Genetikai okok miatt imádják az embert a szúnyogok

24.hu

2016. 09. 21. 13:13

A szúnyogok csak abban az esetben szeretik jobban a szarvasmarhavért, mint az emberit, ha egy speciális kromoszomatikus elváltozást hordoznak. Legalábbis ezt állítja a Davisi Kaliforniai Egyetem új tanulmánya.

A malária terjedését rengeteg tényező befolyásolja. Többek közt az is, hogy a betegséget hordozó szúnyogok szarvasmarhákat, vagy embereket választanak ki, valamint az, hogy a vérszívás után olyan területen pihennek-e meg, ahol növényvédő szereket használnak.

Bradley Main, az egyetem Állatorvosi Iskolájának kutatója társaival azt vizsgálta, hogy van-e genetikai alapja az Anopheles arabiensis gazdatest választásának és nyugalmi viselkedésének. Az utóbbi időben ez a szúnyog lett Kelet-Afrikában a leggyakoribb maláriahordozó. Ennek oka az, hogy a faj igen sokféle élőlény vérét kedveli, illetve a peszticid széleskörű elterjedése, amely sok más rovart távol tart az emberlakta területektől.

Main szerint a szúnyogok “ízlése” mögött álló genetikai tényezők létezéséről régóta folyik a tudományos vita. A szakértő szerint a faj vizsgálata során sikerült felfedezni azt a kromoszómaátrendeződést, amely az emberi vér preferálását segíti. A kutató úgy gondolja, ezzel megnyitották az utat az ezt befolyásoló gének felfedezése előtt is.

A vizsgálatban a szakemberek 23 emberi vért, és 25 szarvasmarhavért felszívott szúnyogot gyűjtöttek be Tanzániában. A kutatók ezután szekventálták a rovarok genomjait, így azonosították azt a tényezőt, amely a vérszívók prédaválasztását befolyásolja.

Az új felmérés az első, amely genomkutatási eszközökkel vizsgálta a már régóta vitatott kérdést. Ettől függetlenül újabb kutatásokra lesz szükség, ha a szakértők több szúnyogfaj esetében is be szeretnék bizonyítani elméletüket.

A szúnyogok viselkedését szabályzó genetika megismerése igen fontos, hiszen ennek feltérképezésével könnyebbé válhatna a védelmi stratégiák kidolgozás. A rovarok génállományának módosításával egy napon talán a malária terjedését is meg tudnánk állítani.

(Via: UC Davis)

Local demonstrators march with a flag with the image of Russian President Vladimir Putin and Hungarian Prime Minister Viktor Orban close to the headquarter of the governor FIDESZ party at Heroes Square as students, teachers of the Central European University and their sympathizers protest in downtown Budapest on April 9, 2017.
Hungarian lawmakers approved legislation that could force the closure of a prestigious Budapest university founded by US billionaire investor George Soros, sparking fresh protests. The English-language Central European University (CEU), set up in 1991 after the fall of communism, has long been seen as a hostile bastion of liberalism by Prime Minister Viktor Orban's government.  / AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK