Augusztus végén jelent meg egy érdekes bejegyzés az Országos Mentőszolgálat Facebook-oldalán. A mentőket egy pécsi balesethez riasztották, a helyszínen derült ki, hogy az egyik összeroncsolódott autó hibrid jármű, vagyis elektromos árammal is működik.
Ilyen helyzetben az autó halálos veszélyt rejthet a mentésben résztvevők számára, ugyanis a benne lévő óriási feszültség miatt, csak a megfelelő áramtalanítás után lehet a sérülthöz férkőzni
Elvárható segítséget kell nyújtani
Két kérdés vetődött fel. Az áramütés veszélye mennyire nehezíti, késlelteti a mentést, illetve mit tehet az egyszeri ember, akit az erkölcsi és az írott törvény is segítségnyújtásra kötelez? Nézzük először ezt.
Egyéni bátorság, döntés kérdése, hogy ki, milyen mértékben mer beavatkozni: akár élete veszélyeztetésével is embert ment, mondjuk, egy égő roncsból, vagy hívja a mentőket és megpróbálja tudása szerint ellátni a sérülteket.
Ahány baleset, annyi helyzet, képzetlen embertől nyilvánvalóan nem várható el, hogy bárkit is újraélesszen. De például egy gerincsérült avatatlan kirángatása az autóból sokkal többet árt, mint használ.
A büntetőjog segítségnyújtás elmulasztásaként fogalmazza meg, amikor valaki nem nyújt tőle elvárható segítséget sérült vagy olyan személynek, akinek élete vagy testi épsége közvetlen veszélyben van. Ez pedig személy elleni bűncselekmény. A bírói gyakorlat azért árnyalja a képet.
A minimum, hogy a segítségnyújtásra kötelezett személy álljon meg a sérült mellett, győződjön meg arról, hogy segítségre szorul-e, ajánlja fel segítségét, vagy ha segíteni nem képes, a megfelelő hatósági szerveket értesítse. A tőle elvárhatóság felső határa, hogy senki sem kötelezhető olyan segítségnyújtásra, amellyel saját vagy mások életét, testi épségét veszélyeztetné.
Segítségnyújtási kötelezettségüket illetően elektromos autóval történő ütközés esetén is ugyanazok a szabályok vonatkoznak a helyszínen levő személyekre
– mondja a 24.hu-nak Dr. Janklovics Ádám közlekedési ügyvéd.
Az áram nem mentség, nem hivatkozási alap
A hibrid és a villanyautó nem ráz, amit az alkatrészek és burkolatok megbontása nélkül elérhet az ember, azt nyugodtan meg is lehet fogni benne. Egy komoly balesetnél, amiben a légzsákok is kinyílnak, azonnal szétkapcsolják a nagyfeszültségű elektromos rendszereket, és ugyanez történik akkor is, ha a nagyfeszültségű áramkörben zárlat keletkezik.
Így semmiféle felmentést nem jelent, ha az »áramtól« való félelmünk miatt nem teszünk eleget a segítségnyújtási kötelezettségünknek. Tekintet nélkül arra, hogy hagyományos vagy elektromos autóról van szó, kötelesek vagyunk az általános szabályok szerint segíteni
– emeli ki Dr. Janklovics Ádám.
Le kell állítani az autót
Két jótanács, ha elektromos autó utasai kerülnének bajba:
- Ha a motor nem jár, az nem jelenti azt, hogy az autó. Hiszen egy hibrid esetében előfordulhat, hogy a rendszer készenlétben van, az akkumulátorban van elég energia, így a gázpedál érintésére is elindulhat a jármű. Tehát mikor egy hibrid balesetet szenvedett, akadályozzuk meg, hogy elinduljon, ezt az automataváltót „P” állásba tételével, kézifék behúzásával tehetjük meg. Illetve kapcsoljuk ki az autót a gyújtáskapcsolóval vagy a POWER gomb megnyomásával. Ezután biztonságban végezhetjük a sérültek kimentését, a helyszín biztosítását.
- Ne oltsunk vízzel! Használjunk porral oltót, vagy bármilyen más oltási módszert, amivel nem tesszük ki magunkat áramütés veszélyének.
A mentés sorrendje
Az Országos Mentőszolgálattól megtudtuk, elektromos autók balesete esetén csekély az áramütés veszélye – gyártótól függően egyébként 400-600 V közötti egyenáramról van szó –, köszönhetően a járművek zárt rendszerének és a megfelelő védelemnek.
Szakértők szerint az elektromos üzemű járművek semmivel sem jelentenek több veszélyt a mentésben résztvevőkre, mint a diesel vagy benzin üzemű társaik
– áll a mentők lapunk kérdéseire küldött válaszában.
Az elektromos üzemű autók elterjedése miatt azonban az eddigi alapinformációkon túl egy új, részletesebb útmutatót is készítenek a kivonuló mentődolgozók számára, amelyből az innovatív műszaki megoldásokból fakadó, baleseti ellátás során hasznos ismereteiket tovább bővíthetik.
Ebben szerepel például a mentés sorrendje, amit talán senkinek nem árt tudni, ha nem is ilyen alapossággal:
- A jármű biztosítása elgurulás ellen ékek alkalmazásával, vagy a kerekekben lévő levegő leengedésével.
- Fordítsa a gyújtáskulcsot „OFF” (0) állásba / nyomja meg az On-OFF gombot OFF állásba.
- A jármű azonosítása – külső és belső ismertetőjegyek, a rendszám színe, feliratok.
- Ütközés esetén, amelyben a légzsákok kinyílnak vagy bizonyos hibák esetén a vészkapcsoló rendszer automatikusan lekapcsolhatja a nagyfeszültséget a Li-ion akkumulátorról.
- A nagyfeszültségű rendszer, ha le van kapcsolva, a kondenzátorok fokozatosan elveszítik a töltöttséget, de a teljes kisülés a kikapcsolás után körülbelül 20 másodpercet is igénybe vehet.
- A bennülők mentése – fokozott figyelemmel a még nem működött pirotechnikai töltetekre (övfeszítők, légzsákok).
- Erőszakos behatolásnál tudni, melyik üveg ragasztott, hol vannak a karosszériaerősítések (amelyek nem, vagy nehezen átvághatók).
- Elektromos autóknál, ha sérült a lítium-ion akku, tűzveszély alakulhat ki!
A mentők „E-autó Kisokosa” külön felhívja a figyelmet, hogy „ne bontsa meg a jármű nagyfeszültségű rendszerének narancsszínű nagyfeszültségű vezetékeit!”
A lényeg az áramtalanítás
A katasztrófavédelem is évek óta kiemelt figyelmet fordít a hibridhajtású és az elektromos autókra, hogy a közlekedési baleseteknél beavatkozó tűzoltók ne találkozzanak számukra ismeretlen, új veszélyforrásokkal. A speciális szakmai ismeretek mára beépültek a tűzoltók napi képzési rendszerébe.
Minden tűzoltó a beosztásának megfelelő mértékben sajátítja el, hogy ezen járművek esetében hogyan kell beavatkozni, hol lehet azokat áramtalanítani, hol helyezkednek el az akkumulátorok, melyek a vágási pontok
– közölte a 24.hu megkeresésére a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság.
Magyarországon évente átlagosan hatezer olyan közúti baleset történik, amelynél tűzoltói beavatkozásra van szükség. Ezeknél jelentősen meggyorsíthatja a munkát és ezzel az életmentést a gépjárművek műszaki paramétereinek pontos ismerete, hiszen az akkumulátor, vagy akkumulátorok pontos helye a legfontosabb információ a jármű áramtalanítása miatt.
Ami a tüzet illeti, egy elektromos jármű tüze nem különbözik egy belsőégésű motoros jármű tüzétől, hiszen közel ugyanannyi éghető anyag található a két típusú járműben.
A helyszínen elérhető adatbázis
Ezt a közeljövőtől már egy „autódiagnosztizáló” szoftver segíti majd a katasztrófavédelem műveletirányítási ügyeletein. Ez a speciális program tartalmazza az utakon futó személy- és tehergépjármű típusok több, mint kilencvenöt százalékának pontos műszaki információit.
Folyamatosan frissül az új modellek paramétereivel, használatával pillanatokon belül megtudható, hol és hány akkumulátor található az adott járműben, illetve tartalmazza a légzsákvezérlő-egységek beazonosításához szükséges adatokat is.
A helyszínen dolgozó tűzoltók folyamatos rádiókapcsolatban állnak a műveletirányítási központtal, így ha szükséges a szoftver segítségével pontos tájékoztatást tudnak adni a sérült járműnél dolgozóknak.