Gönci János, a Malév vezérigazgatója vasárnap elmondta: az idei tervezett 1,5-2 milliárd forint üzemi szintű veszteség a tavalyinak alig fele lesz, jövőre pedig ezen a szinten 1,5 milliárd forint nyereséget tervez a cég. A veszteség idei csökkenésében egyszeri tétel, az üzemanyag értékesítési üzletág eladása is szerepel.
A 72 főt foglalkoztató divízió, amelyet az eladásra kft.-vé alakítanak, a legkevésbé tartozik a Malév fő tevékenységéhez, de megtartása esetén 2006-ig kétmilliárd forintot kellene rákölteni – közölte a vezérigazgató. Környezetvédelmi előírás ugyanis a dupla falú üzemanyagtartály, aminek teljesítése kétmilliárdos ráfordítást igényelne. Jelenleg az előkészületek folynak az egyébként évi 300 millió forint nyereséget termelő üzletág eladására és a privatizációs tárgyalások függvénye az üzlet megvalósítása – egészítette ki Gönci János.
A Malév pénzügyi helyzetének rendezéséhez az üzemanyag értékesítési üzletág eladásán kívül még több lépést kell megtenni, ezek közül a Malév Express tervezett integrálása az anyavállalatba mintegy 150 millió forint megtakarítást jelent. A 150 millió forintból most még 70 millió forint az a bevételkiesés, amit az okoz, hogy Romániába nem közlekedhet a kifejezetten regionális légitársaság szerepre 2002-ben létrehozott Malév Express, mert csak a Malév Rt.-re vonatkozik az az államközi egyezmény, amelynek alapján a romániai célállomásokra repülhet magyar légitársaság.
A Malév kamatterheit csökkentené a kanadai Bombardier által gyártott CRJ-200-as repülőgépek eladása, aminek akadálya az érdeklődők által kínált alacsony ár – mondta a vezérigazgató. A Malév flottájában lévő Fokker-70-es repülőgépek kedveltebbek az utasok körében és alig magasabb az üzemelési költségük, mint a Bombardier gépeké.
A vezetés rövid távú programjában a Budapest Airport és a Malév közötti ügyletek konszolidálása is szerepel – közölte Gönci János. Ennek része lehet a leszállási díjak és illetékek csökkentése és ezzel párhuzamosan más díjak emelése – tette hozzá.
A Malév jelenlegi 3200 fős létszámát két év alatt 600 fővel kell csökkenteni amivel évi 1,5-2 milliárd forint megtakarítást lehet elérni – mondta a vezérigazgató, hozzátéve: nem elbocsátás szerepel a vezetés terveiben, hanem a “természetes fogyást” szeretnék kihasználni, azaz a nyugdíjba menők és távozók helyére, amennyiben azt a biztonságos üzemelés és az utasok színvonalas kiszolgálása megengedi, nem vesznek fel új embert.
“Három évre szóló bérmegállapodást szeretnénk, és őszintén remélem, hogy ezt a szakszervezetekkel sikerül elérni” – mondta Gönci János, aki szerint nagyon fontos a dolgozók megfelelő motiválása, ami hozzásegítheti a Malévet ahhoz, hogy járatain az utasok száma emelkedjen.