Az ősszel az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA egészen szokatlan gyorsító módszerrel kezdett kísérletezni a Next Gen Space Launch Railgunnal.
Az elgondolás hátterében az áll, hogy az Alstom cég olyan villanymozdonyt gyártott, amely képes több mint 550 kilométeres óránkénti sebességgel száguldani vasúti pályán. Nem sci-fi-be illő tehát az az ötlet, hogy a Kennedy Űrközpont közelében, sík területen építsenek ki egy több kilométerre nyúló sínpályát, amelyen torlósugaras scramjetek érnének el olyan sebességet, hogy a rászerelt kis fogyasztású rakéták utána már könnyen felgyorsíthatnák őket a körpályára álláshoz szükséges tempóra. A módszert railgunnak, azaz sínágyús indításnak nevezték el.
A kezdeti kísérletekhez az alabamai Marshall Űrközpontban hoztak létre egy több száz méteres szilárd vasúti pályát. Az azon síkló-gördülő kocsit alsó kapaszkodó rendszerrel rendelkezik, amely a kisiklás veszélyének az elhárítására szolgál. A kísérleti “scramjetre” különféle gyorsító berendezések, például kis rakéták szerelhetők, de a gyorsítás megoldható az alsó vezetékből áramot felvevő elektromos motorokkal is.
Szóba került, hogy ha az egész pályát gáztömör csőbe helyezik, és abból kiszivattyúzzák a levegőt, a légellenállás híján még inkább felgyorsítható a szerkezet, sőt ha a csővéget hirtelen kinyitják, a vákuum kiegyenlítődése további lökő erőként hatalmasat taszíthat a járművön. Ugyancsak felvetődött, hogy a szükséges emelési sebesség eléréséhez esetleg mágneses térben mozgathatnák a pálya fölött alacsonyan lebegő scramjetet.
AJÁNLOTT LINK:
A tervezett űrmisszió (NASA)