A bird flies past the waning moon above Neuss, Germany, 28 January 2016. Photo: Federico Gambarini/dpa

Bolygóközi karambol nyomán született a Hold

2016. 01. 29. 20:31

Az UCLA kutatói szerint a Hold a fiatal Föld és egy születő félben lévő bolygó, a Theia összeütközése nyomán született nagyjából 4,5 milliárd évvel ezelőtt. Frontális karambol volt, a Theia szó szerint beleolvadt a Föld és a Hold anyagába.
A Föld egy bolygóembrióval ütközött össze cirka 4,5 milliárd évvel ezelőtt.

Az UCLA kutatói szerint a Hold a fiatal Föld és egy születő félben lévő bolygó, a Theia összeütközése nyomán született nagyjából 4,5 milliárd évvel ezelőtt. A tudósok már jó ideje tudtak az ütközésről, de eddig úgy gondolták, hogy a Theia csak súrolta a bolygónkat. Az új, január 29-én közzétett bizonyítékok szerint azonban „frontális karambol” történt.

A Science-ben közzétett tanulmány szerzői hét holdkövet és hat földi kőzetmintát elemeztek. A becsapódást a kövek oxigénatomjainak kémiai jellegzetességeinek elemzésével tudták rekonstruálni. A földi oxigén 99,9 százaléka O-16 izotópokból áll, amelyekben valamennyi atomnak nyolc protonja és nyolc neutronja van, de kis mennyiségben nehezebb, O-17 és O-18 izotópokat is tartalmaz. Valamennyi, a naprendszerben található égitestnek megvan a maga jellemző oxigénizotóp-aránya, amely így afféle „ujjlenyomatként” könnyen azonosíthatók.

Ugyan 2014-ben egy német kutatócsoport azt találta, hogy a Holdnak is megvan a maga, a Földétől különböző ujjlenyomata, a most publikált tanulmány szerint tévedtek. „Nem látunk különbséget a Föld és a Hold oxigénizotóp-arányai között: gyakorlatilag megkülönböztethetetlenek egymástól” – mondta a Science Daily-nek nyilatkozva Edward Young, az UCLA geokémiával és kozmokémiával foglalkozó professzora, a tanulmány vezető szerkesztője.

Young kutatócsoportja a legmodernebb berendezések és módszerek segítségével, rendkívül nagy gonddal végezte el a méréseket, amelyeket az UCLA új tömegspektrométerével is ellenőriztek. A kutató szerint szerint a tény, hogy a Földről és a Holdról származó kövekben található oxigén kémiai ujjlenyomata megegyezik, nagyon sokatmondó. A számítások szerint, ha Föld és a Theia csak súrolták volna egymást, a Hold anyagának nagy részének az utóbbiból kellett volna kiszakadnia – ebben az esetben viszont a jellemző izotóparányának is másnak kellene lennie.

„A Theia szó szerint beleolvadt a Föld és és a Hold anyagába – fejtegette a tudós. – Ez a magyarázata annak, hogy miért nem találtuk meg a kémiai ujjlenyomatát egyik égitesten sem.”

Young szerint a Theia éppen növekedési fázisban volt, és ha az ütközés nem pusztította volna el, valószínűleg teljesen kifejlett, földméretű bolygóvá cseperedett volna.

CHICAGO, IL - AUGUST 13: Four-year-old Leo Griffin leaves a protest against the alt-right movement held to mourn the victims of yesterdays rally in Charlottesville, Virginia on August 13, 2017 in Chicago, Illinois. One person was killed and 19 others were injured in Charlottesville when a car plowed into a group of activists who were preparing to march in opposition to a nearby white nationalists rally. Two police officers were also killed when a helicopter they were using to monitor the rally crashed.   Scott Olson/Getty Images/AFP