Videón egy szupernóva tágulása

24.hu

2016. 05. 17. 15:34

Már hozzászoktunk, hogy a NASA lélegzetelállító felvételeket közöl, de a szupernóva tágulása valószínűleg mindenen túltesz.

SN 1572 egy alaposan tanulmányozott és jól ismert szupernóva, így a NASA-nak volt mit felhasználni: a Chandra űrtávcső 16 évnyi, illetve az új-mexikói Very Large Array 30 évnyi megfigyeléseinek adatait vetették össze. Ezzel egy olyan animációt hoztak létre, amely az égitest 5 000 kilométer per másodperces tágulását mutatja be. A Cassiopea csillagképben található szupernóva 8-9800 fényévre található a Földtől.

Az SN 1572, azaz a Tycho-szupernóva a 16. századi dán csillagászról lett elnevezve, aki részletesen leírta az égitestet. Bár nem ő volt az első, aki megfigyelte a csillagot, 1572-ben jelentősen megváltozott az égitest helyzete, ekkor ugyanis szabad szemmel is vizsgálhatóvá vált. Ezzel pedig sokkal jobban felkeltette a szakemberek érdeklődését.

Az animáció nem csak szép, de igen érdekes információkat is tartalmaz. Az anyag részletes tanulmányozásával a kutatók a csillag egyes területeinek tágulását is képesek voltak külön-külön elemezni. Bár a tudósok szerint az objektum gömb alakú, a test jobb alsó része mégis kétszer olyan gyorsan növekedik, mint a bal felső “sarok”.

Mikor a szupernóva felrobbant, a belőle kiszakadó anyag a hangsebesség ezerszeresével repült szét az űrben. Az ezzel járó hőenergia miatt a Chandra űrtávcső röntgenfelvételein a csillagközi anyag valósággal ragyog.

Bár az égitest már 444 éve tágul, a sebesség változása viszonylag új keletű. Ennek oka az lehet, hogy a szupernóvát különböző sűrűségű anyagok veszik körül, és míg az első pár évszázadban a hatalmas energia számára az anyagsűrűség nem volt akadály, addigra mostanára már némiképp lelassult a folyamat.

A tágulási sebesség elemzésével a kutatócsoport kimutatta, hogy az égitest központja a centrumból nagyjából 10 százalékkal eltolódott a bal felső sarok irányába. Az erről beszámoló tanulmány remélhetőleg segíteni fog egy esetleges társcsillag felfedezésében.

A lehetséges társcsillag elemzése ugyanis hozzájárulhat ahhoz, hogy jobban megértsük a Tycho-szupernóvát. Már korábban megállapították, hogy az égitest egy fehér törpe volt, de könnyen elképzelhető, hogy más csillagból szerzett anyagot. Az sem lehetetlen, hogy egy másik fehér törpével egybeolvadva jött létre a ma is megfigyelhető állapot.

Mivel a fehér törpék szupernóváinak tanulmányozásával az egyes galaxisok távolságát is jobban meg lehet becsülni, az SN 1572 feltérképezése rengeteg fontos információval szolgálhat.

Armed police patrol near Manchester Arena following a deadly terror attack in Manchester, northwest England on May 23, 2017.
Twenty two people have been killed and dozens injured in Britain's deadliest terror attack in over a decade after a suspected suicide bomber targeted fans leaving a concert of US singer Ariana Grande in Manchester. / AFP PHOTO / Oli SCARFF