A Snapchat a közösségi hálók történetének következő nagy dobása. Felhasználószámban éppen előzi a Twittert, a növekedés dinamikája látványos. De újra ez a kérdés: miből lesz a cégnek majd pénze, ha a szolgáltatása alapvetően ingyenes. Az elemzők szerint a Snap a rohamléptekkel fejlődő mobil hirdetéseket célozza meg. Megvásárolható kiegészítő lencsékkel, hely- és alkalomfüggő geofilterekkel, szponzorált élő történetekkel, felderítésekkel, felhasználók által generált reklámokkal szednének be nyereséget. A Snapchat tehát reklámokat közvetít, amely nem feltétlenül zavarja a felhasználókat, sőt, sokak számára érdekesebbé teszi a marketinget.
Az amerikai tőzsdefelügyelet elemzése szerint a Snap 2016-ban több, mint 6 alkalommal ért el rekord bevételt a 2015-ös évi teljesítményéhez képest és tavaly elérték a 404,5 millió dollárt. Ugyanakkor a nettó veszteség is nőtt: 514,6 millió dollár volt 2016-ban, szemben a 2015-ös 372.9 millióhoz képest. A tech startup-oknál nem meglepőek a veszteséges évek. Amíg a termék népszerűsége emelkedik, a befektetők tolerálják a trendet. Márpedig a cég felhasználóinak a száma a 2013-as 33 millió főről 2016 végére 301 millióra nőtt, évi 50%-nyi emelkedéssel. A platform nagyon is él, napi 158 millió user 2,5 milliárd snapet küld, az amerikai tinik szerint ez a legjobb közösségi háló.
A Snapchat most a leggyorsabban növekvő felület a mobilhirdetési piacon
Egyes előrejelzések szerint a mostani 66 milliárd dolláros értékéből 2020-ra 196 milliárd dollárt kreál. A mérleg másik serpenyőjében ott vannak a kockázatok, hiszen a Snapchat magára húzza a folyamatos veszteségeket, amelyek problémát jelenthetnek a profitabilitás hosszas fenntartásában. Nehéz lesz elérniük, hogy a felhasználók még több reklámot használjanak és közben a bruttó haszonkulcsot is növelniük kellene, ami 2016-ban 10% alatt volt, míg pl. a Google és a Twitter esetében ez a szám 60%, a Facebooknál 80%. A szolgáltatás nagyban a Google Cloudra alapszik, ami növekvő aktivitás mellett mindig növekvő költséget jelent majd.
A kitűzött részvényenkénti 14 és 16 dollár közötti ársávnál magasabban, 17 dolláron keltek el a Snap részvényei tegnap. A hírek szerint akár 19 dollárért is túladhatott volna rajtuk a vállalat. Ez rengeteg pénzt hoz a vállalat számára és az éppen 400 millió dollár fölötti nyereség hamar felpöröghet.
Ha megnézzük, hogy az elmúlt években a nagy technológiai részvények árai a bevezetés után az első 90 napban hogyan mentek, azt látjuk, hogy az IPO napja és a 90-edik napon jegyzett ár közti különbség átlagosan +68,2% volt. Három hónap után egyedül a Facebook volt jelentős mínuszban, de azóta sokszorosan kihízta az akkori értéket. A 7 vállalat részvényeinek az első 90 napban lenyomott emelkedése átlagosan 25.5% volt. A Facebook IPO-hoz képest a Snapchat papírjainak jegyzését jóval lejjebb kezdik, így van esély arra, hogy ha ilyen ütemben nő a vállalat pozíciója, akkor a részvények is emelkedhetnek az első hetekben.
Adatok forrása: EZEN A LINKEN.