A HTEC megalakításának fő célja az volt, hogy segítse a magyar informatikai cégek bejutását az amerikai technológiai piacra, illetve azok megerősödését támogassa. Ennek legfontosabb eszköze volt a 2004. januárban meghirdetett támogatási pályázat, amelynek azóta tíz kijelölt győztese van. Elindult az USA beszállító lánc kiépítése, vagyis olyan szolgáltatók felkutatása, amelyek a hazai cégek lehetséges partnereivé válhatnak. A HTEC a piaci áraknál sokkal kedvezőbb feltételeket tudott elérni a magyar cégeknek a szolgáltatóknál. Olyan szervezeteket és cégeket nyertek meg partnernek, mint például a George Mason University, illetve az annak keretében működő inkubációs ház, az University of Virginia, a Northern Virginia Technology Council, illetve ennek prominens (Fortune 500) résztvevő cégei közül sokakkal egyénileg is elkezdtek dolgozni.
Emellett persze a HTEC számtalan más, egyenként kisebb, de összhatásában nagy jelentőségű kapcsolaton keresztül kezdte meg a támogatásokat. Az irodák által létesített kapcsolatok révén több nemzetközi nagyvállalat most is megbeszéléseket folytat sok száz magyarországi munkahelyet teremtő K+F beruházásról, de ezekről ebben a stádiumban a titoktartási nyilatkozatok érvényessége miatt többet nem lehet mondani.
A fenti egyetemek említése kapcsán érdemes megjegyezni, hogy ezek nem csupán oktatási intézmények. A környék üzleti életében egyre inkább olyan szervező szerepet játszanak, mint a nemzetközileg is ismert Stanford Kaliforniában, illetve az MIT Boston környékén: nagy finanszírozású kutatóközpontok, és az új technikai vállalkozások melegágyai is, beleértve a kutatási jogok, a tőke és az emberek összehozását is. Vegyünk csak egy példát a sok közül. Az idei év egyik nagy sikertörténete, a Google (melynek piaci értéke megközelítőleg 30 milliárd dollár, vagyis 6000 milliárd forint) esetében is a Stanford hozta össze az alapító orosz diákot azzal az ismert befektetővel, aki annak idején a Netscape-et is útjára indította. Felmerül persze a kérdés, hogy a HTEC miért nem áll össze rögtön az előbb említett, két legismertebb intézménnyel. Erre a válasz az, hogy a kezdetben jobb beszállni egy feltörekvő intézet partner kapcsolati rendszerébe, így jobb feltételeket lehet teremteni, hiszen a „sztár” intézmények már diktálnak, és a jövő sikertörténetei közül sokan most alakulnak éppen az ilyen feltörekvő intézményeknél.
Tehát itt tart most a HTEC, itt adja át a kezdő csapat az irányítást az új gárdának, és ilyenkor persze felvetődik a kérdés, hogyan tovább. Erre a választ az új vezetés, illetve a jövő fogja megadni, de néhány tendencia már látszik. A piacra jutási támogatás nyerteseit és a pályázati összegeket kihirdette az IHM, tehát ez a program halad előre. A HTEC kapcsolatrendszere is célirányosan kiépült, bejáratott, s ezt már csak működtetni kell. További segítség a magyar cégeknek, hogy az IVSZ is nagy érdeklődést mutat az amerikai szoftverexport iránt. Az IVSZ elnöke tagként részt vesz a HTEC szakmai ellenőrzőbizottságának munkájában, és tudomásom szerint aktívan szeretne részt venni a szoftverexport támogatásában. Tehát ez a program már egy széles körű kezdeményezéssé nőtte ki magát.
Középpontban a befektetések
További fontos elem, hogy a ma tapasztalható szoftverexportra irányuló kormányszintű figyelem és az informatikai szakmából kiinduló javaslatok sokat segíthetnek nemzetközi versenyképességünk növelésében, ha a folyamat végeredményeképpen megszületnek a szükséges lépések. Most ugyanis nemcsak a munkaerő-alapár tekintetében akadnak erős versenytársaink (például az olcsóbb román, indiai vagy kínai szoftveres nettó bérek), hanem nálunk még nincsenek meg azok a munkáltatói terheket csökkentő támogatások, amiket Romániában már az IT-szektor elért. Magyarországon a munkáltató összterhe a szokásos programozói fizetések szintjén a kifizethető nettó bérnek körülbelül 2,5-szerese, míg Romániában ez a szorzó 1,6, vagyis megegyezik az Amerikai Egyesült Államok közterheinek szintjével – de természetesen sokkal alacsonyabb nettó összegekből kiindulva.
A másik példa, amire érdemes odafigyelni, az a Csehországban a Csehinvest által kialakított jól átlátható és kiszámítható beruházás támogatási rendszer. Mivel a régióban a befektetések mérlegelésénél a külföldiek rutinszerűen Romániával és Csehországgal hasonlítják össze a magyar IT-befektetési lehetőségeket, ezért fontos az ezekhez viszonyított relatív versenyképesség. A HTEC-nek is volt alkalma a legmagasabb kormányszinteken is kommunikálni a kérdésben, és hangot adni ennek a versenyképességi faktoroknak. A HTEC napi szinten látta, hogy mennyire számítottak ezek a meggondolások az USA befektetőknél, és jó látni az IVSZ, és nagy magyar informatikai cégek (pl. Megatrend) által tett erőfeszítéseket, miszerint minél konkrétabb javaslatokat tegyenek e kérdés megoldására.
Sajátosságok
A piacra jutási pályázatok értékelésének megkezdésekor az egyik legizgalmasabb kérdés az volt, hogy vajon mennyire látnak majd fantáziát az amerikai szakértők a magyar cégekben. Jónéhány magyar céget érdekesnek találtak, konkrétabban, de cégnevek említése nélkül néhány elem, amire “haraptak” az amerikaiak:
stabil, az Egyesült Államokban is jól hangsúlyozható vevőreferenciák: például nagy volumenű (min 1-200 e USD) üzleti kapcsolat Amerikában is ismert nagyvállalattal (például egy multinacionális cég magyar vagy más európai üzletágával)
bizonyított innovációs értékek (díjak, nemzetközi szakfórumokon ismertség)
világos üzleti terv: nem hisznek az ezermesterekben, és nem szeretik ha valaki sörétes puskával lő. Általában a kevesebb a több!
átlátható üzleti modell: könnyen érthető versenyelőny, amit legfeljebb 2 éven belül bizonyíthatóan profitra lehet váltani
Magyarország percepciójának, és az adott cég profiljának az összhangja: hitelesek vagyunk mint innovátorok, vagy mint akik képesek áttekinteni komplex rendszereket, de csak árversennyel már nem érdemes próbálkozni egy olyan piacon, ahol ezt már sok millió kínai programozó teszi.
|
Sokakat érdekel, hogy milyen eséllyel lehet tőkéhez jutni Amerikában. A válasz az, hogy általában nehezebb az első amerikai befektetőt megszerezni, mint az első amerikai vevőt, és ha van már van kinti eladás, akkor a befektetésre is jobb az esély.