Zombivá változtatja áldozatát az újonnan felfedezett darázsfaj

24.hu

2017. 01. 26. 09:23

Apró mérete ellenére a türkiz árnyalatú gubacsőr darázs akár horrorfilmek szereplője is lehetne. Egy új tanulmány szerint ugyanis a rovar képes parancsait követő zombit csinálni más parazita darazsakból.

A közelmúltban felfedezett rovar egy másik gubacsdarázs faj, a Bassettia pallida egyedeit támadja. Az élőlények fákra növő apró fészkekben, úgynevezett gubacsokban fejlődnek. Az élősködő állatok így a gazdafából nyerik ki a növekedésükhöz szükséges tápanyagokat. Amikor a gubacsdarázs kifejlődik, általában kirágja magát odújából, majd útnak indul. Néhány példánynál azonban más a helyzet.

A szakértők egy új elemzés során azt találták, hogy bizonyos darazsak ahelyett, hogy kirepülnének a gubacsból, fejükkel elzárják az apró kijáratot, és egyszerűen elpusztulnak. A kutatók szerint a jelenség oka az, hogy egy másik parazita darázs manipulálja a fejlődő rovarokat. Miután az élőlények kijáratot rágtak a gubacsból, meghalnak, az őket irányító rovarok pedig elkezdik felfalni a tetemüket.

A most felfedezett faj az Euderus set tudományos nevet kapta, amely a gonoszságot megtestesítő ókori egyiptomi istenségre, Széthre utal.

Hogy megértsék a tudósok, hogy miért veszik rá a rovarok a kijárat eltömítésére a gazdaállatokat, megvizsgáltak néhány gubacsot. Kelly Weinersmith, a Rice Egyetem kutatója szerint azok a gubacsőr darazsak, melyeknek a fakérgen is át kellett küzdeniük magukat, háromszor akkora valószínűséggel estek csapdába és pusztultak el, mint azok, melyek csupán a gazdarovar fején verekedték át magukat.

A kutató úgy gondolja, hogy a manipuláció elsődleges célja az, hogy a gyengébb rágóképességekkel megvert gubacsőr darazsakat segítse a szabadulásban.

A gazdaállatokra azért van szükségük, hogy elvégezzék azt a munkát helyettük, mellyel kijuthatnak

– állapította meg Weinersmith.

Hogy a faj nőstényei hogyan juttatják be az utódokat a prédák testébe, még kérdéses. Weinersmith úgy véli, a darazsak vagy egyenesen a gazdarovarba, vagy a gazdarovart befogadó gubacsba helyezhetik el a petéiket.

Mikor a szakértők felvágták a halott darazsakat tartalmazó fészkeket, észrevették, hogy az új faj lárvái a gazdarovarokon belül helyezkednek el, az élőlények testét eszik. Weinersmith hozzátette, azt sem tudják egyelőre, hogy a parazita rovarok milyen fejlettségi szakaszban hagyják el a gubacsot.

Egy biztos: a manipulált gubacsdarazsak jóval kisebb lyukakat rágtak, mint egészséges társaik, így biztos, hogy a viselkedésük a paraziták hatására változott meg. A kutatók úgy vélik, a rovarok halálát egyértelműen nem a véletlen beragadás okozta.

Weinersmith szerint a természetben előfordul, hogy a gubacsdarazsak fogságba esnek saját fészkükben, ilyenkor azonban a rovarok feje, vagy potroha szokott beragadni. Igen ritka, hogy a rovarokat ilyen helyzetben, egy apró kijárathoz nyomott fejjel érje utol a halál.

(Via: Live Science)

German Chancellor and CDU party leader Angela Merkel (C) addresses supporters after exit poll results were broadcasted on public television at an election night event at the party's headquarters in Berlin during the general election on September 24, 2017.
Germany voted in a general election expected to hand Chancellor Angela Merkel a fourth term, while the hard-right Alternative for Germany (AfD) party is predicted to win its first seats in the national parliament. / AFP PHOTO / Odd ANDERSEN