A magyar iskolák nagyon nagy bajban vannak, az oktatási kormányzat a szakadék felé vezeti az oktatási rendszert – írta Karácsony Gergely pénteken a Facebook-oldalán.
Ki fog holnap tanítani? – a diák- és tanártüntetések transzparenseire írt kérdés már az idei tanév legégetőbb kérdése is. A szakszervezet adatai szerint már 16 ezer pedagógus hiányzik a közoktatásból, a következő öt évben több mint 20 ezer főállású pedagógussal lesz kevesebb
– olvasható a főpolgármester bejegyzésében.
Szerinte a „pedagógusokat sújtó bosszútörvény” tovább tetézi az évtizedes gondokat.
Miközben az európai országokhoz képest bántóan keveset költ a magyar állam az oktatásra, addig a magyar szülők kétharmada érzi anyagi megterhelésnek a tanévkezdést. Miközben a túlterhelt tanuló és tanár egy évben több száz órával többet tölt az általános- és középiskolában, mint Európa más országaiban, a matematika, szövegértés és természettudomány mellett a problémamegoldásban is rosszul teljesítenek a hazai diákok – írta Karácsony Gergely. Ráadásul a számok „elképesztő egyenlőtlenségeket” mutatnak: a kevésbé tehetősek esély nélkül maradnak – tette hozzá.
Úgy fogalmazott:
És erre nem a tanáraink megbecsülése a kormány válasza, hanem a megbüntetésük. Hát micsoda gyenge kormány az, amelyik a saját tanárainkat se tudja megbecsülni, micsoda ócska, hazug duma ezt (is) Európára fogni?
Karácsony Gergely azt írta: „a ma kezdődő tanév leginkább a könnyekben, az elcsukló mondatokban van, ahogyan a hatalom által kirúgott és pályaelhagyásra kényszerített tanárok beszéltek az elmúlt napokban több interjúban is.” És ott van a most kezdődő tanév minden nehézsége és kihívása a „csak azért is” pillantásokban és mondatokban, ahogyan a maradást választó tanárok készülnek a diákok fogadására – tette hozzá.
A főpolgármester kiemelte: minden szülő azt kívánja, hogy a magyar iskola révén minden gyerek többre vihesse, mint a szülei. „Hogy a közoktatás, vagyis a közös adóforintokból működtetett, mindenki számára és mindenütt elérhető iskola ne csak tananyagot adjon a gyerekeknek, hanem esélyt is” – írta.
Feltételezi – tette hozzá -, minden szülő álma, hogy a gyerekek érvényesülésének esélyét ne lakóhelye, családjának szociális helyzete vagy “éppen olyan pártkatonák határozzák meg, akik amúgy már rég kimenekítették a saját gyereküket a tanárt is, diákot is megnyomorító állami rendszerből”.
„A közoktatásért egyedüli felelősséget viselő kormány pedig attól (lenne) valóban hazafias, ha ezt az álmot nem megölni, hanem valóra váltani akarná” – írta.
Karácsony Gergely idézte Pokorni Zoltán (Fidesz-KDNP) XII. kerületi polgármesternek még fideszes oktatáspolitikusként mondott szavait. „Ha valaki oktatáspolitikusként körbenéz az időben, és találkozik a tekintete Klebelsberg Kunóéval, akkor ne felejtse el, hogy ez csak egy ok miatt lehet: azért, mert Klebelsberg Kunó nem visszafele nézett, hanem előre.”
Talán lehetne innen is kezdeni az elkerülhetetlen változást a magyar iskolarendszerben – írta a főpolgármester, majd a Nobel-díjas tudóst, Szent-Györgyi Albertet is idézve – „olyan lesz a jövő, amilyen a ma iskolája” – azzal zárta bejegyzését, hogy erre a tanévre aligha kívánhat mást tanárnak, diáknak, országnak, városnak, magunknak, mint hogy Szent-Györgyi Albertnek most az egyszer ne legyen igaza.
(MTI)