Valószínűleg sokan találkoztak már az RTL Klub új Reszkessetek Betörők tévéreklámjával, melyben betörők rabolják el Kolosi Pétert, az RTL Magyarország programigazgató vezérigazgató-helyettesét. Nos, a reklámmal ellentétben Kolosi jelenleg is szabadon jár-kel Budapesten, és nem egy raktárban van lekötözve: olyannyira, hogy úgy egy órája beszéltünk vele egy budapesti lakásétteremben, ahol Vidus Gabriellával, az RTL Magyarország vezérigazgatójával közösen válaszoltak újságírói kérdésekre.
Nem tavasszal, de újra lesz Való Világ
Az RTL-nek idén két rendkívül sikeres műsorpremierje volt: a Farm és a Nyerő Páros, emellett visszatért a Válótársak, mely ugyancsak sikeres, hiszen mostanra az egyik legnézettebb televíziós sorozatról van szó. Bebizonyosodott az is, hogy a Való Világ Powered by Big Brother iránt továbbra is nagy érdeklődés van, és jó döntésnek bizonyult az RTLII csatornán adni a szériát, hiszen rendkívül magas nézettséget vitt az RTL Klub testvércsatornájára.
Továbbra is nagy igény van tehetségkutatókra
Kolosi elégedetten nyilatkozott az X-Faktor című tehetségkutatóról is, amelynek még hátra van ugyan az idei döntője, de már eddig is remekelt a műsor az adatok alapján. Fontos üzleti cél volt a közönséget fiatalítani, és ez teljesült.
A TV2 közéleti műsorai csúnyán lemaradtak
A programigazgatói feladatokat is ellátó vezérigazgató-helyettes emellett megemlítette az RTL hírműsorainak arculati megújítását, az új tévéstúdiók átadását, és azt is, hogy a 18 órakor kezdődő RTL Híradó és a TV2 Tények című hírműsora közötti nézettségi olló az év során még inkább szétnyílt, az RTL piacvezető szerepe tovább erősödött, az Andy Vajna és Dirk Gerkens fémjelezte TV2 rovására. Vidus Gabriella ezt azzal egészítette ki, nem is csak a hírműsorok szempontjából volt érvényes ez, de a két főcsatorna, az RTL Klub és a TV2 is egyre inkább távol került egymástól, azaz
A kis csatornáik is jól teljesítettek
Az újramárkázott, megújított RTL+ és az RTLII is szépen teljesített, utóbbihoz a Való Világ sikere is nagy mértékben járult hozzá. Emellett nagyon büszkén beszéltek arról, hogy az RTLII tele van saját gyártású műsorokkal, melyek többnyire szintén hozták a várt nézettséget. Szóba került a szintén az RTL Magyarország tévés csatornái közé tartozó Cool is, ahol az X-akták limitált szériáját elsőként kezdték el vetíteni, szintén nagy sikerrel.
Leszerződtek a Disney-vel
Kolosi emellett fontosnak nevezte, hogy egy jelentős megállapodást is tető alá tudtak hozni az Amerika Kapitányt is tulajdonló Disney-céggel.
A Disney nemcsak azért nagyon fontos partner, mert hatalmas mennyiségű sikerprodukciót állítanak elő (például övék a Star Wars is), de azért is, mert az egyik legtöbb családi filmmel rendelkező filmstúdióról van szó. Ezek a filmek pedig akár fő műsoridőben, este 8 előtt is képernyőre tűzhetők.
Jön a Házasság első látásra és A mi kis falunk
A jövő év két újdonsággal kezdődik az RTL-nél. A forgatások befejeztével már érkeznek az első epizódok A mi kis falunkból, emellett műsorra tűzik a Házasság első látásra című produkciót is, amely a régióban már több országban is sikerrel debütált. Emellett elkészült és az RTLII-n hamarosan látható lesz a Konyhafőnök junior következő része, valamint új részekkel folytatódik a Gyanú árnyékában dokureality és a Hagyjál főzni is. Abból sem csináltak titkot, hogy a Dr. Csont epizódokból is betáraztak még annyit, hogy az akár másfél, sőt lehet, hogy akár két évig is képernyőn tud maradni. A Szulejmán című török sorozatról pedig az hangzott el, hogy egyrészt a teljes lakosságban a legnézettebb sorozat, másrészt hogy ezt is tovább fogják futtatni.
Sebestyén Balázs újra képernyőre kerülhet
Szóba került Sebestyén Balázs is. Ő jövőre várhatóan újra képernyőre kerülhet. Vidus Gabriella vezérigazgató arra a kérdésre, hogy Sebestyén Balázs új (rádiós) főnöke az az Andy Vajna lett, aki a TV2-nek is tulajdonosa, és aki szerette volna a TV2-hez is vinni a műsorvezetőt, azt mondta, külön tudják választani Sebestyén rádiós és televíziós tevékenységét, egyébként pedig a Class FM-es időkben Sebestyén rádiós főnöke sokáig Simicska Lajos volt, és ez sem okozott problémát.
Nem tér vissza a Reggeli
A közéleti műsorokról Kolosi azt mondta, hogy eddig is nagyon sok ilyen műsort készített az RTL, például ilyen a XXI. század, a Házon kívül és a Magyarul Balóval. Ezek terén változást nem terveznek, a műsorok mennek tovább. Az RTL Híradó pedig változatlanul igyekszik sok közéleti témát feldolgozni, problémát a sokszor hírforrásként szolgáló Népszabadság megszűnése sem okoz, mivel van kellő nagyságú erőforrás a hírműsornál, akik biztosítják, hogy legyenek fontos közéleti témák ezután is a televízióban.
Nem terveznek változást a reggeli műsorsáv kapcsán sem, vagyis nem indítják be újra a reggeli televíziós műsorukat, ami hosszú éveken át futott. Az RTL-nél ugyanis úgy látják, nem érdemes, mert a nézői szokások megváltoztak.
Kissé csökkent a tévézésre fordított idő
Vidus Gabriella elmondta, volt néhány olyan hónap, ami akár némi nyugtalanságra is okot adhatott, mert úgy tapasztalták, valamelyest csökkent a magyarok tévénézésre fordított ideje: míg éves átlagban ez a csökkenés csak 4 százalékot tett ki, ami nem túl jelentős, szeptemberben ez 9 százalékra ugrott, vagyis az ősz beálltával még nem mindenki tért vissza a nagyképernyőhöz. Ezzel együtt a Nielsen Közönségmérés műszeres adatai alapján a magyarok még mindig a harmadik legtöbbet tévéző nemzetnek számítanak Európán belül. Hozzátette: az RTL Magyarország tévécsatornáinak csoportszintű összesített nézettsége valójában nem csökkent, a cég így meg tudta őrizni piacvezető pozícióját.
Nézettségmérési reform kellene
A vezérigazgató ugyanakkor fontosnak nevezte, hogy
azaz lehetőség legyen arra, hogy ne csak a hagyományos tévéképernyős közönségarányról, valamint az időeltolásos (time shifted view/TSV) nézettségről legyenek adatok, hanem teljesen platformfüggetlen módon a többi rendszeren, például a mobiltelefonon vagy táblagépen történő műsorvisszanézésről is pontosabb számokat kapjanak, és pontos adatok legyenek a közönség összetételéről. A vezérigazgató bízik benne, hogy a nézettségmérés reformja 18 hónapon belül Magyarországon is bekövetkezhet, mivel a piac igényli ezeket az adatokat is.
Nincs napirenden új tévécsatorna indítása
Vidus a 24.hu kérdésére, hogy az RTL nem tervezi-e új televíziós csatornák indítását vagy felvásárlását, azt mondta, nincs ilyen napirenden, inkább a meglévő csatornáikban még ott rejtőző további növekedési potenciált szeretnék kihasználni. Amikor pedig konkrétan az Andy Vajna kormánybiztos Tv2 Média Csoportja által beindítani tervezett, 6 darab tévécsatornáról kérdeztük, a vezérigazgató azt mondta, nincs hiteles információja, hogy ezek milyen jellegű csatornák lesznek a konkurenciától, és nincs tisztában a pontos indulási időpontokkal sem, épp ezért ezek piacra gyakorolt hatását nehéz lenne megjósolni.
Tovább erősödik a fragmentáció
Vidus szerint annyi hatás viszont biztosan várható, hogy ezen csatornák indítása nyomán tovább töredezik majd a televíziós piac, folytatódik a nézői fragmentáció. Ez főleg azokat a kis csatornákat érintené az iparágban, akik már most is a 0,5-0,6 százalékos közönségarány alatt vannak, és emiatt gazdaságilag meglehetősen nehezen fenntartható üzleti modellel rendelkeznek.
Egy újságírói kérdésre válaszolva szóba került a decemberben a magyar piacon elstartolt RTL Spike csatorna is, melyet nevével ellentétben nem az RTL Magyarország, hanem a vele márka-együttműködésre lépett Viacom médiavállalat, a Music Television és a Comedy Central tulajdonosa indított el. Kolosi Péter azt mondta, az együttműködés eddig nagyon ígéretes, pedig a csatorna még csak mostanában kerül be a különböző műsorterjesztőkhöz. A csatorna máris 1 százalék feletti közönségaránnyal rendelkezik, az indulása utáni harmadik napon már teljesültek is az első éves tervek, de azért érdemes kivárni a jövő év elejét, hogy tartóssá váljon a trend. Vidus a Spike kapcsán azt mondta, ők ennek műsorába nem szólnak bele, azt a Viacom állítja elő, bár a névhasználatból fakadóan nyilván meg kell felelni az RTL által előzetesen leírt minőségi kritériumoknak.
Többet költenek majd tartalomra
Ugyancsak kérdésre válaszolva mondta el az RTL vezérkara, hogy a jövő évben még többet fognak költeni tartalomra, mint idén, pedig az utóbbi években már így is jelentősen megnövelték az erre fordított összeget. Azt is megtudtuk, az RTL-nél arra számítanak, hogy a tisztán piaci alapú, azaz az állami reklámbevételek nélküli kereskedelmi bevételek az idei évben a teljes televíziós piacon valamelyest csökkenhettek. Az RTL-nél egyébként nem kalkulálnak állami reklámbevételekkel a jövő évre.
Érkezik az új igazgatósági elnök, de ez nem okoz nagy változást
Kérdésünkre, hogy milyen változásokat hoz az RTL Magyarország igazgatósága új elnökének érkezése a magyar leányvállalathoz, Vidus Gabriella és Kolosi Péter együttesen igyekezett lehűteni bennünket: évek óta jól ismerik Andreas Fischert, jó kapcsolatot ápolnak vele, Fischer egyébként nem vesz majd részt az operatív irányításban, így változást sem jelent majd a cég mindennapos működése szempontjából.
(Kiemelt kép: az RTL Magyarország budatétényi székházának aulája. Fotó: MTI/Máthé Zoltán/archív)