|
208 441 új személyautó és terepjáró talált gazdára. Ez 20,9 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A rekordszámú eladás hátterében egyes szakértők véleménye szerint előrehozott vásárlások állnak, mivel sokan tartottak attól, hogy az új autók jócskán drágulni fognak. Ebben nem is tévedtek sokat, mivel az eladások túlnyomó részét kitevő kis- és alsóközép-kategóriás modellek ára valóban emelkedett, sőt 2005-ig feltehetően további 10-15 százalékkal nő majd.
A kicsik uralják a piacot
Az elmúlt évek hazai trendjét követve továbbra is a kiskategóriájú autókból fogy a legtöbb. Ezek a modellek teszik ki az összes eladás több mint ötven százalékát. Kimagasló eredménnyel továbbra is a Suzuki büszkélkedhet, mivel remekül oldotta meg a Swift leváltását. A hatalmas raktárkészletek miatt a régi modellből is több mint 12 ezer talált gazdára, az új Ignis pedig még ennél is kapósabb volt. A vásárlók megbarátkoztak a Wagon R-rel is, hiszen ebből is több mint 10 ezer kelt el.
Összességében a Suzuki remek évet zárt, a közel 40 ezres kiszállítással továbbra is toronymagasan az első.
A kiskategóriában hibátlanul szerepelt a Skoda is, hiszen a zászlóshajónak számító Fabiából például 12 ezer fogyott. Ennek a remek eredménynek köszönhetően a cseh márka felül is múlta csoporttársa, a VW eredményeit. Továbbra is népszerűek a franciák, a Peugeot korosodó sikermodellje, a 206-os és a Renault Thalia egyaránt átlagon felül teljesített.
Dél-koreai meglepetés
Tavaly jelentős mértékben előretörtek a dél-koreai gyártók. Közülük is a Kia emelkedik ki leginkább, a 827 darabos értékesítés 171,1 százalékos növekedést jelent. Jól szerepelt a Hyundai is, eredményei 93 százalékkal haladják meg a 2002-es évit. A harmadik kis tigris, a Daewoo az év közben az Opel védőszárnyai alá került, ennek hatására az eladások 50 százalékkal nőttek.
Középkategória
A tavalyi évben eltűnt az Opel palettájáról a korábbi slágermodell, az Astra Classic, de az importőrnek sikerült betöltenie a helyén keletkezett űrt, méghozzá a G Astra akciós verzióival. Ez olyan jól sikerült, hogy az alsó-középkategória első, illetve az összetett verseny harmadik helye is ezé a modellé lett.
A francia gyártók ebben a szegmensben is jól szerepeltek, különös tekintettel a Peugeot 307-esre és a Renault Mégane-ra. A Ford a Focusszal gyakorlatilag az előző évi ötezer körüli darabszámát hozta, a kifutó modellnek számító VW Golf IV a maga 3407 darabos kiszállításával azonban nem tudta megismételni a 2002-es év eredményeit. A japán márkák sikeres évet zártak. Toyota Corollából 45 százalékkal többet adtak el, a Mazda pedig több mint 60 százalékos növekedéssel büszkélkedhet.
Jól szereplő luxusmodellek
Több prémiummárka is növelni tudta eladásait, igazi meglepetéssel azonban csak a Porsche szolgált, mert a 2002. évi 19 darab után tavaly 60-at adott el sport- és luxusgépeiből. Ennek több mint kétharmadát a Porsche Cayenne szabadidő-terepjáró adta. A többi SUV is jól szerepelt, élükön a Volvo XC 90-nel és a BMW X5-tel. A limuzinok között a Mercedesek voltak a legjobbak, hiszen az E-osztályból kereken 400, míg az S-ből 50 darab került a vevőkhöz.
Elemzők szerint ebben a kategóriában közel kétszeres a szürke import, így ezek a számok igen jónak mondhatók. A jövőre nézve biztató, hogy a fogyasztási adót felváltó regisztrációs díj miatt ezek a típusok akár 10 százalékkal is olcsóbbak lehetnek.
Egyes megfigyelők az idei évre a legjobb esetben is csak 4-5 százalékos növekedést prognosztizálnak, de ezt is csak akkor, ha a forint árfolyama stabil marad, és a kamatszint is csökken. A pesszimista jóslatok szerint viszont az is megeshet, hogy a tavalyi eredmények még jó ideig rekordnak számítanak majd.
Helyezés |
Márka |
Értékesített mennyiség 2003 |
Változás %-ban előző évhez képest | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Suzuki |
39747 |
10,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Opel |
27044 |
16,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Renault |
19830 |
16,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Skoda |
15204 |
32,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
VW |
14805 |
13,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Peugeot |
14579 |
20,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Daewoo |
11579 |
50,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. |
Ford |
10498 |
36,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. |
Toyota |
10489 |
39,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10. |
Citroen |
10094 |
19,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11. |
Fiat |
9217 |
22,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12. |
Seat |
6760 |
16,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13. |
Nissan |
4245 |
35,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14. |
Honda |
2300 |
31,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15. |
Mazda |
2016 |
60,1 |