megtalálhatóak vagyunk, akkor valószínű, hogy eljutnak hozzánk a potenciális vevők. Első körben érdemes ingyenes profilba vágó gyűjtőoldalakra beregisztrálni (pl. lap.hu-k), hogy növeljük az ismertségünket. Mindez rengeteg munkával jár, és eltarthat egy darabig, amíg fellendül a forgalom. De hiba azt gondolni, hogy „majd felveszek valakit, aki mindent megcsinál helyettem”. Aki mindent megcsinál a kereskedő helyett, az a konkurencia!
3. Miért pont tőlem vásárolnának?
Ezt a kérdést nem árt már a legelején feltenni. De ha akkor elmaradt, akkor minél sürgősebben. Amennyiben nincs semmi, ami megkülönböztetné a webshopunkat a többitől, miért pont tőlünk vásárolna a vevő? Ezért kell elgondolkodni azon, mivel emelkedhetünk ki a tömegből.
4. Ne az olcsóságra alapozzunk
Kiskereskedőként nem jó a legolcsóbb árra rámenni, kvázi öngyilkosság, ahogy a szakértő fogalmazott. Amúgy is kevés a haszon, s ha belegondolunk, mindig lesz, aki még olcsóbb lesz! Másrészt, akik az igen alacsony árakkal előre kerülnek a különböző ár-összehasonlító oldalakon, azok egy részének valószínűleg nagykereskedésük is van (vagyis olcsóbban tudnak beszerezni). Velük biztosan nem szállhatunk versenybe.
5. Nyerő-e a széles termékpaletta?
Lehet rengetegféle terméket tartani, hogy minden igényt ki tudjon szolgálni a kereskedő, de nem árt tudni, hogy a forgalom nagyobbik részét a top termékek hozzák. Kkv-knak célszerűbb lehet egy kiválasztott kisebb részpiacra összpontosítani (például a táplálékkiegészítőkön belül az öregedésgátlókra), amivel egyben meg is tudják magukat különböztetni a piac többi szereplőjétől. S ezen a szűkebb piacon minél több olyan szolgáltatást (például hasznos tartalmakat) kínálni, ami visszatérő látogatókat, vásárlókat hozhat.
6. Kapjon minél több információt a vevő
Az online katalógus korlátlan információt képes tárolni, és ezt érdemes is kihasználni, mert minél több információt kap a vevő, annál jobban fog menni az üzlet (és ez fordítva is igaz). Sok látogatót vonzhat a blogolás, és általában az, ha hasznos információkat, tanácsokat is feltöltünk. A hírlevél szintén ezt a célt szolgálhatja, de ne felejtsük el, hogy a küldéshez hozzájárulást kell kérni a magánszemélyektől. Ezt is szem előtt tartva gyűjtsünk minél több regisztrált olvasót. Már a kezdetektől célszerű a közösségi oldalakra (pl. facebook) is regisztrálni és ott is minél több információt közölni.
7. Miért kell sok látogató?
A tapasztalatok szerint minden századik, ötvenedik látogatóból lesz csak vásárló. Vagyis minél több a látogató, annál valószínűbb, hogy nő a vásárlók száma is. Minél egyszerűbb, olcsóbb termékeket kínál a webshop, s minél sürgősebb a látogatónak a vásárlás, annál valószínűbb, hogy vásárol (s ez fordítva is igaz). S minél több időt tölt a webáruházban az érdeklődő, annál valószínűbb, hogy vásárol is. Ha a napi látogatószám száz alatt van, akkor vissza az előző menüponthoz.
8. Teszteljük
Ne felejtsük el, hogy az internetes vásárló türelmetlen. Ha nem érti az oldalt, elhagyja és átnavigál máshoz. Végezzük el a „nagymamatesztet”, vagyis kérjünk meg egy nem túl gyakorlott internetezőt, próbálja ki az oldalt, s figyeljük meg, hol akad el, mi okoz neki gondot.
Becsüljük meg, ha valaki telefonon elmondja mit nem ért. Ha ő nem érti, valószínűleg más is van ezzel így. Ez azt jelenti, hogy valami nem áttekinthető, nem egyértelmű az oldalon, illetve nem elég az információ ahhoz, hogy a potenciális vevő döntést hozzon. Az ilyen telefonáló sokat segíthet abban, min változtassunk. Azért is figyeljünk rá, mert a tapasztalatok szerint csak minden tízedik ember telefonál, aki nem ért valamit. A többiek otthagyják az oldalt.
9. Tegyünk jó benyomást a vevőre
Az online vásárlóknak kevesebb lehetőségük van arra, hogy személyes benyomásokat szerezzenek, mint az offline vásárlóknak. Így még fontosabb, hogy a kevés „találkozás” pozitív nyomot hagyjon benne. Az első a webáruház, amit érdemes igényesen, áttekinthetően kialakítani. Nagyon sok múlik azon is, aki a telefont felveszi: mennyire udvarias, mennyire ismeri a terméket, tud-e tanácsot adni, és nem mellesleg segíti-e a vevőt a döntésben. A harmadik szereplő a szállító, többnyire csak vele találkozik személyesen a vásárló, így neki is jelentős szerepe van abban, jó vagy rossz kép marad-e a cégről. Ez pedig azért fontos, mert tapasztalatok szerint a forgalom 70 százalékát a törzsvevők hozzák.