Belföld

Nagy-Britanniáé minden idők legnagyobb luxushajója

Megérkezett pénteken állandó nagy-britanniai anyakikötőjébe, a dél-angliai Southamptonba minden idők legnagyobb és legdrágább luxus óceánjárója, amelyet a jövő év első napjaiban avat fel hivatalosan is a királynő.

A Queen Mary 2 a csaknem 170 éves múltú brit hajózási társaság, a Cunard Line tulajdona. A cég 550 millió fontért – csaknem 1 milliárd dollárért – építtette a sok tekintetben példátlan hajóóriást a francia Alstom céggel. A Queen Mary 2-t alig két év alatt szerelték össze St. Nazaire kikötőjében. A hajónak hivatalosan II. Erzsébet királynő ad nevet január 8-án, de a ceremónia az ilyen alkalmakkor szokásosnál szerényebb lesz, tekintettel a franciaországi dokkban néhány héttel ezelőtt történt súlyos balesetre.


A gyártó cég szervezésében a hajóépítők családtagjai november közepén megtekinthették az óceánjárót, ám a partszegély és a fedélzet közé rakott átjáró leszakadt, és több tucatnyi vendég 30 méteres mélységbe, a szárazdokk betonjára zuhant. A szerencsétlenségben, amely után ügyészségi vizsgálat indult Franciaországban, tizenöten meghaltak, sokan súlyos sérüléseket szenvedtek. A Queen Mary 2-t azonban végül a tervezett időpontban, december 22-én átadták a megrendelőnek, és a hajó pénteken megérkezett állandó angliai kikötőjébe, ahol a köd és a szakadó eső ellenére többezer érdeklődő várta a parton. A január 8-ai névadó után néhány nappal a Queen Mary 2 – 2620 fizető utassal és 1253 fős személyzettel a fedélzetén – elindul első, kéthetes útjára, amelynek végállomása karibi kitérővel a floridai Fort Lauderdale.


A QM2 minden idők legnagyobb, leghosszabb, legmagasabb, legszélesebb és legerősebb utasszállító hajója. Vízkiszorítása 150 ezer bruttóregiszter-tonna, hossza 345 méter, magassága a tőkesúlytól a kémény tetejéig 72 méter, szélessége a parancsnoki hídnál, vagyis a legszélesebb résznél 45 méter. A hajó merülése 10 méter. A gázturbinás-dízelelektromos vegyes ciklusú, kiemelten környezetkímélőnek mondott motorok 157 ezer lóerőt adnak át a négy hajócsavarnak. Ezzel a teljesítménnyel a monstrum óránként 30 csomós, vagyis 55 kilométeres végsebességre képes. A szálláskínálat a “standard” 45 négyzetméteres, zömmel tengerre néző, esetenként balkonnal megtoldott szobáktól a 220 négyzetméteres, kétszintes, kifelé teljes üvegfalas, saját tornateremmel, terasszal ellátott lakosztályokig terjed.


Ez utóbbiakból csak öt van, de mindegyikhez külön inas és külön portaszolgálat jár. Az utasok szórakoztatására egyebek mellett planetáriumot, bál- és színháztermet, öt uszodát, egy nagy könyvtárat, télikertet, művészeti galériát és ezer négyzetméter alapterületű fitness-központot építettek be. A január 12-én induló első utat elhelyezéstől függően 2000 és 26 000 font (740 ezer és 9,6 millió forint) közötti áron hirdették.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik