Gazdaság

Tömegesen zárolhatják a bankszámlákat június végén

A bankok felkészülnek az azonnali fizetésre, ugyanakkor fontosnak tartják, hogy minden szereplő, a rendszer egésze készen álljon az indulásra. Június 27-én, amikor a pénzmosás- és terrorizmusfinanszírozás elleni szabályok élesednek, bankrendszer szintű probléma jöhet, ugyanis azok az ügyfelek, akiknél nem sikerült beszerezni az adatokat, tömegével kérhetik számon a bankokon, hogy zárolták a számlájukat – hangzott el a Pénzcentrum Financial IT and Disruptive Technologies konferenciáján szerdán.

Június 26 után ugyanis zárolják a bankok azoknak a banki ügyfelek a számláit, akikről nincsenek meg a pénzmosás- és terrorizmusfinanszírozási törvényben előírt adatok. Galló Csaba ennek kapcsán (CIB) elmondta:

Prognosztizálom, hogy az egész bankszektort érintő probléma jön június 27-én, amikor az ügyfelek tömegei fognak a bankok előtt sorokban állni, hogy miért zároltuk a számlákat. Nálunk az ügyfelek mintegy 30 százaléka még nem azonosította magát, ezért azt gondolom, hogy nagy vihar lesz.

Az MKB nem árulta el, hogy állnak jelenleg az azonosítással, csak annyit, valószínűleg nem 100 százalékon. Igyekeznek az ügyfeleket nem személyesen berángatni a fiókokba, és figyelembe venni, hogy ki milyen csatornát használ.

Mi ez az egész?

A 2017 júniusában hatályba lépett pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni törvény (Pmt.) előírása szerint a magyarországi hitelintézeteknek legkésőbb idén június 26-ig teljeskörű ügyfél-átvilágítással kell rendelkezniük valamennyi ügyfelükről,írta az OTP oldalán az MNB-re hivatkozva. Ennek hiányában 2019. június 27-től az adott bankok, takarékszövetkezetek vagy egyéb kötelezett pénzügyi intézmények nem teljesíthetik az érintett fogyasztók vagy vállalati ügyfelek megbízásait.

A Pmt. megváltozott szabályai értelmében a pénzügyi intézményeknek rendelkezniük kell a lakossági ügyfelek törvényben előírt személyes adataival, valamint a személyazonosságot és a lakcímet igazoló okmányaik másolatával. Ezen felül ügyfeleik kiemelt közszereplői státuszát is meg kell állapítaniuk (vagy nyilvánosan hozzáférhető adatbázis segítségével vagy az ügyfél által tett nyilatkozat alapján). A vállalati ügyfelek esetében a szolgáltatóknak új adatokat kell rögzíteniük, ezért szükséges a tényleges tulajdonosról tett nyilatkozatok újbóli beszerzése. A hiányos adatokkal, dokumentumokkal rendelkező, érintett ügyfeleiket a szolgáltatók a szükséges teendőkről részletesen tájékoztatják.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Pénzügyminisztérium tavaly októberben közleményben emlékeztetett arra, hogy az ügyfelek a még hiányzó, szükséges okmánymásolatokat és nyilatkozatot nem csak hitelintézetük személyes felkeresésével, de akár postán is beadhatják. Ezeket a szolgáltató akkor fogadhatja el, ha a másolatok megfelelő minőségűek, az ügyféladatok jól láthatók, s ez alapján az ügyfél egyértelműen azonosítható a korábbi átvilágításon már átesett személlyel.

  • Több hitelintézetnél már lehetőség van arra is, hogy az ügyfelek az illetékes banki ügyintézővel való élő – kamerás és mikrofonos számítógép vagy mobiltelefon segítségével történő – videókapcsolat révén tegyenek eleget a teljeskörű ügyfél-átvilágításnak. E lehetőségről az adott hitelintézetek honlapjain, telefonos ügyfélszolgálatain kérhető információ.

A pénzügyi intézmények értesítését követően érdemes mielőbb eleget tenni az adatpótlásra történő felhívásnak, különben fennáll a veszélye annak, hogy az érintett ügyfelek nem tudnak újabb ügyleteket kezdeményezni.

Hogy a vállalkozásoknak mi a teendőjük, arról az Azénpénzem cikkéből is tájékozódhat.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik