Csődhelyzetről beszélnek Schobert Norbert fitnesszguru franchise üzletei környékén: a boltok nem kaptak árut a múlt héten, nem hivatalos információk szerint azért, mert a Norbi Update Lowcarb Zrt. tartozik az áruterítő logisztikai cégnek. Jól értesült boltos körökben 268 millió forint adósságról tudnak. Ilyen szám nem szerepelt a szállító HAVI Logistics Kft. múlt heti levelében, abban azt közölte az ügyfélszolgálat, hogy „a kiküldött járatértesítővel ellentétben a december 9-ére rendelt árujuk nem kerül holnap kiszállításra! További kérdés esetén kérjük, keressék az Update központot!”
Ezen megdöbbentek a boltosok, hasonló ugyanis eddig még nem fordult elő. A HAVI Logistics megbízható cég hírében áll, egy 37 milliárd forint forgalmú társaság, amely multik sorát szolgálja ki.
„Mivel nincs megfelelő áruellátásom és a sorozatos Norbi-nyilatkozatok miatt a vevőszámom hónapok óta 30–40 százalékkal csökkent, mondhatom nyugodtan, hogy csőd közeli helyzetbe kerültem, a bérleti szerződésemet fel kellett mondanom” – mondta megkeresésünkre az egyik névtelenséget kérő Norbi-partner.
Az elkeseredett bolttulajdonos az üzletpolitikán kívül Schobert brüsszeli szankciós politikát kárhoztató nyilatkozataira utalt, amit a vevők egy része nem fogadott jól. Nem említette, de Norbit azért is a kormányhoz közelállónak könyvelik el, mert a miniszterelnök öccse, Orbán Áron – aki Horvátországban üzemeltet egy Update-üzletet – a Norbi Update igazgatósági tagja lett május végén. Számára ennél égetőbb kérdés, hogy a boltja bérleti díját fizetni kell, a Norbi Update pedig december 2-án, 3-án szállított utoljára a boltoknak, pultjai üresek, a hűtők kihúzva, egy-egy árut tud csak adni a vevőknek – ecsetelte a helyzetét.
Több boltost is megkerestünk, ők 50-60-ra teszik a franchise partnerek számát, és úgy becsülik, ha valós a csődveszély, az durván 200 munkahelyet veszélyeztet. „Semmilyen választ sem kaptunk a központból, hiába jeleztük, hagy bajban vagyunk”– méltatlankodott egy másik üzlet bérlője.
Schobert viszont múlt péntekre összehívott egy „sürgősségi partnertalálkozót” – fogalmazott az egyik meghívott franchise partner. A törökbálinti VIV Centerben tartott megbeszélésen állítólag 28 boltos tudott személyesen részt venni, a többiek hírlevélből értesülhettek arról, mi történt a gyűlésen.
Erre a cég további megfelelő működésének biztosítása érdekében van szükség – indokolta a hírlevélben Schobert. Azt nem bontotta ki, hogy üzletrészeladásról, esetleg tőkeemeléshez külső tőkebevonásról van-e szó, annyit tudni, hogy a partner a VIV Csoporthoz tartozó egyik cég lesz. Ugyanakkor leszögezték, hogy a Schobert házaspár továbbra is elkötelezett az Update franchise rendszer fenntartásában és működtetésében. A munkamegosztás ezentúl így fest:
- Schobert a továbbiakban a termékfejlesztéssel kíván foglalkozni,
- felesége, Rubint Réka átveszi a marketing és PR feladatokat,
- az operatív működést egy új szakmai stáb fogja végezni.
Schobert Norbertet SMS-ben és a cégnek küldött e-mailben is kerestük kérdéseinkkel, de cikkünk megjelenéséig nem válaszolt, így a hírlevélben közöltekre hagyatkoztunk. Schoberték összegzése szerint a legnagyobb problémát a boltok áruval való ellátása jelenti, mert a HAVI Logistics sem árut nem rendel a termékgyártóktól, sem a bent lévő árut nem szállítja ki a boltokba. Folynak a tárgyalások a megoldásról, és a közlés szerint a HAVI Logistics jelezte, hogy a készletet január 31-éig várhatóan hajlandó lesz kiszolgálni. Közben elkezdődött „egy esetleges jövőbeli logisztikai partner” keresése, addig pedig minden lehetséges opciót igénybe vesznek, hogy az ellátás legalább részben biztosított legyen. Ennek egyik példája volt a péntek estére beszerzett 1000-1000 darab bejgli, amit szinte teljes egészében el is vittek a partnerek – hozott példát a vészmegoldásra a hírlevél.
A tervek szerint új szerződéseket kötnek a franchise partnerekkel, de egyelőre nem tudják, hogy a Norbi Update helyébe ki lép. Csak sejtik, hogy egy új céggel kell majd szerződniük, legalábbis úgy fogalmaznak a hírlevélben: „A cég operatív felépítése elkezdődött, amint a teljes struktúra készen áll, tájékoztatni fogunk Titeket.”
Azt még nem tudják pontosan, hogyan működik majd az új rendszer, egyelőre arról van szó, hogy a boltosoknak kell az áruért elmenni az átvételi pontra, amit nem tudnak értelmezni. Fagyasztott terméket személyautóban nem lehet szállítani, a HAVI Logistics háromrekeszes autókkal közlekedett, ahol különválasztották a fagyasztott, a hűtött és az egyéb árut. Megszakad a hűtési lánc, ez élelmiszereknél megengedhetetlen – sorolta a buktatókat az egyik franchise partner.
A szövegben ugyan nincs róla szó, de a helyszínen Fazekas Zoltánt mutatta be Schobert Norbert mint a Norbi Update megmentőjét.
Teljesen nem érte váratlanul a piacot Schobert bejelentése, legalábbis a Mandinernek adott interjúban nemrég azt mondta: „Annyi pénzem van, hogy talán év végéig tudom finanszírozni és működtetni a céget. Muszáj, mert segítenem kell a partnereimnek, hogy túléljenek, ám van egy pont, ami után csődbe fogok menni.”
A lapunknak beszélő boltosok azt ugyan nem értik, milyen segítségről beszélt, elmondásuk szerint a bérleti díjat, a rezsit és a szállítási költségeket maguk fizetik, nem a Norbi Update. A rendszer szerintük jól össze volt rakva, legalábbis nem látták, hogy nagy kockázatot futna a Schobert-cég. A gyártókat a HAVI fizette, a boltok Norbinak utaltak, majd a fitnesszguru kiegyenlítette a számlát a szállító HAVI-nak. Akárhogy is, az utóbbi hetekben, hónapokban egyre másra morzsolódtak le a termékek, a konkurencia pedig azt érzékelte, hogy Norbi boltosai bizonyos árukért felkeresik őket, mert saját gyártásból nem kaptak.
A piacon amúgy a Covid-járvány alatt és azóta is nő az egészségtudatos termékek aránya, a kereslet és a kínálat is bővül. Innen nézve nem világos, mitől recsegnek Norbi cégének az eresztékei. A termék és annak az ára is megfelelő – ezt még a konkurencia is elismeri, ezért arra tippelnek, hogy a fitnesszguru esetleg a piac változásaira nem figyelt eléggé. A cég mérlege mindenesetre már az előző két évben sem festett fényesen: bár 2,3 milliárd forint körüli forgalmat ért el, adózás után 2020-ban és 2021-ben is 135 millió forint veszteséget kellett elkönyvelnie.
Kérdéseinkkel megkerestük a HAVI Logistics-et is, cikkünk megjelenéséig nem kaptunk válaszokat.