Az internet üzleti felhasználása egyre jobb lehetőséget teremt a vállalkozásoknak arra, hogy termékeiket külföldön is értékesítsék. Tehetik ezt ráadásul úgy, hogy nem kell fenntartani irodát, kirendeltséget, ügyfélszolgálatot a megcélzott országok többségében. Ez nem zárja ki azt, hogy látható siker esetén a helyi piacokat ismerő értékesítési, illetve marketingszakemberrel megerősítsük pozícióinkat egy adott régióban. Ezek a kollégák több országot átfogva, lehetőleg azonos nyelvterületen koordinálhatják az értékesítést és a promóciót.
A „határtalan” stratégia alapja általában az aktív internetes jelenlét. Ehhez létfontosságú egy olyan weboldal, amelyen leendő felhasználóinkat tájékoztathatjuk termékeinkről, akciós ajánlatainkról. Ez az oldal jó lehetőséget teremthet arra is, hogy begyűjtsük a vásárlók igényeit, ötleteit, reakcióit. Az oldalnak természetesen versenyképesnek kell lennie az adott piacon megjelenő többi, hasonló terméket vagy szolgáltatást kínáló oldallal. Sőt jobb, ha a „többet kínálunk kevesebbért” taktikát alkalmazva próbáljuk megnyerni a leendő vásárlókat – ez legtöbbször működik.
Ismeretlen piacok
Az idegen nyelvű oldalak indításának legfontosabb követelménye, hogy megfelelő előkészítő munkával felmérjük a piacot. Tudnunk kell, hogy kik a versenytársak, milyen termékekkel kell versenyeznünk, sőt az adott ország lakóinak felhasználói szokásait sem árt megismernünk. Tudnunk kell a termékünkről azt is, hogy az adott országban mennyi potenciális vásárlót vonzhat, illetve mennyire telített a piac az adott szegmensben.
A feltörekvő piacokon számíthatunk nagyobb érdeklődésre informatikai szolgáltatások vagy konkrét termékek esetében, de nem árt azzal is tisztában lennünk, hogy ezek a legrizikósabbak, ahol a kommunikáció-infrastruktúra nem feltétlenül juttatja el mindenkihez cégünk üzenetét. Tehát ismernünk kell az internetezők számát, összetételét is. Fel kell mérnünk a lehetséges fizetési megoldásokat ugyanúgy, mint ahogy a termékeink eljuttatását a vásárlóhoz. A „határtalan” üzlet alapja az információ, ennek hiányában gyakorlatilag értelmetlen belevágni ilyen tevékenységbe.
Szolgáltatásunk sikerének titka lehet az egyediség is. Nehéz ugyan olyan szolgáltatást kitalálni, amit mások még nem valósítottak meg, de ne gondoljuk, hogy lehetetlen. A legmenőbb oldalak, a YouTube és társai is annak köszönhetik sikerüket, hogy valamiért a netezők érdeklődését fel tudták kelteni. A kreativitás és felhasználói igények szinte kiszámíthatatlan kombinációi eredményezik általában a legsikeresebb oldalakat.
Európa és Észak-Amerika teljesen nyitott az internetes vállalkozások irányában. Itt viszont már most is hatalmas a tolongás a vásárlók kegyeiért, és hacsak nem találunk valami piaci rést, nagyon nehéz a nagyok mellett labdába rúgni. Egy jól felépített hazai márka európai vagy tengerentúli bevezetése sajnos meglehetősen nehéz feladat, de nem lehetetlen, ha valaki jól ismeri a célközönséget, és megfelelő marketingeszközöket vonultat fel a piacra jutáshoz.
Ne spóroljunk a tárhelyen!
Hiába gondoljuk, hogy az interneten minden ingyen van, sose alapozzunk vállalkozást ingyenes szolgáltatóra! Az ingyenes tárhelyszolgáltatások vagy bonyolult átirányításokkal, vagy megjegyezhetetlen webcímekkel biztos bukást jelentenek egy határon túlra, esetleg tengerentúlra célzott internetes üzletek számára. Nem segít a helyzeten, ha egy ismeretlen amerikai szolgáltató még bonyolultabb elérhetőségével, pontosabban inkább elérhetetlenségével megspóroljuk a webcím-regisztráció „költségeit”. Ez nem azt jelenti, hogy magánoldalunkat nem helyezhetjük el ilyen helyeken, de céges webes megjelenésünket semmiképpen ne rejtsük el így, mert hosszú címeket senki sem szeret begépelni.
Minimális költséggel üzemeltetést is kérhetünk a szolgáltatónktól. A közvetlen cím sem terheli meg túlzottan költségvetésünket, ha előre betervezzük a cég terjeszkedésébe.
Akár hazai, akár külföldi tárhelyszolgáltatót választunk, lehetőleg a legismertebbek közül keressünk, mert így biztosan megbízható és korrekt szolgáltatást kapunk. Nincs annál bosszantóbb, mint ha oldalunk rendszeresen elérhetetlen a felhasználók számára, működése kiszámíthatatlan. Ha nem a magyar piacra tervezünk, feltétlenül a megcélzott ország érdekeltségébe tartozó szolgáltatást béreljünk, így a felhasználónak nem kell a számára ismeretlen .hu végződést megtanulnia.
Hirdessünk – de hogyan?
Egyre több cég használja az olcsó gerillamarketing-technikát. A YouTube és a hasonló oldalak akár ingyenes videohirdetési lehetőségként is szóba jöhetnek, bár jelentősen befolyásolja a sikert a feltöltött videó tartalma is. Könnyen lehet, hogy egy jól tervezett – poénos – videóval akár több százezer embert is elérünk világszerte, bár az már kérdéses, hogy ezek közül mennyit tudunk megnyerni vásárlóként.
Olcsó hirdetési megoldásként választható a Google Adwords és Adsense megoldása is, vagy a megcélzott országban működő, hasonló szolgáltatás. Így jól tervezhetők költségeink, és a kampány hatékonysága is folyamatosan követhető. Siker esetén egyszerűen növelhető az erre tervezett marketingköltés, sikertelenség esetén pedig könnyebben vonhatunk le tanulságokat a kudarc okairól.
Pénzünkbe sem kerül, ha oldalunk jól optimalizált, ilyenkor a jó keresési eredménynek köszönhetően üzenetünk vagy termékünk is könnyebben jut el a vásárlóhoz. Megfelelő keresőoptimalizáló szakember (SEO), szakértő segítségével sikerünk esélye is megnövekszik. A keresők „lelkét” jól ismerő SEO akár a vállalkozásunk működőképességét is megalapozhatja.
Azzal tisztában kell lennünk, hogy az interneten nagy a verseny, sőt napról napra nagyobb lesz, mégis akadnak még olyan szegmensek, ahová érdemes befurakodni. Piacbővítési céllal vagy akár csak kísérleti jelleggel. Hiszen amelyik vállalkozás nem veszi észre a „határtalan” lehetőségeket, az előbb-utóbb lemarad a versengésben.