Világítanak a részecskék, ha a rákos sejtek pusztulnak

Egy új technológia gyakorlati alkalmazása lehetővé tenné, hogy az orvosok valós időben tudják figyelemmel követni a daganatos betegek gyógyulását.

Működőképes az az új technika, melyet a rákkutatásban használhatnak. Az eljárás során apró biokémiai kötegekkel kemoterápiás gyógyszert juttatnak a daganathoz, sőt, a nanorészecskék jeleznek is, ha a rákos sejtek elkezdenek pusztulni. A módszert bemutató tanulmány társszerzője, Shiladitya Sengupta szerint ez az első olyan technika, amellyel tökéletesen ellenőrizhető a gyógymód hatása.

A nanorészecskéket egy kísérlet során egy rákos egér véráramába fecskendezték. A részecskék a tumornál felhalmozódtak, a gyógyszer itt felszabadult, aktiválva egy proteint, amely szétválasztja a rákos sejteket. Ez a felszabadulás nem csupán a betegség leküzdésére alkalmas, hanem a nanorészecskék izzását is lehetővé teszi, amint infravörös fény éri őket.

A kutatásban egy kontrollcsoportot is használtak: olyan egereket, melyek daganata nem volt gyógyítható a használt szerrel. A tudósok arra jutottak, hogy az ő esetükben a részecskék izzása ötödannyira volt intenzív, mint a gyógyítható egerek esetében, tehát a módszer valóban működik.

Maguknak a részecskéknek a felépítése igen bonyolult: minden, nagyjából 100 nanométer széles egység egy gyógyszeres és egy fluoreszkáló festéket tartalmazó részből áll. A részecskében lévő festékhez egy “gátló” molekula is tartozik, amely nem engedi, hogy az anyag idő előtt fluoreszkálni kezdjen. Amennyiben a gyógyszeres rész hatni kezd, a “gátló” molekula megszűnik, ezzel lehetőséget adva a festék világítására.

Az eredmények igen gyorsan kimutathatók: a befecskendezés után akár 8 órával is érzékelhető volt a részecskék ragyogása. A kemoterápiás gyógyszer mellett egy immunterápiás anyagot is kipróbáltak, mellyel a szervezet védekezőképességét igyekeztek serkenteni. Ekkor a gyógymód 5 nap után kezdett használni.

A kutatók következő célja az, hogy az eljárást klinikai használatra is alkalmassá tegyék, ezzel megkönnyítve az orvosok és a betegek dolgát. Mivel az ilyen képalkotásnál használt vegyszerek sokszor mérgezőek, ezért nehéz feladat lesz a nanorészecskék megfelelő átalakítása. A színezéknek hamar ki kell ürülnie a szervezetből, míg a gyógyszernek akár hetekig is bent kell maradnia, ennek megoldása komoly kihívás lehet.

A felmerülő problémák ellenére mégis igen fontos lenne a szakértők számára, hogy egy efféle módszer elérhetővé váljon a rákgyógyításban.

(Via: Science News)