Amikor a magyar közoktatás jövőjéért aggódó hangok erősödnek, a kormányoldalról általában valaki megnyugtatja a kedélyeket. Ez történt néhány napja is, amikor Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára a Magyar Nemzetben megjelent írásban bizonygatta, hogy nem vészes a tanárhiány az országban.
Noha a cikkben is leírták, hogy a Nemzeti Pedagógus Kar számításai szerint a következő öt évben mintegy 15 ezren, az ezt követő 5-5 évben pedig 30-30 ezren mehetnek nyugdíjba, azaz 15 év alatt 60-70 ezer tanár távozhat a közoktatásból, Rétvári szerint ezek az adatok nem adnak okot pánikra. Az államtitkár érvelését azzal támasztotta alá, hogy 2010 óta közel 30 százalékkal nőtt a pedagóguspályát választó fiatalok száma, tavaly pedig összesen 9845 hallgatót vettek fel erre a területre. Kérdés, mennyire nyugtat meg ez bárkit, ha már a kormánypárti lap is indokoltnak érzi, hogy megjegyezze:
Arra már egyik válaszában sem tért ki Rétvári Bence, hogy a pályakezdők mekkora százaléka hagyja el rövid időn belül a köznevelést, az igazi probléma ugyanis ezek szerint nem az, hogy nincs, aki tanár akarna lenni, hanem az, hogy ezek a fiatalok a munkába állás után nem sokkal végül mégis más területre vándorolnak át.
![Nem lesz zökkenőmentes a tanévkezdés: több iskola is „bármilyen szakos” tanárt keres 1](https://s.24.hu/app/uploads/2019/07/72979072-1024x683.jpg)
Megnéztük, az aktuális számok alapján indokolt-e Rétvári nyugalma. Már a tanév végén is írtunk arról, mennyire súlyos probléma jelenleg a tanárhiány a magyar iskolákban, az eredmény már akkor is elkeserítő volt: több mint 2300 aktív álláshirdetést találtunk a közoktatásban dolgozó pedagógusok számára, a tanító szóra 593, a tanár szóra 1825 találatot dobott ki a rendszer.
Ha valaki azt hinné, hogy az azóta eltelt alig egy hónap alatt ennél nem lett rosszabb a helyzet, téved. A Közigálláson, a közszféra állásportálján ugyanis pénteken csak a tanár szóra 2783, míg a tanítóra 879 találat jött szembe. Utóbbi esetében ráadásul gyakran előfordul, hogy egy hirdetésben több személyt is keresnek.
Az ördög pedig, ahogyan mindig, most is a részletekben rejlik. Sokakban joggal merülhet fel, hogy az iskolák és a tanári álláshelyek számához képest alacsony a betöltetlen státuszok száma. Csakhogy ha közelebbről vizsgáljuk meg az egyes intézmények ellátottságát, kiderül, sok iskolának hatalmas erőforrás-hiánnyal kell szembenéznie.
Már 2017-ben lehetett találkozni olyan pedagógusoknak szóló álláshirdetésekkel, amelyekben nem volt megadva, milyen szakos oktatóra lenne szükség az adott iskolában, hanem egyszerűen csak „bármilyen szakos” tanárt kerestek az intézmények. A jelenség az elmúlt években nem tűnt el, sőt, egyre több iskolában találkozhatunk hasonló felhívással, a probléma pedig nem csak a kistelepüléseken létezik.
A budapesti XVIII. kerületben található Bókay Árpád Általános Iskolában ma is főiskolát végzett, bármely szakos tanárt keresnek. Hasonló a helyzet a váci Árpád Fejedelem Általános Iskolában, itt is „bármely szakost tanár” címszó alatt keresnek pedagógust, a pályázati feltételeknél sem szűkítik tovább a jelentkezőket, csak annyit adtak meg, hogy főiskolát végzett, bármely szakos tanárra lenne szükségük.
A pomázi Sashegyi Sándor Általános Iskola, Gimnázium és Rendészeti Szakközépiskola úgyszintén bármely szakos tanárt keresnek, hasonlóan a Borsod megyei Vajdácska általános iskolájához, ahol a feladatoknál a biztonság kedvéért annyit rögzítettek, hogy a jelentkező a következőre vállalkozik:
A tanár munkakörébe tartozó feladatok ellátása, tanórák megtartása a munkaköri leírás és a vonatkozó jogszabályok szerint.
A Somogy megyei Buzsáki Általános Iskola szintén nem válogat a jelentkezők közül, itt is bármilyen szakos tanárral beérnék.
A továbbiakban áttérünk az olyan intézményekre, ahol az átlagosnál nagyobb hiány mutatkozik a nyár közepén különböző tanárokból és tanítókból.
A Borsod megyei Hernádvécsén jelenleg döcögősen indulhatna a tanév, hiszen bőven lenne még szükség szakemberre a tanítás megfelelő szintjének biztosításához. Az általános iskolában három tanítón kívül matematika-bármi, biológia-földrajz, testnevelés-bármi, rajz-bármi és angol-bármi szakos tanár is kellene a szeptemberi tanévkezdéshez.
A törökszentmiklósi Hunyadi Mátyás Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola sem bővelkedik pedagógusokban. Itt hét (!) tanítón kívül matematika-bármi, angol-bármi, angol, testnevelés-matek, testnevelés-bármi, ének-bármi, illetve néptánc szakos tanárt is keresnek,
A tanárhiány a közoktatás minden területén ugyanúgy jelen van, így nem képeznek kivételt a szakképzési centrumok sem. A Gyálon található Érdi Szakképzési Centrum Eötvös József Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája sem bővelkedik kimondottan szakemberekben, itt matematika, rendvédelmi, angol, informatika, testnevelés, közgazdaságtan és könyvtár szakos tanár is elkélne.
![Nem lesz zökkenőmentes a tanévkezdés: több iskola is „bármilyen szakos” tanárt keres 2](https://s.24.hu/app/uploads/2019/07/72979077-1024x683.jpg)
Ahogy az iskolák típusa, úgy a földrajzi elhelyezkedésük sincs különösképp hatással a tanárhiány mértékére, hiszen a jelenség ugyanúgy tapasztalható a fővárosban, annak vonzáskörzetében, mint a megyeszékhelyeken, illetve a nehezebb helyzetben lévő kistelepüléseken is.
A Szigethalmi Szent István Általános Iskola sincs túlzottan biztató helyzetben, itt egy tanító, illetve angol-bármi, technika-informatika, matematika-bármi, kémia-fizika, biológia-földrajz, testnevelés, matematika, angol, valamint egy magyar-ének szakos tanárt keresnek jelenleg. Azaz egyetlen iskolában tíz pedagógusra lenne szükség.
Hasonló a helyzet Tiszakécskén is, a Móricz Zsigmond Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola német, testnevelés, két angol, ének, kémia-bármi, testnevelés és gyógytestnevelés szakos pedagógusok jelentkezését várja.
A Fejér megyei Ercsin található Eötvös József Általános Iskola szintén nem lenne túl könnyű helyzetben, ha most kezdődne az újabb tanév, kérdés, szeptemberig sikerül-e majd betölteniük az összes megüresedett álláshelyet. Történelem-bármi, angol, fizika-kémia, informatika, matematika-bármi, testnevelés, magyar-bármi és néptánc szakos tanárt, valamint két tanítót is keresnek,
A közszféra állásportálján található hirdetések alapján legtöbb esetben úgy tűnik, hogy tanárokból nagyobb a hiány az egyes intézményekben, mint tanítókból, de természetesen akadnak kivételek: a Mezőfalvi Petőfi Sándor Általános Iskolában mindössze egy magyar-angol szakos tanárt keresnek, ám öt tanító is kezdhetne szeptember elsején.
Ezek a példák is jól mutatják, hogy első ránézésre nem tűnik ugyan kardinális problémának, ha néhány ezer pedagógus hiányzik az országban, de a kellő utánpótlás hiánya miatt az imént említett példák száma megsokszorozódhat a következő évek során. Míg végül már csak annyit mondanak még a diákoknak a tanévzárón, hogy szeptemberben mindenki hozzon magával egy tanárt is.