A Balaton működését jelentősen meghatározó gigaberuházás, egy ipari kikötő építésének előkészületei kezdődtek Balatongyörök és Vonyarcvashegy határában, a Szent Mihály-kápolnától alig 400 méterre. Bár a tó egésze nyerhet a létesítmény megvalósulásán, a különleges helyszín miatt mégsem fogadja mindenki örömmel a tervet – írta a Balatontipp.hu.
A tervről először Pécseli Péter, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság Balatoni Vízügyi Kirendeltségének vezetője beszélt nagyobb nyilvánosság előtt a Balaton Fejlesztési Tanács nyár eleji környezetvédelmi konferenciáján Csopakon. Mint elmondta, az ipari kikötőt a Balatongyörök és Vonyarcvashegy között jelenleg is üzemelő 110 ezer köbméter befogadóképességű zagytér mellett szeretnék kialakítani.
Az iszap partra transzportálása mellett lehetőség nyílik nagy tömegű kő berakásra, és egy komoly téli kikötő kialakítására, ahol a Bahart flottáját és az egyéb ipari jellegű flottát is be lehetne fogadni. Egy olyan központi fekvésű ipari létesítmény alakulna ki, amire égetően nagy szükség van a Balatonon – fogalmazott.
Vetőné Zeke Erzsébet, a Nők a Balatonért Egyesület (NABE) térségi vezetője már közvetlenül az előadás után megdöbbenését fejezte ki, hogy minden előzetes egyeztetés nélkül ilyen tervet akarnak megvalósítani.
Borzasztó, hogy a Balaton egyik legszebb területén, a Szent Mihály-kápolna alatt ipari kikötőt terveznek. Úgy tűnik, hogy a pálköveiek jól lobbiztak, hisz korábban oda lett volna tervezve egy ilyen kikötő. Nekünk is el kell kezdenünk a lobbizást, hogy ez ne történhessen meg.
Pécseli Péter szerint az ipari kikötőt nem úgy kell elképzelni, mint az Adria partján egy hajógyárat. ahol hatalmas daruk és tartályhajók állnak. Ez az egyetlen olyan terület gyakorlatilag a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság kezelésében a Balatonon, ahol ezt meg lehet valósítani. Hatalmas az igény, hogy valahol létrehozzanak egy kőberakó helyet, és az egyre jobban gyarapodó „fekete flottát”, azaz az ipari flottát is el kell helyezni valahol. Jelenleg ugyanis egyre nagyobb fejtörést okoz az eszközök koncentrált elhelyezése.
Elengedhetetlen, hogy legyen egy ilyen. Hiszen a Balaton túl azon, hogy üdülőhely, valahol egy műszaki feladat is. Rossz szóval élve, a Balatont üzemeltetni kell. Karban kell tartani a partvédőműveket, a kikötőket, adott esetben új kikötőket kell építeni, kotorni kell és így tovább.
Mindehhez pedig kell a műszaki flotta, ipari hajók, és kell egy hely, lehetőleg nem alkott területen, ahol ezeket elhelyezhetik. Pécseli azt is mondta, hogy az ágazat nyitott rá, hogy a terveiket, elképzeléseiket ismertessék. De ezt nem kívánságműsorként kellene elképzelni. Szeretnék, ha kompromisszum születne az ügyben.