Egyre több a bizonyíték arra, hogy egy nagy üregben élünk

24.hu

2017. 06. 07. 13:06

Az Univerzumot felépítő elemek nem egységesen oszlanak el, bizonyos helyeken jóval sűrűbbek. Néhány szakértő úgy véli, mi épp egy hatalmas üregben, egy úgynevezett voidban élünk.

Az Amerikai Csillagászati Társaság 230. találkozóján mutatták be azt a kutatást, mely szerint a minket körülvevő űrben jóval kevesebb a galaxis, csillag és bolygó, mint a Világegyetem más régióiban. A vizsgálatról két tanulmányt is benyújtottak az Astrophysical Journalnak.

Ha valóban egy üregben élünk, az magyarázatot adhat a csillagászat egyik nagy problémájára. Az Univerzum folyamatosan növekszik, a tágulás mértékét a Hubble-konstans adja meg, melynek elvileg a Világegyetemben mindenhol állandónak kellene lennie. A valóságban azonban más a helyzet, ami arra utal, hogy az űrben bizonyos helyeken erősebb a gravitációs vonzás.

Ben Hoscheit, a Wisconsin-Madison Egyetem szakértője és a vizsgálat vezetője szerint mindegy, hogy egy kutató milyen eszközt használ, a tágulás arányára ugyanazt az értéket kapja. Hoscheit úgy véli, az ürességben létezésünk feloldhatja az ellentmondást.

A kutatók szerint a ritkás, gömb alakú régió, amelyben élünk, hétszer nagyobb a legtöbb voidnál – nagyjából 1 milliárd fényév széles. Az üregünket KBC-nek nevezik Keenan, Barger és Cowie után, akik 2013-ban fedezték fel az eddigi legnagyobb voidot.

A KBC létezését egyelőre nem sikerült egyértelműen kimutatni, csupán bizonyítékok vannak rá. Az üreg létezése mellett szól az a tény, hogy eltérés van az Univerzum tágulásának helyi és kozmikus skáláján – tehát az Univerzum átlagos növekedésének aránya más, mint az egyes régióké.

Egy void befolyásolja a helyi Hubble-konstans értékét, ugyanakkor a Világegyetem skáláján nincs hatással. Hoscheit szerint a különbség 73,24 kilométer per másodperces per megaparszekes volt helyi, és 66,93-es kozmikus szinten. A kutató hozzátette, ha nem számolnak a bolygónkat is tartalmazó üreg hatásaival, a Hubble-konstans lokális értékét hibásan magasabbnak mérhetik.

Az, hogy az Univerzum nem egységes, nem nagy meglepetés. A Tejút például a Laniakea szuperhalmazban helyezkedik el, amelyet 100 000 galaxis gravitációs kapcsolata tart egyben. Az efféle szuperklaszterek az Univerzum legnagyobb struktúrái. A szakértők úgy vélik, hogy egy sűrűbb régió, a Nagy Mozgató felé haladunk, míg a jóval ritkásabb Dipólus Taszítótól távolodunk.