Majdnem ezren vannak a Holmibolt károsultjai csoportban, másfél éve panaszkodnak, de a webáruház gyakorlata továbbra is hagy kívánni valót maga után – hívta fel figyelmünket olvasónk. Magyarázatért kerestük emailen a Holmibolt tulajdonosát is, Horváth Zsoltot, de nem válaszolt, telefonon pedig nem elérhetőek. A fogyasztóvédelmi hatóság már felfigyelt rájuk.
Karácsonyi kálvária
Akikkel leveleztünk, mind azt mondták, az olcsósága miatt esett a választásuk a webáruházra. Most is számos terméket hirdetnek akár 60 százaléknál nagyobb kedvezménnyel. Hogy hosszú távon ez hogyan fenntartható, az jó kérdés.
Íme néhány tipikus panasz, miért érzik magukat becsapva az érintettek. Vannak, akik nem kapták meg a kifizetett terméket, mások igen, de nem volt benne köszönet. Egyikük november elején rendelt karácsonyi ajándékokat, párologtatókat, orrszőrnyírót, véroxigénszint-mérőt. Körülbelül egy hónap múlva kapta meg a csomagot, de az öt termékből csak három volt benne. Két hét múlva azt írták neki, a hiányzó termékek helyett válasszon mást. Megtette, de azóta sem kapta meg ezeket. Ajándékbontáskor pedig kiderült, hogy a megkapott, és korábban kipróbált két párologtató be sem kapcsol. 30 napos kivizsgálást ígért a webáruház. Akárcsak annak, aki a minősége miatt visszaküldött okosóra árát várja.
Van, aki törött spinning kerékpárt kapott, visszaküldte, de a pénzét nem kapta vissza. Emailjeire nem válaszolnak, a fogyasztóvédelemnél járt, a békéltetőkhöz készül. Egy apa karácsonyra szintén spinning kerékpárt rendelt, 40 ezer forintért, kevesebb, mint féláron. Lehervadt azonban a mosoly kamasz lánya arcáról, amikor kibontotta a fa alatt a csomagot, mert hiányzott az ülés, a kormány, a pedál is. A szülő hiába írt emaileket, választ nem kapott.
Akadt, aki két nap alatt megkapta a karácsonyi lézerfényt, másnak csak januárban érkezett meg. Egy ovis kislány fekete karaoké mikrofont kért karácsonyra, mert imád énekelni. Két darabost rendeltek a szülők, hogy a család együtt mókázhasson. A csomagban azonban egy mikrofon volt, rózsaszín, és gagyi – olyan torz a hangja, hogy a kislány fél tőle. A cég nem reagál az anya panaszaira.
Húzódó ügyek
Van, aki tavaly májusban rendelt gamer széket, ami jónak tűnt, ám pár nap használat után kibújt két szúrós vasdarab a karfán. Az online vásárláskor kötelező, indoklás nélküli 14 napos elálláson belül visszaküldte a széket. Mivel csereterméket ígértek, de nem küldtek, panaszt tett a békéltetőknél. Szeptember vége felé kapott csomagot a Holmibolttól, de abban csak egy karfa volt. Panaszára decemberben azt írták, küldje vissza karfát, és visszautalják 38 ezer forintját. De cikkünk megjelenéséig nem kapta meg.
Más még 2018 decemberében vett egy okoskarkötőt, karácsonyra. Ajándékozáskor derült ki, hogy nem tölt a kütyü. Elállással visszaküldte a terméket, de pénzt nem kapott. Ügye megjárta a békéltetőket is – az ajánlás szerint kártalanítania kellett volna a Holmiboltnak az ügyfelet, de nem tette.
A Békéltető Testület oldalán ötször szerepel a webáruházat működtető Mao Direkt Import Kft. neve az együtt nem működő vállalkozások listáján. Hogy hány ügyük lehet folyamatban, azt nem sikerült megtudnunk.
Felpörgött a kártalanítás
Úgy tűnik, szelektíven ugyan, de azért működik a panaszosok kártalanítása, és mintha a napokban kicsit felgyorsult volna. Több vevő a fogyasztóvédelemnél, és a békéltetőknél is panaszt tett, és mostanában visszakapta a pénzét. Van, aki úgy gondolja, azért kártalanították, mert bejegyzéseivel megpróbált nyomást gyakorolni a webáruház tulajdonosára – telefonon mondták is neki, hogy ha leáll, akkor visszakaphatja a pénzét.
Az egyik vevő 67 százalékos karácsonyi kedvezménnyel vásárolt okosórát, amit kettéválva érkezett, és rosszul működött. Ő előzetesen megnézte, talált pozitív visszajelzéseket a webáruházról, és látta, hogy az üzemeltető cégnek több százmillió forintos a forgalma, ezért bízott bennük. Pénzt szerinte azért kapott vissza most, mert sűrűn posztolt a károsulti csoportban. Neki nem szabtak feltételt, de volt aki poszttörlésért cserébe kapott pénzvisszafizetést.
Többen írták, hogy a termék árát ugyan visszakapták, de a termékvisszaküldés postaköltségét nem.
A viszonteladó pénze is bánja
A Holmibolt egyik viszonteladója név nélkül azt mondta, az elején még korrekt volt a webáruház. Nagyobb tételben rendeltek tőlük, de csak 3-4 megbízható terméküket értékesítették, mert úgy tapasztalták, hogy a többi áru 80-90 százaléka selejtes. Előfordult, hogy a megbízható termékek helyett is használt, visszaküldött árut kaptak. A selejtek árát visszatérítették nekik, kivéve az utolsó szállítmányét. Emiatt és elszámolásbéli problémáik okán úgy saccolta, mintegy 100 ezer forintjuk ragadt a webáruháznál.
Legnagyobb bajnak mégis azt tartották, hogy nem teljesültek a forgalomba hozatal legalapvetőbb feltételei, azaz nem voltak magyar nyelvű használati utasítások, sem garancialevél. Több panaszost megkérdeztünk, ők is visszaigazolták a viszonteladó ezen kijelentéseit.
A fogyasztóvédelem már vizsgálódott a Holmiboltnál
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) alá tartozó fogyasztóvédelmi hatóság válasza szerint folyamatosan ellenőrzik a webáruházakat, és jogsértés illetve megtévesztés esetén kötelezést és pénzbírságot szabnak ki. A holmibolt.hu-val szemben is eljárt már korábban a hatóság, mivel a vállalkozás a honlapon hiányosan tájékoztatta a vásárlókat, nem adott információt többek között a tárhelyszolgáltató adatairól, a békéltető testületről és az online vitarendezésről sem. Ezen első eljárás végén a hatóság a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat megszüntetésére kötelezte a céget.
Az ITM IT Laboratóriuma a tavalyi év végén próbavásárlással is ellenőrizte a holmibolt.hu-t, és a tapasztalt jogsértések alapján – mulasztásos megtévesztés, hiányos ÁSZF – indított hatósági eljárás jelenleg is folyamatban van. Ha bebizonyosodik a jogsértés, a határozat elérhető lesz weboldalukon. Az ismételt szabálysértés miatt a hatóság akár 200 ezertől 2 millió forintig terjedő pénzbírsággal is sújthatja a webáruházat.
Kérdeztük, rendben van-e hogy a holmibolt.hu-nak nincs telefonos elérhetősége. Kiderült, hogy kizárólag a közszolgáltatók és az elektronikus hírközlési szolgáltatók kötelesek telefonos ügyfélszolgálatot fenntartani, a webáruházaknak ez nem kötelező, azonban a vásárlót tájékoztatniuk kell a vállalkozás nevéről, székhelyének, telephelyének címéről, e-mail címéről. Telefonszámot csak abban az esetben kell feltüntetniük, ha rendelkeznek vele. Innen nézve érdekes, hogy a Holmiboltot üzemeltető Mao Direkt Import Kft. egy másik webáruházánál, a vedd.shop-nál egy „előfizető nem kapcsolható” jelzéssel kicsengő telefonszámot adtak meg (0611111111).
A Mao Direkt Import Kft. egyébként nem csak ezt a két webáruházat üzemelteti, hanem van román és német webáruházuk is, XLO néven, a szlovák xlo-nál pedig szintén a kft. címeit adták meg. És van nagykerük is. A cég 2017-ben alakult, abban az évben 106 millió forint, 2018-ban pedig 457 millió forint volt a forgalma és szerény, 7 millió, illetve 18 millió forint nyereséget mutatott ki. 2019-ről nincs információ, az Igazságügyi Minisztérium adatbázisában nem érhető el a Mao Direkt Import mérlegbeszámolója.