Bár Magyarországon a sörfogyasztást a harminc foknál melegebb időjárás dobja meg igazán, a magyar csapat sikeres szereplése, minden bizonnyal hozzá fog járulni a sörértékesítés növekedéséhez
– mondta a 24.hu-nak Schillinger Attila, a Magyar Sörgyártók Szövetségének elnöke.
A 2012-es lengyel-ukrán Eb-n például végig rossz idő volt, viszont az utolsó napon 30 Celsius-fok fölé ment az időjárás, ami önmagában 10 százalékkal dobta meg a napi sörfogyasztást Lengyelországban. Jellemző adat, hogy a lengyelek évi 3,5 százalékos sörpiaci növekedést vártak az Eb miatt, végül csak 1,8 százalékos lett a növekmény, mondta.
A sörivást inkább a meleg hajtja
Szavait az is alátámasztja, hogy tavaly például nem volt Eb, viszont nagyon nagy meleg igen. Rögtön nőtt is a magyar sörpiac 4 százalékkal. Ugyanakkor nehéz megmondani, hogy ebből mennyi volt a meleg, vagy a sörgyártók marketingjének a hatása. A szakember hozzátette: a magyar sörpiac a 2015-ös növekedése ellenére még nem érte el a 3 évvel ezelőtti szintet az értékesítésben.
A sörgyártók egész éves sörkészleteik csaknem felét májusban, júniusban, júliusban és augusztusban értékesítik a cégek, pontos adatokat azonban nem közölnek. Ugyanakkor Schillinger becslése szerint, ha nagyon jól szerepel a magyar válogatott, és nagy meleg is lesz, a foci-Eb idén 2-3 százalékos pluszt hozhat a sörértékesítésben. Idén is folytatódhat a tavalyi trend, a prémium és a gazdaságos árkategóriájú sörök térhódítása, illetve a közepesen drágák visszaesése.
Lapostévé-őrület
A sör mellett a futballesemények másik slágerterméke a lapostévé, hát még akkor, ha a magyar válogatott is sikeres. Már márciusban megugrott a síkpaneles tévék értékesítése, amit az április 12 százalékkal fejelt meg. Májusban – mindezeket túlszárnyalva – további 15 százalékot tudott növekedni a mennyiségi értékesítés, írta a GfK felmérése.
A tömegessé váló szurkolói kedvnek a június sem szabhat határt, a legfrissebb adatok szerint az értékesítések júniusban sem állnak le. Ehhez hozzájárul, hogy a hagyományos boltok és az internetes kereskedők is komoly nyári akciókkal kínálják portékájukat. Körükben általános vélemény, hogy ha bejutunk a nyolcaddöntőbe (ami szinte biztosra vehető), ez a televízióeladások szempontjából is sokat jelentene.
Médiaipar, vendéglátás, élelmiszer-ipar
A foci-Eb kedvez a hirdetéseknek, így a médiavállalatoknak is. A hazai nagyvállalatok hagyományosan „ráúsznak” a futballra, a magyar csapatot számos cég kiemelten támogatja. Az ő reklámelhelyezéseik szintén a gazdaságot pörgetik. A rendezvény és utóélete komoly hozzáadott értéket generálhat a média és reklámszektorban, ahol a legjelentősebb szerep a TV-nek és internetnek jut. A meccseket sokan nézik, utóéletük is sokakat érdekel, érdemes tehát hirdetni.
A kiskereskedelem, élelmiszeripar sem vonja ki magát a fociláz alól. A különböző élelmiszerek csomagolásain már áprilisban feltűntek a magyar csapat tagjai. A termékgyártás területén amúgy az élelmiszeripar a magyar gazdaság egyik legfontosabb ágazata: a második legnagyobb munkaadó, és egyben a harmadik legnagyobb termelő.
A magyar csapat jó szereplésének a vendéglátás, a kocsmák, kisboltok, étkezők, szabadtéri helyek is nagy nyertesei. Budapesten az izland-magyar előtt félórával megtelt a Margitsziget, aminek főként a környékbeli kisboltok voltak a haszonélvezői, hiszen előtte itt szerezték be a söröket, borokat, rágcsákat az emberek, hogy leüljenek a fűbe a kivetítők elé.
Focis játékok, kiegészítők
A játékkereskedők és a sportfogadó irodák is nagyot profitálhatnak a sikerből. Találomra felhívtunk egy nagy sportbolt-hálózatot Budapesten, ahol az üzletvezető lelkendezve számolt be arról, hogy soha ennyi piros mezt, sálat, parókát, tülkölőt nem adtak el, mint az utolsó egy hónapban. Szerinte a karácsonyi időszakhoz hasonló az érdeklődés, és ők egyáltalán nem tartanak attól, hogy – mivel az Eb kezdetén jelentős többletkészleteket halmoztak föl – az áruk egy részét nem fogják tudni értékesíteni.
A focilázhoz köthető játékvásárlás a Formatex szerint akár egy átlagos nyári havi forgalom dupláját is jelentheti, felmérésük szerint a foci és a magyar válogatott népszerű, jó presztízsű márkának számít most a magyarok körében.
A focizáshoz kapcsolódó termékek miatt 100 százalékos növekedést prognosztizálunk a május–júniusi időszakra
– mondta a 24.hu-nak Borhi János, a Játéksziget bolthálózatot üzemeltető cég ügyvezetője.
A magyar foci egészen biztosan felértékelődik, már az Eb előtt folyamatosan lépdeltünk előre a ranglétrán. A hazai fociipar – a játékosbiznisz – is remélhetőleg nagy lendületet vesz. Az igazolási pénzek pörgetik az adott ország fociját, a klubok egyre jobb játékosokat nevelhetnek vagy vásárolhatnak. Magyarország jelenleg Szlovákiát megelőzve hátulról második ezen a régiós “árfolyamlistán”, de jövőre valószínűleg ezen is előrébb kerülünk. Egyelőre még akkor van reális esélye egy magyar futballistának külföldi csapathoz igazolni, ha nemzetközi porondon tudja megmutatni képességeit.
A jövő a fontos
Az már biztos, hogy magyar csapat harminc év után végre visszakerült a foci élvonalába. Ennek komoly lélektani és gazdasági, illetve politikai vetülete is van. Amellett, hogy a sikeres szereplés összerántotta a nemzetet, rövidtávon gazdaságilag is mérhető hatást fog gyakorolni a növekedésre. Az igazi kérdések azonban mindig hosszú távra vonatkoznak.
Komoly büszkeségfaktornak, ha úgy tetszik, tartósan népszerű, jó presztízsű márkának, amelynek egyik hozadéka, hogy szerényen hozzájárulhat a gazdasági növekedéshez a belső fogyasztáson keresztül. Hogy egyre többen váltanak jegyet a bajnoki meccsekre, hogy egyre több kisgyerek szeretne focista lenni, hogy egyre többen vásárolnak majd focis játékokat. És akkor még nem is beszéltünk a focisiker más, nem ennyire kellemesnek ígérkező vetületeiről.