Igaznak bizonyultak a korábbi értesülések: Európában havi 10 euróba (~3820 forint) fog kerülni a Facebook november 6-án induló, fizetős, ezért cserébe hirdetésmentes verziója – olvasható a Meta sajtóközleményében.
Ezzel kapcsolatos fontos apróság, hogy a 10 euró csak akkor érvényes, ha a szolgáltatás böngészős verziójában fizetünk elő, ha ezt az Android vagy az iOS alkalmazásboltján keresztül letöltött applikációban tesszük meg, akkor már havi 13 eurót (~4970 forint) kell kicsengetni érte – a Mark Zuckerberg cége ugyanis ebben az esetben a felhasználókra hárítja az appáruházak 30 százalékos „adóját”.
a Meta az Európai Uniós jogszabályoknak megfelelve kínálja ezt az opciót, és a cég a sajtóközleményében többször kiemeli, hogy a szolgáltatásai továbbra is ingyenesek maradnak azok számára, akik elfogadják a személyre szabott hirdetéseket. Ezzel párhuzamosan, november 6-tól a 18 éven aluliak számára – szigorúan az Európai Unióban – ideiglenesen felfüggesztik a hirdetések megjelenítését.
Az előfizetés 2024. március 1-ig minden, a Fiókközpontban összekötött fiókra vonatkozik, magyarán ha például a kék közösségi oldalon keresztül fizetjük ki az említett összeget, akkor a jelzett időpontig a fiókhoz kapcsolat Instagram profil(ok) esetében is megkapjuk a hirdetésmentességet. Jövő év márciusától viszont minden egyes csatolt profilért 6 eurónak megfelelő összeget kell fizetni, ha azon keresztül is hirdetésmentes szolgáltatást szeretnénk. Az okostelefonos alkalmazásokban történő előfizetés díja természetesen ezen extránál is magasabb, profilonként 8 euró.
Miért pont most?
A közösségi médiavállalatra idén 390 millió eurós (151 milliárd forintos) bírságot szabott ki az ír adatvédelmi hatóság, méghozzá azért, mert a Meta „szerződéses” jogalapra hivatkozva nem küldhet a felhasználóknak az online tevékenységük alapján kiválasztott hirdetéseket. A Meta ezt követően közölte, hogy a célzott reklámozáshoz a felhasználók hozzájárulását fogja kérni, illetve lehetőséget biztosít majd arra, hogy elérhető legyen egy reklámmentes változat – ami elméletben azt is jelenti, hogy az előfizetők adatait a jövőben nem is gyűjtik, lévén azokra a célzott hirdetések miatt volt szükség.
A reklámmentes változat viszont nem összekeverendő a Meta másik, szintén idén bevezetett fizetős megoldásával, amivel az egykori Twitter, ma már X mintájára – többek között – hitelesítő kék pipa vásárolható a profilok számára. Ezt a lehetőséget még az év első felében tette elérhetővé a vállalat, és külön cikkben számoltunk be az ezzel járó privilégiumokról.