This NASA image released November 5, 2015 shows an artist’s rendering of a solar storm hitting Mars and stripping ions from the planet's upper atmosphere. Mars may once have supported life but is now a cold, dry planet, and scientists said Thursday that a stormy sun likely accelerated the loss of its atmosphere. In fact, researchers believe the thick, protective atmosphere that allowed ancient Mars to be warm and wet billions of years ago may have disappeared far earlier in its history than previously thought. Data from MAVEN, an unmanned spacecraft that has been circling Mars for the past year, was published in scientific studies, including four in the journal Science and 44 more in Geophysical Research Letters. MAVEN, which stands for Mars Atmosphere and Volatile Evolution, launched in 2013 and began orbiting the Red Planet in September 2014. AFP PHOTO/NASA/GSFC  =RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / NASA/GSFC" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS =

Így tehetjük lakhatóvá a Marsot

2015. 11. 13. 12:15

Egy nemrég napvilágot látott videó szerint három egyszerű lépésben az emberi élet fenntartására alkalmassá tehetnénk a vörös bolygót.

Az emberiség régóta álmodik arról, hogy találjon egy bolygót, amelyen megvethetné a lábát. Sajnos a zord körülmények – mint amilyen a pusztító napszél vagy az atmoszféra hiánya – miatt, a Mars nem a legmegfelelőbb jelölt kolonizációs törekvéseink számára.

Ennek ellenére vannak, akik szerint a kellő technológia és erőforrások birtokában lakhatóvá tehetnénk a vörös bolygót. Köztük a Futurism nevű Vimeo-felhasználó videója is, aki egy frappáns kis videóban foglalta össze, mit kellene tennünk, ha terraformálni akarnánk a szomszédos planétát.

1. lépés: Szükségünk lesz légkörre

Egyesek szerint, ha termonukleáris bombákat robbantunk fel a Mars pólusai felett, felszabadíthatjuk a bennük található fagyott szén-dioxidot, ami így csapdába ejtve a napfényt, segíthetne felmelegíteni a bolygót. A melegedés hatására tovább olvadnának a sarki jégsapkák, minek következtében további széndioxid jutna a légkörbe.

2. lépés: Oxigén is kell

Futurism szerint ez mondjuk könnyen megoldható: elegendő pár a DARPA fejlesztői által nevelgetett, az extrém körülmények között is életben maradni képes génmódosított élőlényt elszórni a marsi porban, és máris beindul az oxigéntermelés.

3. lépés: És persze víz és meleg is

A kutatók szerint, ha képesek lennénk módosítani az üstökösök és aszteroidák pályáját, egyszerűen belevezethetnénk őket a Marsba. Így két legyet üthetnénk egy csapásra: egyrészt az ütközések következtében hő keletkezne – másrészt a kóbor égitestek által szállított víz is biztonságban landolhatna a bolygón.

Futurist szerint széndioxid-termelő berendezésekkel tovább építhetnénk az atmoszférát, a nap hőjét pedig hatalmas, Mars-körüli pályán keringő tükrökkel a jeges sarkok felé irányíthatnánk a napfényt, felszabadítva a hatalmas jégrétegekben tárolt vizet. Hipp-hopp, meg is született a második Föld!

Legalábbis elméletben, mert ezeknek a nagyívű terveknek a kivitelezése azért nem olyan egyszerű feladat, ahogy a videó bemutatja. Bíztató viszont, hogy a Mars terraformálásának gondolatával olyan kiváló koponyák is komolyan foglalkoznak, mint Elon Musk, a Tesla és a SpaceX alapítója vagy a világszerte ismert genetikus, Craig Venter.

HONG KONG, HONG KONG - OCTOBER 6: A man holds an Apple iPad Mini as he uses Facebook app on October 6, 2017 in Hong Kong, Hong Kong. (Photo by studioEAST/Getty Images)